دانش و فناوری

داستان تولد رولکس؛ غول ساعت‌ساز سوئیسی

رولکس (Rolex) که ابتدا در انگلستان تأسیس شده، یک برند سازنده و طراح ساعت‌های سوئیسی واقع در ژنو سوئیس است. این برند در سال ۱۹۰۵ به دست «هانس ویلسدروف» (Hans Wilsdorf) و «آلفرد دیویس» (Alfred Davis) با نام شرکت «دیویس و ویلسدروف» (Wilsdorf and Davis) در لندن تأسیس شد. در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین وقایع و دستاوردهای تاریخچه رولکس را بررسی کنیم تا ببینیم این برند لوکس چگونه به موفقیت ارزنده کنونی خود در صنعت ساعت‌سازی دست پیدا کرده است.

این برند که در قالب یک شرکت به دست ویلسدروف تأسیس شده بود، نام رولکس را در سال ۱۹۰۸ برای ساعت‌های خود ثبت کرد و در سال ۲۰۱۵ نام شرکت خود را به «شرکت ساعت رولکس» (Rolex Watch Co. Ltd) تغییر داد.

هانس ویلسدروف

غول ساعت‌سازی جهان پس از جنگ جهانی اول به دلیل اوضاع اقتصادی نه‌چندان خوب انگلستان، کارخانه خود را به ژنو سوئیس منتقل کرد. در سال ۱۹۲۰ ویلسدروف شرکت خود را در ژنو با نام جدید «مونترس رولکس» (Montres Rolex SA) ثبت کرد. واژه مونترس در زبان فرانسوی به معنی ساعت است.

هانس ویلسدروف

رولکس از سال ۱۹۶۰ تاکنون تحت مالکیت بنیاد خانوادگی هانس ویلسدروف قرار دارد. این برند لوکس با ارزش خالص ۷.۹ میلیارد دلار (در سال ۲۰۲۲)، اکنون در فهرست ۱۰ برند لوکس تک‌محصولی جهان قرار دارد و از نظر درآمد بهترین برند پرفروش جهان است. رولکس به دلیل خصوصی بودن میزان فروش خود را اعلام نمی‌کند؛ اما تحلیلگران سوئیسی میزان فروش سالانه این برند را در حدود ۴.۵ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

دفتر مرکزی رولکس

جالب است بدانید ساعت در سبد محصولات تمام ۱۰ برند لوکس برتر جهان دیده می‌شود؛ بنابراین ساعت‌های گران‌قیمت یکی از محصولات لوکس رده‌بالا محسوب می‌شوند. گران‌قیمت‌ترین ساعت رولکس با قیمتی بیش از ۴۸۵ دلار به فروش می‌رسد و یکی از ساعت‌های این برند به نام «پال نیومن دی‌تونا» (Paul Newman Daytona) در مزایده‌ای در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۱۷.۸ میلیون دلار فروخته شد!

دلیل انتخاب نام رولکس

واژه رولکس معنا و مفهومی ندارد و تنها به دلیل تلفظ آسان و همچنین به دلیل اینکه کلمه کوتاهی است و به‌راحتی می‌توان آن را در فضای کم بالای صفحه ساعت درج کرد، انتخاب شده است. در ضمن ویلسدروف معتقد بود کلمه رولکس یک نام‌آوا (کلمه تقلیدشده از صدای طبیعی) است و زمانی که ساعت کوک می‌شود، صدایی شبیه به صوت این کلمه دارد.

طراحی لوگوی رولکس

لوگوی رولکس

تاج معروف لوگوی رولکس توسط خود ویلسدروف و دیویس به‌عنوان نشان تجاری برند طراحی شد؛ البته این تاج تا سال ۱۹۲۵ در لوگوی رولکس وجود نداشت و به‌عنوان نشان تجاری برند استفاده نمی‌شد.

لوگوی رولکس در ابتدا کاملاً ساده بود و تنها یک مستطیل بود که در آن تنها نام برند، سال تأسیس رسمی آن و نام بنیان‌گذاران برند دیده می‌شد؛ اما طراحی آن در سال ۱۹۵۲ کاملاً تغییر کرد و با شکل لوگوی کنونی برند با رنگ سیاه بازطراحی شد. طراحی لوگو در سال ۲۰۰۳ باز هم تغییر کرد و در طراحی لوگوی جدید که تا به امروز تغییر نکرده است، نام برند با رنگ سبز و تاج زرینی با رنگ زرد دیده می‌شود.

لوگوهای رولکس از ابتدا تا کنون

لوگوی رولکس تلویحاً به شعار این برند یعنی «یک تاج برای هر موفقیت» اشاره می‌کند. رنگ زرد و سبز مورداستفاده در این لوگو نیز با هدف خاصی انتخاب شده است. رنگ زرد نماد طلای مورداستفاده در برخی از ساعت‌های رولکس و رنگ سبز نشانه محبوبیت و موفقیت ارزنده این برند است.

تولد رولکس

در سال ۱۹۰۵ ساعت‌ها چندان دقیق نبودند و بیشتر جنبه زیبایی داشتند؛ ویلسدروف متوجه شده بود که ساعت‌های مچی نه‌تنها می‌توانند زیبا باشند، بلکه می‌توانند به ابزار قابل‌اعتمادی برای نمایش دقیق زمان نیز تبدیل شوند. او برای متقاعد کردن عموم مردم در مورد این موضوع، ساعت‌های کاملاً مبتکرانه خود را عرضه کرد که مجهز به موتور بسیار دقیق ساخت یک شرکت ساعت‌سازی سوئیسی واقع در شهر بیل بودند.

رؤیای ویلسدروف برای ساخت ساعت مچی دقیق، اولین جرقه تولد رولکس بود. تمرکز اصلی این شرکت در ابتدای کارش افزایش کیفیت موتور ساعت بود. تلاش بی‌وقفه رولکس برای ساخت ساعتی با دقت بسیار بالا باعث شد ساعت رولکس به نخستین ساعت دریافت‌کننده گواهی Chronometric Precision از «مرکز رده‌بندی ساعت» (Official Watch Rating Center) در شهر بین سوئیس تبدیل شود که موفقیت بزرگی برای برند رولکس بود و دقت بسیار بالای ساعت‌های ساخت این شرکت را نشان می‌داد.

رولکس در سال ۱۹۱۴ با اخذ گواهینامه دقت رده A از رصدخانه کینگ انگلستان به موفقیت بزرگ دیگری دست یافت. این گواهینامه تا آن زمان تنها مختص ابزار زمان‌سنجی در تجهیزات دریانوردی بود و پس از آنکه ساعت‌های رولکس آن را دریافت کردند، نام ساعت مچی رولکس مترادف دقت شد و این برند به نام بسیار معتبری در صنعت ساعت‌سازی تبدیل شد.

ساخت نخستین ساعت ضد آب

ویلسدروف در سال ۱۹۲۶ نخستین ساعت مچی ضد آب و ضد گردوغبار جهان را اختراع کرد و آن را «اویستر» (Oyster) نامید. برای محافظت از موتور این ساعت به بهترین شکل ممکن، از یک محفظه مهروموم‌شده به نام محفظه هرمس استفاده شده بود. محفظه هرمس محفظه غیرقابل نفوذی است که هوا نه وارد آن می‌شود و نه از آن خارج می‌شود.

ساعت اویستر رولکس

اثبات ضدآبی کامل ساعت اویستر

رولکس در سال ۱۹۲۷ برای اثبات مقاومت بسیار بالای این ساعت در برابر آب، تصمیم گرفت در آزمایشی بسیار سخت و چالش‌برانگیز آن را محک بزند و از شناگر جوانی به نام «مرسدس گلیتزه» (Mercedes Gleitze) خواست این ساعت را دستش کند و کانال انگلیس را کاملاً طی کند.

این شنا بیش از ۱۰ ساعت طول کشید و ساعت در تمام این مدت بدون هیچ مشکلی کار می‌کرد. غول ساعت‌ساز سوئیسی با چاپ تصویر مرسدس گلیتزه در صفحه نخست روزنامه دیلی‌میل این موفقیت بزرگ را جشن گرفت.

ثبت پنتنت موتور اتوماتیک

رولکس در سال ۱۹۳۱ نخستین موتور اتوماتیک با قابلیت چرخش عقربه ساعت به‌صورت ۳۶۰ درجه را اختراع و پنتنت آن را ثبت کرد. این موتور نیازمند کوک دستی نیست و با جذب انرژی از حرکت مچ دست به‌صورت خودکار کوک می‌شود. این موتور که حقیقتاً یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شود، امروزه قلب تپنده هر ساعت اتوماتیکی است.

موتور اتوماتیک ساعت مچی

پرواز بر فراز قله اورست

در سال ۱۹۳۳ نخستین پرواز اکتشافی بشر بر فراز قله اورست انجام شد. خدمه این پرواز همگی ساعت‌های رولکس داشتند و از عملکرد آن‌ها بسیار راضی بودند.

آزمایش ساعت رولکس در قله اورست

آزمایش عملکرد بی‌نقص ساعت‌های اویستر در محیط‌های مختلف

در سال ۱۹۳۵ رولکس تصمیم گرفت عملکرد بی‌نقص ساعت اویستر را در نواحی مختلف در آزمایش‌های سخت محک بزند؛ به همین دلیل از قهرمانان ورزشی، قهرمانان مسابقات اتومبیل‌رانی، هوانوردان و افرادی که سفرهای اکتشافی انجام می‌دادند، درخواست کرد از این ساعت‌ها استفاده کنند تا عملکرد خوب ساعت‌های اویستر در محیط‌های مختلف بارها و بارها آزمایش شود.

حتی «مالکوم کمپبل» (Sir Malcolm Campbell) ، قهرمان مسابقات موتوری و رکورددار سرعت در خشکی و دریا، در نامه‌ای به رولکس رضایت کامل خود از ساعت رولکس را اعلام کرد. او در سال ۱۹۳۵ درحالی‌که ساعت رولکس دستش بود، با اتومبیل خود به نام ویل بلوبرد در نمکزار بونوئل در ایالت یوتای آمریکا موفق شد به سرعتی بیش از ۴۸۵ کیلومتر در ساعت دست یابد. او از ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۵ موفق شد ۹ بار رکورد سرعت جهان را بشکند.

مالکوم کمپبل

ساخت نخستین ساعت مجهز به تاریخ‌شمار

در سال ۱۹۴۵ نخستین ساعت رولکس با تاریخ‌شمار مکانیکی کوچک به نام «دیت‌جاست» (Datejust) ساخته شد که در آن زمان محصول کاملاً شاخصی بود. این ساعت «بند جوبیلی» (Jubilee bracelet) داشت که اختصاصاً برای آن ساخته شده بود و بزل (زه) آن نیز شیاردار بود.

ساعت دیت‌ جاست رولکس

این دو قطعه باعث شد دیت‌جاست به‌عنوان ساعت ساخت رولکس کاملاً شناخته‌شده و مشخص باشد. این ساعت که یکی از ساعت‌های باارزش کلکسیون ساعت‌های اویستر است، ابتدا برای آقایان و سپس در سال ۱۹۵۷ با نام «لیدی دیت‌جاست» (Lady datejust) برای بانوان نیز ساخته شد.

ساعت لیدی دیت‌ جاست رولکس

ساعت زنانه دیت‌جاست نخست ساعت زنانه رولکس با تاریخ‌شمار است. لیدی دیت‌جاست هم مانند مدل مردانه خود زیبایی و عملکرد بسیار خوبی دارد و با اندازه کوچک‌تر مناسب مچ بانوان است. در سال ۱۹۹۲ نسخه جدیدی از این ساعت به نام «پیرل‌مستر» (Pearlmaster) نیز معرفی و عرضه شد.

ساعت زنانه پیرل جاست رولکس

ساخت ساعت‌های حرفه‌ای

ساعت‌ساز سوئیسی در سال ۱۹۵۳ ساخت ساعت‌های حرفه‌ای رولکس را افزایش داد و ساعت‌هایی برای استفاده در محیط‌های آب‌وهوایی خشن تولید کرد. این ساعت‌ها برای غواصان آب‌های عمیق، هوانوردان، کوهنوردان حرفه‌ای و کاشفان مناطق ناشناخته تولید شد. این ساعت‌ها محبوبیت زیادی پیدا کردند و به‌عنوان ساعت افراد فاتح شناخته شدند.

ساعت حرفه ای رولکس

آزمایش دوم ساعت‌های رولکس در قله اورست

در سال ۱۹۵۳ دو دانشمند به نام «ادموند هیلاری» (Sir Edmund Hillary) و «تنزینگ نورگی» (Tenzing Norgay) قله اورست را فتح کردند و در این سفر ساعت اویستر به دست داشتند. در این سال ساعت جدید «اویستر پرپچوال اکسپلورر» (Oyster Perpetual Explorer) توسط رولکس معرفی و عرضه شد که در حقیقت اقدامی نمادین برای جشن‌ گرفتن پیروزی فتح اورست با ساعت اویستر بود. ساعت جدید رولکس در مدت کوتاهی بسیار محبوب شد.

ساعت اویستر پرپچوال اکسپلورر رولکس

ساخت ساعت مخصوص غواصان در آب‌های عمیق

 رولکس در سال ۱۹۵۳ ساعت مخصوص غواصان آب‌های عمیق خود به نام «ساب‌مارینر» (Submariner) را نیز عرضه کرد. این ساعت نخستین ساعت ضدآب مخصوص غواصان آب‌های عمیق با قابلیت مقاومت در برابر آب تا عمق ۱۰۰ متری بود.

ساعت «سابمرینر رولکس

این ساعت زه قابل‌چرخش داشت و به همین دلیل غواصان در آب‌های عمیق به‌سادگی می‌توانستند ساعت را ببینند. رولکس پس از ساخت ساب‌مرینر، در دهه ۱۹۵۰ ساعتی دیگر برای غواصان آب‌های عمیق به نام «دیپ سی اسپشال» (Deep sea spicial) را نیز در سه مدل طراحی و تولید کرد.

ساعت دیپ سی اسپشال رولکس

ساعت‌ساز سوئیسی پس از ساخت مدل سوم تصمیم گرفت با توجه به تجربیات به‌دست‌آمده در حین طراحی و ساخت دو مدل قبلی، مقاومت آن را با آزمایش سختی در عمیق‌ترین قسمت پوسته سیاره زمین، یعنی «دراز گودال ماریانا» (Mariana Trench) با عمق ۱۰۹۱۶ متر (در عمیق‌ترین نقطه) در اقیانوس آرام و عمیق‌ترین قسمت این دراز گودال یعنی «چلنجر دیپ» (Challenger Deep) بررسی کند!

رولکس برای انجام این آزمایش چالش‌برانگیز خود، دیپ سی اسپیشال را روی بدنه یک زیردریایی طراحی‌شده برای آب‌های عمیق به نام «بتیسکف تریسته» (Trieste) نصب کرد. این زیردریایی موفق شد در سال ۱۹۶۰ تا چلنجر دیپ پایین برود و ساعت نصب‌شده روی آن در این عمق هم بدون هیچ مشکلی کار می‌کرد.

در سال ۲۰۱۲ نیز جیمز کامرون، کارگردان برجسته و کاشف نشنال جئوگرافیک، به‌تنهایی به اعماق دراز گودال ماریانا سفر کرد و به این صورت پای بشر برای دومین بار به عمیق‌ترین نقطه کره زمین باز شد. رولکس باز هم از این فرصت استفاده کرد و تصمیم گرفت بار دیگر مقاومت ساعت اویستر پرپچوال دیپ سی را امتحان کند؛ بنابراین آن را همراه با جیمز کامرون به ژرفای ماریانا فرستاد.

ساعت‌ساز سوئیسی این بار مدلی از ساعت دیپ سی را راهی عمیق‌ترین مکان پوسته زمین کرد که دارای گواهی مقاومت در برابر آب تا عمق ۱۲ هزار متری بود! رولکس این ساعت را برای تحمل شدیدترین فشار آب در اعماق اقیانوس طراحی کرده است. این ساعت اعجاب‌انگیز رولکس رکورد ورود یک ساعت به عمیق‌ترین مکان جهان را از آن خود کرده است.

رولکس در سال ۱۹۶۷ باز هم ساعت دیگری برای غواصان آب‌های عمیق به نام «اویستر پرپچوال سی دوئلر» (Oyster Perpetual Sea-Dweller) با قابلیت مقاومت در برابر آب تا عمق ۶۱۰ متری را نیز طراحی و تولید کرد. رولکس در طراحی این ساعت حرفه‌ای برای بی‌نقص کردن آن از یک قاب مجهز به شیر تخلیه هلیوم استفاده کرده است تا غواصان گودال‌های عمیق آبی بتوانند با تخلیه گاز هلیوم موجود در ترکیب گازی مورداستفاده در ساعت، فشار موجود در داخل ساعت را بدون آسیب زدن به آن از بین ببرند.

اویستر پرپچوال سی دوئلر

رولکس در سال ۱۹۷۱ با شرکتی به نام «ماریتایم دیکپرتایزس» (Compagnie Maritime d’Expertises یا Comex)، که در حوزه عملیات مهندسی و غواصی عمیق فعالیت تخصصی دارد، قراردادی امضا کرد و به‌موجب آن از غواصان آب‌های عمیق این شرکت خواست ساعت سی دوئلر را در غواصی‌های خود در مناطق بسیار عمیق دستشان کنند.

شرکت Comex یکی از شرکت‌های پیشتاز جهان در حوزه غواصی آب‌های عمیق محسوب می‌شود و رولکس تا به امروز مشارکت قوی خود با این شرکت را حفظ کرده است. در ضمن این ساعت‌ساز سوئیسی برای ساخت تانک‌های آب با فشار اکسیژن بالا برای بررسی مقاومت ساعت‌های دیپ سی رولکس نیز با یکی دیگر از شرکت‌های فرانسوی فعال در حوزه غواصی آب‌های عمیق به نام شرکت مارسی وارد مشارکت شده است.

رولکس در سال ۱۹۸۷ از ساعت «سی دوئلر ۴۰۰۰» (SEA-DWELLER 4000) با قابلیت مقاومت در برابر آب تا عمق ۱۲۲۰ متر نیز رونمایی کرد.

ساعت سی دوئلر ۴۰۰۰ رولکس

ساخت ساعتی با قابلیت نمایش ساعت دو منطقه زمانی مختلف به‌صورت هم‌زمان

با امکان‌پذیر شدن پروازهای بین‌قاره‌ای در دهه ۱۹۵۰، اطلاع از ساعت مناطق زمانی مختلف اهمیت پیدا کرد و رولکس برای پاسخ دادن به این نیاز ساعتی به نام «جی.‌ام.تی مستر» (GMT-Master) با قابلیت نمایش دو منطقه زمانی مختلف به‌صورت هم‌زمان عرضه کرد.

ساعت جی.‌ام.تی مستر رولکس

صفحه این ساعت از دو قسمت با دو رنگ مختلف برای نشان دادن ساعت دو منطقه زمانی مختلف تشکیل شده بود. این ساعت به ساعت رسمی خدمه چندین شرکت هواپیمایی در سراسر جهان ازجمله شرکت هواپیمایی پن آمریکن ورلد تبدیل شد.

ساخت ساعت دی‌دیت

در سال ۱۹۵۶ رولکس «ساعت دی‌دیت» (Day-Date) را معرفی و عرضه کرد. این ساعت که تنها با طلای ۱۸ عیار یا پلاتین ساخته می‌شد، نخستین ساعتی بود که هم تاریخ و هم روز هفته را در ۲ قسمت مجزا از هم نمایش می‌داد. این ساعت «بند پرزیدنت» (President bracelet) داشت که به‌صورت اختصاصی برای آن ساخته شده بود. امروزه چهره‌های شناخته‌شده و سلبریتی‌ها، دی‌دیت را ساعتی عالی می‌دانند.

ساعت دی دیت رولکس

ساخت ساعت بسیار مقاوم در برابر میدان مغناطیسی

رولکس در سال ۱۹۵۶ برای پاسخ به نیازهای جامع علمی ساعتی به نام اویستر «پرپچوال میلگاوس» (Perpetual Milgauss) با قابلیت مقاومت در برابر میدان مغناطیسی با چگالی ۱۰۰۰ گاوس طراحی کرد. راز اصلی مقاومت بالای این ساعت در برابر تداخلات مغناطیسی نوع طراحی پوسته محافظ موتور ساعت است.

ساعت پرپچوال میلگاوس رولکس

برای ساخت این محافظ از آلیاژهای فرومغناطیسی انتخاب شده توسط رولکس استفاده شده است. محافظ موتور اویستر پرپچوال میلگاس از دو قسمت تشکیل شده که یک قسمت به موتور پیچ شده و قسمت دیگر به قاب اویستر پیچ شده است. اویستر پرپچوال میلگاس پس از آزمایش‌های سخت توسط مهندسان سازمانی اروپایی به نام پژوهش‌های هسته‌ای (European Organization for Nuclear Research) یا CERN، به‌عنوان یک سپر عالی در برابر میدان مغناطیسی معرفی شد.

CERN آزمایشگاهی شناخته‌شده در حوزه فیزیک ذرات در سطح جهانی است که در زمینه کشف رازهای بنیادین جهان هستی نیز فعالیت می‌کند. بلندترین شتاب‌دهنده ذرات انرژی جهان در این مرکز نگهداری می‌شود. در ضمن CERN نخستین موسسه تأییدکننده مقاومت ساعت اویستر پرپچوال میلگاوس در برابر میدان مغناطیسی با چگالی ۱۰۰۰ گاوسی است.

ساخت ساعت مخصوص مسابقات اتومبیل‌رانی

رولکس سوئیسی در سال ۱۹۶۳ نسل جدیدی از ساعت‌های خود به نام ساعت «کازموگراف دی‌تونا» (Cosmograph Daytona) مخصوص قهرمانان مسابقات اتومبیل‌رانی استقامت (مسابقات بسیار طولانی) معرفی و عرضه کرد. این ساعت دارای مقاومت بالا و ضد آب بود و یک تاکی متر نیز روی صفحه آن قرار داشت که برای محاسبه متوسط سرعت استفاده می‌شد.

ساعت کازموگراف دی‌تونا رولکس

در ضمن این برند اسپانسر مسابقات اتومبیل‌رانی استقامت ۲۴ ساعته «ات دی‌تونا ۲۴» (24 At Daytona) نیز است که یک مسابقه اتومبیل‌رانی استقامت محسوب می‌شود.

مسابقات اتومبیلرانی استقامت

ساخت ساعت مخصوص قطب نوردان

رولکس در سال ۱۹۷۱ ساعت اویستر پرپچوال اکسپلورر II را مخصوص کاشفان قطب، غارشناسان و تمام کاشفان و ماجراجویان مناطق ناشناخته سیاره زمین طراحی و تولید کرد. این ساعت یک ساعت متمایز ۲۴ ساعته است که برای کاشفان قطب و مناطق زیر پوسته زمین که روز و شب در آن‌ها مشخص نیست، وسیله بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود.

ساعت ساعت اویستر پرپچوال اکسپلورر II رولکس

اعطای جایزه به داوطلبان شرکت در آزمایش‌های سخت بررسی مقاومت ساعت‌های رولکس

غول ساعت‌سازی سوئیسی در سال ۱۹۷۶ به مناسبت ۵۰ سالگی ساخت نخستین ساعت اویستر رولکس، به افرادی که با شجاعت و شهامت تمام حاضر به مشارکت در آزمایش‌های چالش‌برانگیز بررسی مقاومت ساعت‌های رولکس شده‌ بودند، برای نخستین بار جایزه‌ای تحت‌عنوان «رولکس اوارد فور اینترپرایز» (Rolex Awards for Enterprise) اعطا کرد و اعطای این جوایز تا به امروز نیز ادامه داشته است.

جایزه رولکس اوارد فور اینترپرایز

این جایزه به‌صورت جوایز مختلفی اعطا می‌شود و هر کدام از آن‌ها مختص یک پروژه جدید در حال جریان در جهان برای بررسی مقاومت ساعت‌های رولکس هستند. جالب است بدانید که این پروژه‌ها علاوه بر محک زدن مقاومت ساعت‌های رولکس، به گسترش دانش و بهبود حیات روی سیاره زمین نیز کمک می‌کنند.

ساخت ساعت‌های فولادی

غول ساعت‌سازی جهان در سال ۱۹۸۵ ساخت ساعت‌های فولادی با یک آلیاژ فولادی خاص متعلق به خود رولکس به نام 904L را آغاز کرد. این ساعت‌ها از سال ۲۰۱۸ با نام «اویستراستیل» (Oystersteel) عرضه می‌شوند.

آلیاژ فولادی 904L رولکس

آلیاژ 904L غالباً در صنایع پیشرفته های‌تک، صنایع هوافضا و صنایع شیمیایی استفاده می‌شود. قطعات فولادی ساخته‌شده با این آلیاژ به دلیل خاصیت ضد خوردگی و درخشش استثنایی خود پس از پلیش خوردن، با فلزات ارزشمند قابل‌مقایسه هستند. در سال ۱۹۸۵ رولکس نخستین برند ساعت‌سازی بود که از فولاد ساخته‌شده از خانواده آلیاژهای L904 در ساخت ساعت استفاده کرد.

ساخت ساعت مخصوص دریانوردان

رولکس در سال ۱۹۹۲ عضو جدیدی از خانواده ساعت‌های اویستر پرپچوال به نام «اویستر پرپچوال یات مستر» (Oyster Perpetual Yacht-Master) را معرفی و عرضه کرد که مختص دریانوردان طراحی شده بود. در ضمن این برند از آن زمان تاکنون اسپانسر برخی از مهم‌ترین مسابقات قایقرانی جهان نیز شده است.

ساعت اویستر پرپچوال یات مستر رولکس

دومین مدل این ساعت یعنی اویستر پرپچوال یات مستر II در سال ۲۰۰۷ ساخته شد که نخستین ساعت جهان با شمارنده قابل‌برنامه‌ریزی مجهز به حافظه مکانیکی بود. این ساعت در نوع خود ساعتی پیچیده با یک سیستم مبتکرانه طراحی‌شده توسط خود رولکس است.

ساعت اویستر پرپچوال یات مستر II رولکس

در این سیستم برای تنظیم شمارنده به‌جای زدن دکمه تاج (دکمه اصلی ساعت) از یک زه با قابلیت چرخش استفاده شده که به دست خود رولکس طراحی شده است. قایقرانان مسابقات قایقرانی سرعت می‌توانند به لطف استفاده از این ساعت بلافاصله پس از شنیدن شلیک آغاز مسابقه را شروع کنند

 ساخت موتورکالیبر جدید

رولکس در سال ۲۰۰۰ «موتور کالیبر ۴۱۳۰» (Calibre 4130) را طراحی و مونتاژ و از آن در ساعت کازموگراف دی‌تونا استفاده کرد. در این موتور از ۲۹۰ قطعه استفاده شده که بسیار کمتر از قطعات یک موتور ساعت استاندارد است و به همین دلیل بسیاری از متخصصان سادگی آن را تحسین کرده‌اند.

موتور ساعت کالیبر ۴۱۳۰ رولکس

آغاز یک طرح استعدادیابی

رولکس در سال ۲۰۰۲ یک طرح مبتکرانه استعدادیابی تحت‌عنوان Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative را آغاز کرد که در آن افراد بااستعداد در زمینه‌های هنری مختلف ازجمله موسیقی و فیلم‌سازی تشویق می‌شوند با مربی‌گری یک استاد و متخصص در زمینه هنری موردنظر خود تلاش کنند استعداد خود را شکوفا کنند.

طرح استعدادیابی رولکس

در این طرح سه نفر در هر رشته هنری توسط هنرمندان و متخصصان هنری برجسته منتخب رولکس در آن رشته انتخاب و به‌عنوان افراد بااستعداد به رولکس معرفی می‌شود. در مرحله بعدی رولکس آن سه نفر را به مربی معرفی می‌کند تا مربی از بین آن‌ها فرد موردنظر خود را انتخاب کند. مربی با آموزش‌های مختلف تلاش می‌کند استعداد هنرجوی خود را شکوفا کند.

در این طرح که در سراسر دنیا و با حضور شرکت‌کنندگانی از اقوام مختلف با فرهنگ‌های متفاوت برگزار می‌شود، هنرمندان جوان بااستعداد منتخب رولکس باید حداقل یک دوره آموزشی ۶ هفته‌ای را طی دو سال سپری کنند. در حال حاضر بیش از ۸۰ هنرمند مطرح در زمینه‌های هنری مختلف از چند نسل با توانایی‌های مختلف به‌عنوان مربی در این طرح رولکس حضور دارند.

ساخت زه‌های سرامیکی

زه های سرامیکی رولکس

رولکس در سال ۲۰۰۵ زه‌های سرامیکی ویژه‌ای را برای ساعت‌های خاص حرفه‌ای خود طراحی و پنتنت آن‌ها را ثبت کرد تا زیبایی و عملکرد دقیق چنین ساعت‌هایی حتی در بدترین شرایط محیطی و آب‌وهوایی خشن تحت تأثیر منفی قرار نگیرد. این زه‌ها از سرامیک‌های بسیار سخت تهیه شده‌اند و در برابر خط و خش کاملاً مقاوم هستند.

در ضمن تماس این زه‌ها با اشعه‌های فرابنفش، به هیچ عنوان باعث تغییر رنگ آن‌ها نمی‌شود. سطح الماسی این زه‌ها پس از صیقلی شدن در فرایندی پیچیده، درخشش خیره‌کننده‌ای پیدا می‌کند. ۲۴ عدد حک‌شده روی این زه‌ها با لایه نازکی از پلاتین پوشیده شده‌اند که باعث شده است زیبای آن‌ها دوچندان شود.

ساخت فنر ساعت بسیار مقاوم

فنر ساعت بلو پاراگرام رولکس

رولکس پس از ۵ سال پژوهش فنر ساعت «بلو پاراگرام» (blue Parachrom hairspring) را نیز در سال ۲۰۰۵ با آلیاژ پارامغناطیس ساخت. این آلیاژ تحت‌ تأثیر میدان مغناطیسی قرار نمی‌گیرد و مقاومت آن در برابر میزان متفاوتی از شوک‌ها نسبت به مقاومت سایر آلیاژهای متداول مورداستفاده برای ساخت ساعت، ۱۰ برابر است. در صنعت ساعت‌سازی از گذشته رنگ آبی منحصربه‌فرد فنر ساعت، نمادی از پرستیژ دقیق‌ترین ساعت‌ها بوده است.

ساخت ساعت مخصوص مسافران

رولکس در سال ۲۰۱۲ ساعتی به نام «اسکای دوئلر» (Sky-Dweller) معرفی کرد که نسل جدید ساعت‌های این شرکت محسوب می‌شد. این ساعت یک شاهکار مهندسی اختراع‌شده برای مسافران است. اسکای دوئلر یک قاب ۴۲ میلی‌متری دارد و دو ناحیه زمانی را در خود جای داده است که به‌راحتی قابل‌مشاهده هستند.

ساعت اسکای دوئلر رولکس

در ضمن یک تقویم سالانه نیز در این ساعت دیده می‌شود که ساروس (Saros) نام دارد. دلیل نام‌گذاری این تقویم یک پدیده نجومی با همین نام است که الهام‌بخش ایجاد این تقویم شده است. برای استفاده از این تقویم تنها باید آن را یک بار در سال تنظیم کنید. برای تنظیم این تقویم نیازی نیست دکمه تاج را بزنید و می‌توانید با چرخاندن زه ساعت، آن را سریع و راحت تنظیم کنید.

معرفی ساعتی با زه دورنگ سرامیکی

غول ساعت‌سازی جهان در سال ۲۰۱۳ نسخه دوم اویستر پرپچوال ام.جی.تی مستر (Perpetual GMT-Master II) را با زه سرامیکی دورنگ آبی و مشکی معرفی و عرضه و یک سال بعد نسخه متفاوتی از این ساعت با زه سرامیکی دورنگ قرمز و آبی را نیز روانه بازار کرد.

ساعت اویستر پرپچوال ام.جی.تی مستر II

استفاده از دو رنگ متفاوت در یک قطعه سرامیکی در این ساعت، نخستین طراحی این‌چنینی در صنعت ساعت‌سازی جهان در زمینه استفاده از سرامیک بود. ساعت اویستر پرپچوال ام جی تی مستر با قیمت پایه ۴۸۰،۳۵۰ دلار گران‌قیمت‌ترین ساعت رولکس است.

معرفی مجموعه جدیدی از ساعت‌ها

یکه‌تاز صنعت ساعت‌سازی جهان در سال ۲۰۱۴ مجموعه جدیدی از ساعت‌های خود به نام ساعت‌های «سلینی» (Cellini) را نیز معرفی و روانه بازار کرد که از ۱۲ ساعت با طرح کلاسیک تشکیل شده است. کلکسیون ساعت‌های سلینی رولکس بهترین ساعت‌های این برند را در خود دارد و ساعت‌های آن با برخورداری از بالاترین استانداردها بی‌نقص هستند.

کلکسیون ساعت‌های سلینی رولکس

به‌جرئت می‌توان گفت هر نسلی مجذوب طراحی و کیفیت کلکسیون ساعت‌های سلینی رولکس می‌شود. در این ساعت‌ها که در ساخت آن‌ها از باکیفیت‌ترین مواد استفاده شده است و قسمت‌های فلزی آن‌ها طراحی لوکسی دارند، خطوط مختلف با زیبایی خیره‌کننده‌ای طراحی شده‌اند. در کل این ساعت‌ها با جزئیات خود نمادی بی‌نقص از هنر طراحی ساعت هستند.

ساخت یک موتور کالیبر جدید با فنر پاندول جدید

برند لوکس سوئیسی در سال ۲۰۱۴ یک موتور کالیبر جدید به نام «موتور کالیبر ۲۲۳۶» (Calibre 2236) را همراه با فنر جدید «سیلوکسی» (Syloxi) برای ساعت‌های زنانه خود طراحی کرد. این موتور و فنر جدید در یک قالب سیلیکونی که توسط خود رولکس ساخته شده است، قرار گرفته‌اند و عملکرد عالی و بی‌نقص را برای ساعت‌های زنانه که نسبت به ساعت‌های مردانه کوچک‌تر هستند، به ارمغان آورده است. رولکس موفق شد با طراحی و ساخت این موتور جدید، پنتنت موتور مکانیکی جدیدی را به نام خود ثبت کند. تمام مراحل طراحی و ساخت این موتور جدید توسط خود رولکس انجام شده است.

موتور کالیبر ساعت ۲۲۳۶ رولکس

برگزاری نخستین دوره یک نمایشگاه بین‌المللی

رولکس در سال ۲۰۱۴ نخستین دوره «نمایشگاه بین‌المللی معماری رولکس» (International Architecture Exhibition) را در ونیز راه‌اندازی کرد. این برند منحصربه‌فرد در چنین نمایشگاهی تلاش می‌کند نشان دهد متعهد به ایجاد طراحی‌های مبتکرانه مناسب برای تمام زمان‌ها و اعصار، دستیابی به پیشرفت‌های مختلف، انجام طراحی‌ها با دقت بالا و استفاده از فضا و فرم به بهترین شکل است.

نمایشگاه بین‌المللی معماری رولکس

طراحی نسل جدید موتور کالیبر

رولکس در سال ۲۰۱۵ نسل جدید موتور مکانیکی کالیبر خود به نام «کالیبر ۳۲۵۵» (Calibre 3255) را معرفی کرد. این موتور کالیبر جدید در ساعت دی‌دیت ۴۰ استفاده شده است که از نظر دقت، مصرف بهینه‌ انرژی، قابل‌اعتماد بودن و مقاومت بالا در برابر ضربه و میدان مغناطیسی، استانداردهای عملکردی جدیدی دارد.

موتور کالیبر ساعت ۳۲۵۵ رولکس

در ضمن دی‌دیت ۴۰ به‌راحتی و به‌سادگی تنظیم می‌شود. در زمینه استفاده بهینه‌تر این ساعت از انرژی و مصرف کمتر آن نسبت به مدل‌های قبلی باید بگوییم که این ساعت درصورتی‌که از دست باز و کنار گذاشته شود تا سه روز (تقریباً ۷۰ ساعت) به کار خود ادامه می‌دهد؛ بنابراین این ساعت در مقایسه با ساعت‌های نسل قبلی خود می‌تواند انرژی حاصل از حرکت مچ دست را پس از باز شدن از دست، ۲۴ ساعت بیشتر یا به بیان دیگر ۵۰ درصد بیشتر حفظ کند

معرفی بند جدید

رولکس در سال ۲۰۱۵ یک بند مبتکرانه و جدید به نام بند «اویسترفلکس» (Oysterflex) طراحی و تولید و پنتنت آن را به نام خود ثبت کرد. این بند نخستین بار با رنگ مشکی و با طلای ۱۸ عیار عرضه شد و در ساعت اویستر پرپچوال یات مستر استفاده شده است.

بند ساعت اویسترفلکس رولکس

این بند به‌گونه‌ای طراحی شده است که هم قدرت و استحکام بندهای فلزی را داشته باشد و هم مانند بندهای لاستیکی-پلیمری انعطاف‌پذیر، راحت و زیبا باشد. در اصلی‌ترین قسمت این بند تیغه فلزی فوق منعطفی استفاده شده که قالب مورداستفاده برای ساخت آن با استفاده از یک بند لاستیکی-پلیمری با کیفیت ساخته شده است.

بازتعریف گواهینامه Superlative Chronometer certification

رولکس از سال ۱۹۵۷ برای توصیف ساعت‌های خود از واژه انگلیسی Superlative به معنی فوق‌العاده استفاده کرد تا نشان دهد استانداردهای موجود در ساعت‌های این برند، فراتر از استانداردهای متداول برای ساعت‌ها هستند.

این برند در راستای تلاش برای ساخت ساعت‌هایی با استانداردهایی فراتر از استانداردهای متداول برای ساعت‌ها، گواهی‌نامه اختصاصی Superlative Chronometer certification را برای خود ایجاد و آن را در سال ۲۰۱۵ باز تعریف کرد.

گواهی‌نامه اختصاصی Superlative Chronometer certification رولکس

برخورداری ساعت‌های رولکس از این گواهی‌نامه اختصاصی نشان می‌دهد این ساعت‌ها آزمایش‌های مختلف انجام‌شده توسط رولکس بر اساس معیارهای این برند را که فراتر از معیارها و استانداردهای متداول پذیرفته‌شده در صنعت ساعت‌سازی هستند، پشت سر گذاشته‌اند. ساعت‌های دارای این گواهی‌نامه اختصاصی با ۵ سال گارانتی بین‌المللی نیز عرضه می‌شوند.

ساخت ساعت سلینی مون فاز

رولکس در سال ۲۰۱۷ ساعت جدیدی به نام ساعت «سلینی مون فاز» (Cellini Moonphase) عرضه کرد» در آن به‌جای عدد ساعت ۶ از یک قاب مدور میناکاری شده استفاده شده که دربردارنده یک ماه کامل و یک ماه اول ماه است. ماه کامل این قاب با استفاده از یک تکه شهاب‌سنگ ترسیم شده و برای ترسیم ماه اول ماه از حلقه‌ای نقره‌ای استفاده شده است.

ساعت سلینی مون فاز رولکس

در ساعت سلینی مون فاز از روش ۱۲ عددی برای نمایش ساعت استفاده شده است. در ضمن در کنار قاب دربردارنده ماه کامل و ماه اول ماه، نشانگری وجود دارد که با چرخیدن دور قاب، سیکل کامل شدن ماه در یک ماه را نمایش می‌دهد. در پنتنت ثبت‌شده برای ماژول نشان‌دهنده سیکل کامل‌شدن ماه در ساعت سلینی مون فاز گفته شده این ماژول از نظر نجومی تا ۱۲۲ سال دقیق است.

اسپانسری مراسم اسکار

اسپانسری رولکس در مراسم اسکار

چندین دهه است که رولکس به‌عنوان سمبلی نمادین در فیلم‌های شاهکار و افسانه‌ای استفاده می‌شود. ساعت رولکس در سال ۲۰۱۷ رسماً اسپانسر مراسم جایزه اسکار شد که یکی از مهم‌ترین رویدادهای دنیای سینما است. در ضمن این برند یکی از حامیان مالی تأسیس موزه اسکار که با هدف صیانت از تاریخ سینمای جهان تأسیس شده، نیز است.

آغاز طرحی برای محافظت از محیط‌زیست

رولکس در سال ۲۰۱۹ طرحی مبتکرانه تحت‌عنوان سیاره همیشگی «پرپچوال پلنت» (Perpetual Planet) با رویکرد تحکیم حمایت مستمر خود از فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با موضوعات زیست‌محیطی اجرا کرد.

طرح زیست محیطی پرپچوال پلنت

این برنامه با مشارکت نشنال جئوگرافیک سوسایتی با هدف مطالعه تأثیرات اقلیمی و همچنین حمایت از یک طرح حفاظت از محیط‌زیست اقیانوس‌ها تحت‌عنوان «بلومیشن» (Blue Mission) که زیست‌شناس دریایی به نام «سیلویا ارل» (Sylvia Earle) ارائه شده، اجرا شده است. بلومیشن موفق به دریافت جایزه اواردز فور اینترپرایز از سوی رولکس شده است. در ضمن در این طرح اطلاعات با ارزشی در مورد حفظ تندرستی و محیط ما نیز ارائه شده است.

عرضه مدل‌های کاملاً جدید ساعت‌های ساب‌مارینر

ساعت های ساب مارینر ۲۰۲۰ رولکس

ساعت‌ساز سوئیسی در سال ۲۰۲۰ مدل‌های کاملاً جدید ساعت‌های ساب‌مارینر را با رنگ‌های جدیدتر، عرض بیشتر (۴۱ میلی‌متر به‌جای ۴۰ میلی‌متر)، بند پهن‌تر، موتور به‌روزتر (موتور کالیبر ۳۲۳۵) و ضامن نازک‌تر با ظاهری کلاسیک‌تر عرضه کرد. در ضمن در مدل‌های ۲۰۲۰ این ساعت برای ساخت اعداد و عقربه‌ها از طلای سفید ۱۸ عیار استفاده شده است.

معرفی مدل‌های جدید ساعت دی‌جاست

ساعت دی‌ جاست ۳۱

در سال ۲۰۲۰ ۵ مدل جدید ساعت دیت‌جاست نیز معرفی شد . چهار مدل‌ از این ساعت‌ها با زه مرکب از فولاد و طلای ۱۸ عیار ساخته شدند و در زه یکی از مدل‌ها به نام دی‌جاست ۳۱ با موتور کالیبر ۲۲۳۶ از ۴۶ الماس تراش‌خورده عالی استفاده شده است. در ضمن عدد ۵ رومی این ساعت با الماس ساخته شده و در آن از صفحه فلزی بنفش استفاده شده است. ساعت دی‌جاست ۳۶ نیز در سال ۲۰۲۱ معرفی و عرضه شد.

عرضه مدل‌های جدید ساعت اسکای دوئلر

ساعت اسکای دوئلر ۲۰۲۰ رولکس

در سال ۲۰۲۰ مدل‌های جدید ساعت اسکای دوئلر نیز در دو مدل با صفحه‌های ساخته شده با طلای زرد و طلای رزگلد ۱۸ عیار همراه با زه کلاسیک قابل‌چرخش و موتور کالیبر ۹۰۰۱ معرفی و عرضه شدند.

معرفی و عرضه مدل جدید ساعت‌های رولکس اکسپلورر I و II

ساعت‌ های رولکس اکسپلورر I و II

در سال ۲۰۲۱ مدل جدید ساعت رولکس اکسپلورر I را که نخستین نسخه آن در سال ۱۹۵۳ عرضه شد، همراه با قاب فلزی جدید و موتور به‌روزرسانی‌شده اتوماتیک ۳۲۳۰ که دارای فنر ساعت جدید بلو پاراگرام است، عرضه کرد. در ضمن در این سال مدل جدید ساعت رولکس اکسپلورر II که نخستین مدل آن در سال ۱۹۷۱ معرفی و عرضه شد، نیز توسط رولکس روانه بازار شد.

مدل جدید رولکس اکسپلورر II با قابلیت ۷۰ ساعت ذخیره انرژی مچ دست پس از باز شدن آن از دست و همراه با موتور ۳۲۸۵ عرضه شد. در این ساعت از لومینسانس نوری با نور آبی استفاده شده است تا صفحه آن در محیط‌های تاریک بهتر دیده شود

معرفی و عرضه مدل جدید ساعت دی‌تونا

ساعت دی‌تونا ۲۰۲۱ رولکس

در سال ۲۰۲۱ مدل جدید ساعت دی‌تونا نیز همراه با صفحه شهاب‌سنگی سفید عرضه شد که در کنار زه سیاه‌رنگ و قاب‌های سیاه‌رنگ زمان‌شمار کنتراست جذابی را به وجود آورده است. مدل جدید این ساعت در سه نسخه با صفحه ساخته‌شده با طلای زرد، صفحه ساخته‌شده با طلای Everose و همچنین صفحه ساخته‌شده با طلای سفید عرضه شده است. ساعت دارای صفحه ساخته‌شده با طلای سفید بند اویسترفلکس دارد.

در ضمن در سال ۲۰۲۱ مدل جدید ساعت اسکای دوئلر در دو مدل همراه با زه ساخته‌شده با فولاد و طلای سفید و زه ساخته‌شده با فولاد و طلای زرد نیز عرضه شدند. مدل جدید ساعت جی.ام.تی مستر II همراه با بند اویستر نیز در سال ۲۰۲۱ معرفی شد.

معرفی و عرضه ساعت جی‌ام‌تی مستر II مخصوص چپ‌دستان

ساعت جی‌ام‌تی مستر II مخصوص چپ‌دستان

رولکس این ساعت را در سال ۲۰۲۲ همراه با صفحه سیاه و زه اختصاصی سبزرنگ معرفی و عرضه کرد.

معرفی ساعت دی‌دیت ۴۰ با پلاتین ۹۵۰

ساعت جدید دی‌دیت ۴۰ رولکس

رولکس در سال ۲۰۲۲ ساعت جدید دی‌دیت ۴۰ را همراه با اعداد و زه شیاردار ساخته‌شده با پلاتین ۹۵۰ و صفحه منحصربه‌فرد آبی یخی معرفی کرد (عقربه ثانیه‌شمار این ساعت با رنگ آبی جذاب خود، جذابیت خاصی به این ساعت بخشیده است).

معرفی ساعت یات مستر ۴۲

ساعت یات مستر ۴۲ رولکس

رولکس در سال ۲۰۲۲ مدل جدید ساعت یات مستر یعنی یات مستر ۴۲ را با طلای ۱۸ عیار معرفی کرد. این ساعت با بند قابل تنظیم اویسترفلکس عرضه می‌شود. صفحه یات مستر ۴۲ در هر محیطی با هر میزان نور کاملاً خوانا و قابل‌مشاهده است و از پوشش سرامیکی مقاوم در برابر بازتاب نور نیز بهره می‌برد. موتور ۳۲۳۵ قلب تپنده این ساعت است.

معرفی مدل جدید ساعت ایرکینگ

مدل جدید ساعت ایرکینگ رولکس

ساعت‌ساز سوئیسی در سال ۲۰۲۲ دو اقدام مهم دیگری نیز انجام داد و مدل جدید ساعت ایرکینگ (Air‑King) را با زه بازطراحی‌شده نیز معرفی کرد. طراحی اعداد و صفحه این ساعت کاملاً منحصربه‌فرد است. در ایرکینگ ۲۰۲۲ به‌جای اعداد ساعت‌های ۱، ۲، ۴، ۵، ۷، ۸، ۱۰ و ۱۱، دقایق درج شده (یعنی دقیقه ۵، ۱۰، ۲۰، ۲۵، ۳۵، ۴۰، ۵۰ و ۵۵) و به‌جای عدد ساعت ۱۲ از یک مثلث استفاده شده است؛ اعداد ساعت ۳، ۶ و ۹ نیز شبرنگ هستند. صفحه این ساعت نیز با پوشش سرامیکی آنتی رفلکس پوشانده شده و در پشت آن نیز یک موتور کالیبر ۳۲۳۰ قرار دارد.

سؤالات متداول در مورد تاریخچه رولکس

رولکس در چه سالی تأسیس شده است؟

رولکس در سال ۱۹۰۵ به دست هانس ویلسدروف و آلفرد دیویس در انگلستان تأسیس و پس از جنگ جهانی دوم به سوئیس منتقل شد. این برند با ارزش ۷.۹ میلیارد دلار و درآمد سالانه ۴.۵ میلیارد دلاری (درآمد تقریبی)، جزوه ۱۰ برند لوکس برتر جهان است.

شاخه اصلی فعالیت رولکس چیست؟

رولکس تولیدکننده ساعت‌های لوکس فوق دقیق با طراحی‌های خاص برای افراد مختلف و محیط‌های مختلف با بهترین مواد ازجمله طلای زرد، سفید و رزگلد با عیار بالا، پلاتین، فولاد و سرامیک با کیفیت است. برخی از ساعت‌های رولکس در برابر آب، میدان مغناطیسی، شوک و خشن‌ترین شرایط زیست‌محیطی و آب‌وهوایی مقاومتی ستودنی دارند.

محبوب‌ترین ساعت‌های رولکس چه ساعت‌هایی هستند؟

ساعت‌های رولکس دی‌جاست، رولکس اویستر پرپچوال، رولکس یات مستر، رولکس ایرکینگ، رولکس دی‌دیت، رولکس سی دوئلر، رولکس اکسپلورر و رولکس میلگاوس محبوب‌ترین ساعت‌های این برند هستند.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا