دانش و فناوری

تصویر روز ناسا: سحابی عقاب، با ابهت و پر صلابت

تصویر روز ناسا سحابی عقاب را با رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد. همانطور که از نام این سحابی پیداست، با کمی دقت در تصویر درمی‌یابیم شکل سحابی به نوعی است که انگار یک عقاب بال‌های خود را باز کرده و درحال پرواز است.

مسیه 16 (M16) یا سحابی عقاب، خوشه ستاره‌ای با عمر 2 میلیون سال است که توسط ابرهای غبار و گاز درخشان احاطه شده است. 2 میلیون سال در مقیاس کیهانی رقم ناچیزی است، پس می‌توان سحابی عقاب را یک سحابی جوان دانست.

تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید، به کمک تلسکوپ هابل به ثبت رسیده است. به عبارت دیگر، تلسکوپ هابل داده‌های لازم برای تصویربرداری از سحابی مذکور را در اختیار اخترشناسان قرار داده است و آن‌ها پس از انجام فرآیند پردازش تصویر که در این مقاله به توصیف آن پرداخته‌ایم، تصویری از سحابی عقاب را بدین ترتیب منتشر کردند.

ستون‌های متراکم و غبارآلود که در نزدیکی قسمت مرکزی در سمت بالای تصویر قرار دارند، به عنوان «خرطوم فیل» یا «ستون‌های آفرینش» شناخته می‌شوند و طولی به اندازه چند سال نوری دارند. این ابرهای گرد و غبار در اثر نیروی گرانش فشرده می‌شوند و ستاره‌ها را تشکیل می‌دهند.

این سحابی در فاصله 7000 سال نوری از زمین قرار دارد و یک هدف آسان برای دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ‌های کوچک در صورت فلکی «دم مار» یا «Serpens Cauda» است. این تصویر از سحابی عقاب حدود 70 سال نوری وسعت دارد.

سحابی به‌طور کلی ابرهایی از گاز و غبار هستند که به «زایشگاه ستاره‌ای» نیز شهرت دارند. ستارگان در دل سحابی‌ها متولد می‌شوند و سپس باقی مراحل زندگی خود را طی می‌کنند. در این مقاله با نگاهی به سحابی بومرنگ به عنوان سردترین ناحیه در عالم، سحابی‌ها را نیز به صورت کلی مرور کرده‌ایم.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا