دانش و فناوری

ماموریت جهاد دانشگاهی؛ ایجاد زیست بومی برای جذب بیشتر نخبگان است

ایسنا/قم رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با بیان اینکه امروز در حوزه آموزش، مسائل فرهنگی و پژوهشی کشور متولی های زیادی وجود دارد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با رویکرد و مدیریت جدید به صورت ماموریت محور بر احصا خلأهای موجود در کشور تمرکز دارد و رئیس جمهور یکی از ماموریت ها را شناسایی و ایجاد زیست بومی برای جذب بیشتر نخبگان دانستند.

دکتر محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی استان قم امروز بیست و یکم مردادماه طی سخنانی به مناسبت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی بیان کرد: در سال ۱۳۵۹ بنا به شرایط کشور بعد از انقلاب تحرکات سیاسی در دانشگاه ها افزایش پیدا کرد و عملا دانشگاه از اهداف علمی و فرهنگی دور شده بود و همین مسئله منجر به هدر رفت سرمایه کشور می شد از تحریم های زیادی علیه کشور وجود داشت لذا امام خمینی برای انسجام دوباره دانشگاه ها و پوشش خلأهای علمی موجود دستور انقلاب فرهنگی و متعاقب آن ایجاد نهادی به عنوان متولی موقت مدیریت دانشگاه ها و پل ارتباطی صنعت و دانشگاه و جامعه را صادر کردند.
وی ادامه داد: مباحث پژوهشی و انسجام نیروهای دانشگاهی و استفاده از استعداد دانشگاهیان از جمله مأموریت هایی بود در بدو تأسیس به جهاد دانشگاهی محول شد.
حیدری با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که عملا در مسائل حاکمیتی متولی نبوده و دخالتی نداشته، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در بخش آموزشی با هدف پوشش خلأهای آموزشی و افزایش مهارت دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی برای اتصال به بازار، در بخش فرهنگی با دیدگاه مذهبی و تنوع بخشی به فعالیت های فرهنگی و با هدف ایجاد فضای باز برای دانشجویان علاقه مند به مباحث فرهنگی و همچنین در بخش پژوهش با تمرکز بر نیاز های جامعه و مسائلی که بر زمین مانده و متولی ندارد و یا به هر دلیل دچار خلأ بوده به فعالیت پرداخته است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با بیان اینکه امروز در حوزه آموزش، مسائل فرهنگی و پژوهشی کشور متولی های زیادی وجود دارد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با رویکرد و مدیریت جدید به صورت ماموریت محور بر احصا خلأهای موجود در کشور تمرکز دارد و رئیس جمهور یکی از ماموریت ها را شناسایی و ایجاد زیست بومی برای جذب بیشتر نخبگان دانستند.
حیدری یادآور شد: به دلیل حضور فعالین جهاد دانشگاهی در دانشگاه ها از بدو ورود دانشجویان افراد با استعداد شناسایی می‌شوند و محیط مناسبی به لحاظ ابزارآلات، آزمایشگاه ها و کتابخانه ها و اساتید مبرز جهاد دانشگاهی در اختیار دانشجویان دغدغه مند قرار می گیرد و با هدف تقویت دید نوآورانه با توجه به نیازهای جامعه آموزش می بینند.
وی با اشاره به مزیت های متفاوت در هر استان گفت: استان قم به عنوان شاهراه مواصلاتی، نوع اقلیم و دیدگاه مذهبی مردم به مسائل استعدادهایی به لحاظ نیروی انسانی و دیگر منابع دارد که قطعا باید این مزیت ها در دوره جدید جهاد دانشگاهی شناسایی و تحرکات و فعالیت های جهاددانشگاهی بر مبنای این مزیت ها انجام  شود.
حیدری با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر با توجه به پیش بینی افزایش فارغ التحصیلان و افزایش نرخ بیکاری معاونت اشتغال در جهاد دانشگاهی راه اندازی شد، گفت: در استان قم در بحث اشتغال خانگی و مشاغل خرد ایده ای به عنوان آینده مشاغل اجرا شد و سال گذشته برای حدود ۱۵۰۰نفر با تمرکز بر اتصال به بازار مشاغل خانگی ایجاد کردیم و در این زمینه با دیگر نهادهای متولی همچون کمیته امداد همکاری داریم که منجر به  هم افزایی بیشتر شده است.  
رئیس جهاد دانشگاهی استان قم در خصوص خدمات فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: ایسنا به عنوان اولین خبرگزاری غیر دولتی تاریخ ایران و خبرگزاری قرآنی ایکنا تحت نظارت جهاد دانشگاهی بوده همچنین خبرگزاری سینا در حال حاضر مختص به پوشش اخبار علمی دانشگاه ها است و سازمان نظر سنجی و افکار سنجی جهاد دانشگاهی نیز مورد اعتماد در کشور است.
حیدری در خصوص ایده شکل گیری مرکز ناباروری توضیحی ارائه کرد و با اشاره به فعالیت گروه های پژوهشی این مرکز تصریح کرد: مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی واحد استان قم (رویا) از فعالیت گروه های پژوهشی به ویژه در حوزه سلول های بنیادی و بیولوژی تولید مثل با هدف ارتقای سطح خدمات تغذیه می شود.
وی ادامه داد: این افتخار را داریم که بیش از ۴۰ درصد بیماران از خارج از استان و ۱۰ تا ۱۲ درصد بیماران از خارج از کشور به مرکز ناباروری مراجعه می کنند که نشان از مقبولیت این مرکز در بین بیماران دارد، البته شیوع بیماری کرونا منجر به کند شدن این روند شد.  
رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با تاکید بر اینکه قبل از ورود جهاد دانشگاهی به دانش سلول های بنیادی به ویژه درمان ناباروری و با توجه به کمبود این مراکز بیماران ناچار به درمان در خارج از کشور بودند، ابراز کرد: در حال حاضر بیش از ۱۳۰ مرکز درمان ناباروری دولتی و خصوصی داریم و در این بین بیش از ۳۰ درصد جراحی های بزرگ در سه مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی انجام می شود.
وی اضافه کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین در کشور نابارور هستند که این مسئله علاوه بر اثر منفی بر ساخت جمعیت مسائل عاطفی و خانوادگی را تحت الشعاع قرار می دهد.
حیدری با بیان اینکه نرخ موفقیت درمان ناباروری در سطح جهانی ۳۵ درصد است، افزود: نرخ موفقیت مراجعین مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم در برخی از ماه های سال بالای ۴۰ درصد بوده و در ماه اخیر این میزان به ۱۵ درصد بالاتر از نرخ جهانی رسیده به این معنا از هر دو بیمار یک بیمار در انتظار به دنیا آمدن فرزند هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به این که دیگر کشور ها برای پرورش نخبگان هزینه های زیادی متحمل می شوند، عنوان کرد: نخبگان هنری، علمی، فرهنگی و سیاسی سرمایه های کشور هستند که نگه داری از آن ها نیازمند یک همت است و هدف جهاد دانشگاهی ایجاد زیست بومی برای جذب بیشتر نخبگان است.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سطح کشور در مسائل کشاورزی، تجهیزات نفتی، نرم افزارها، ساخت واگن و.. ورود کرده است، اظهار کرد: در جهاد دانشگاهی استان قم در بحث سلول های بنیادی در صدد راه اندازی کلین روم (اتاق تمیز) هستیم تا بتوانیم نتایج پژوهش را تبدیل به محصول صنعتی کنیم.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا