شهرستان ها

لزوم روحیه جهادی در مبارزه با مواد مخدر/بخشنامه ها کارساز نیست

اردبیل – دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردبیل گفت: مبارزه با مواد مخدر و آسیب های اجتماعی روحیه جهادی می خواهد و بدون این نگرش اجتماعی و انسان دوستانه نمی توان جامعه ای سالم داشت.

بهنام بهشتی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه اولین نشست هم اندیشی دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان‌های استان اردبیل برگزار شد اظهار کرد: از اهداف این نشست تبادل نظر و ایجاد هماهنگی و انسام در راستای مبارزه عملی با یکی از آسیب‌های جدی جامعه به نام اعتیاد بود.

وی اعتیاد را یکی از مهمترین آسیب‌های تهدید کننده خانواده‌ها عنوان کرد و افزود: فرد پس از مبتلا به اعتیاد مواد مخدر دچار خشونت، ترد از خانواده، طلاق، بیماری‌های روحی و روانی شده و دست به سرقت‌های خرد نیز می‌زند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل جمع آوری معتادین متجاهر و مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر را از اولویت‌های این دبیرخانه در سراسر استان دانست و گفت: توقیف اموال و دارایی‌های قاچاقچیان مواد مخدر با دستور قضائی و اقدامات ارزشمند پلیس صورت می‌گیرد تا این افراد مجدد به قدرت پول کثیف نسبت به ضربه زدن به جوانان اقدام نکنند در دستور کار قرار دارد.

بهشتی نظارت بر عملکرد مراکز درمان سوءمصرف مواد مخدر (ام. ام. تی) یکی دیگر از اولویت‌های این شورا در سال جاری عنوان کرد و افزود: خانواده‌ها با سپردن عضو معتاد خود به این مراکز انتظار نتیجه بهبودی را دارند که باید کادر این مراکز با احساس مسئولیت اجتماعی به موضوع ورود کرده و از بابت شغل و درآمدزایی نگاه نکنند.

وی انجام مشاوره‌های انگیزشی، گروه درمانی، خانواده درمانی را از وظایف مراکز درمان سوءمصرف مواد مخدر (ام. ام. تی) اعلام کرد و گفت: این مراکز موظف هستند در کنار توزیع داروهای خاص این بیماران این اقدامات را نیز انجام دهند که دبیران شورا در شهرستان‌ها به عملکرد آنان نظارت می‌کنند.

با طرد فرد معتاد دردی از جامعه درمان نمی‌شود

وی بازگشت فرد معتاد به مواد مخدر را به عرصه کار و تولید مهم دانست و افزود: برای داشتن جامعه سالم و امن نیازمند مشارکت همگانی داریم و صرفاً با طرد کردن معتادین نمی‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را از خود دور کنیم بلکه فقط صورت مسئله را پاک کرده ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را یادآور شد و گفت: در این رابطه مشارکت جهادی خیرین، انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، ورزشکاران، قهرمانان، نخبگان علمی، هنرمندان و افراد دارای حسن شهرت در جامعه احساس می‌شود و اگر این مشارکت‌ها نباشد در تحقق برنامه دچار مشکل خواهیم شد.

بهشتی ادامه داد: این افراد می‌توانند با ترغیب و تشویق بیماران به ادامه زندگی و ایجاد انگیزه در آنان، فراهم کردن محیطی شاد و دارای نشاط اجتماعی، آسیب‌های اعتیاد را از بین برده و جامعه را به سهم خود عاری از این بیماری کرده و افراد را به سمت خود کنترلی هدایت کنند.

فعالیت ۵۴ انجمن در عرصه مبارزه با مواد مخدر

وی با بیان اینکه ارائه آگاهی به جامعه و مبارزه با مواد مخدر را باید از سنین پایین شروع کرد گفت: به جهت تغییر در انواع این مواد از سنتی به صنعتی و نیاز ارائه آگاهی در بین نوجوانان و جوانان پیشنهاد راه اندازی انجمن‌های ویژه در دانشگاه‌ها را داده ایم تا این انجمن‌ها در طول دوره تحصیل با برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌هایی متنوع پیام‌های آموزشی و هشدارهای لازم در مورد عدم گرایش جوانان به مواد مخدر را بیان کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل از فعالیت ۵۴ انجمن در سراسر استان خبر داد و افزود: این انجمن‌های مردم نهاد که غالباً جوانان آنها را تشکیل می‌دهند با برگزاری برنامه‌های ویژه و انگیزشی به جامعه هدف خود آگاهی لازم را ارائه می‌دهند که امیدواریم شاهد توسعه‌ای این انجمن‌های مردمی در جامعه باشیم تا پیشگیری از اعتیاد را قبل از درمان انجام دهیم.

بهشتی راه اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد از سوی خیرین و افراد دغدغه مند در این حوزه را مناسب دانست و گفت: متأسفانه عده‌ای برای ایجاد شغل اقدام به تأسیس و اخذ مجوز کمپ کرده اند که این کار کاملاً با اهداف مبارزه اجتماعی و همگانی با مواد مخدر در تعارض است.

وی ادامه داد: پرداخت به مسائل و مشکلات بیماران مبتلا به اعتیاد مواد مخدر عزم جدی و روحیه انسان دوستانه را می‌طلبد و نباید به صورت انجام تکلیف به آن نگاه کرد، چرا که این عرصه، عرصه درمان انسان‌هایی که در یک لحظه غفلت و ناآگاهی از مسیر زندگی سالم خارج شده اند که باید با کمک مومنانه آنان را به زندگی برگردانیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل استفاده از بستر فضای مجازی و سامانه شاد اداره کل آموزش و پرورش، خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، دستگاه‌های خودپرداز بانکی (ای. تی. ام) را برای انتقال پیام‌های آموزشی در راستای آگاهی دهی مضرات مواد مخدر مؤثر دانست.

تماس رایگان با ۰۹۸۲۸ خط ملی مشاوره اعتیاد

بهشتی به فعال بودن شماره تماس خط ملی مشاوره اعتیاد در استان اشاره کرد و گفت: شماره ۰۹۶۲۸ از ساعت هشت صبح الی هشت شب آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به خانواده‌ها و افراد مبتلا به اعتیاد است که خواهش می‌کنیم این شماره را همه مردم به خاطر بسپارند و در مورد نجات یک انسان در اطراف خود از این کارشناسان به صورت رایگان مشاوره بگیرند.

وی به اعتقاد کاذب برخی جوانان برای سوق به مواد مخدر اشاره کرد و گفت: برخی معتقد هستند که هر زمان خواستند می‌توانند مواد مخدر مصرف کنند و هر زمان نیز می‌توانند ترک کنند که بر طبق نظر کارشناسان این نوع تفکر کاملاً اشتباه بوده و رهایی از دام اعتیاد سخت ولی ممکن است و به این راحتی که فکر می‌کنند نیست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل از تولید و پخش برنامه مشارکتی تلویزیونی «تزه یول» خبر داد و گفت: در این برنامه سعی می‌شود از حضور کارشناسان بهره لازم برده شده و نیز از خیرین، ریش سفیدان، اساتید و عموم مردم جامعه که قدم‌های مثبتی در راستای مبارزه با مواد مخدر برداشته اند تجارب شخصی خود را به دیگر افراد جامعه به اشتراک بگذارند.

هشدار به عطاری‌های مختلف / ‏سلامت‬ جامعه خط قرمز ما است

بهشتی با بیان اینکه حساسیت به موضوع مبارزه با مواد مخدر نباید در جامعه کاهش یابد افزود: متأسفانه عده‌ای سودجو در قالب شغل عطاری وارد جامعه شده و از اعتماد مردم سو استفاده کرده و اقدام به توزیع مواد مخدر و روان گردان می‌کنند که از طریق این رسانه ضمن هشدار به آنها از مردم نیز می‌خواهیم جذب تبلیغات کذایی این افراد نشوند.

افتتاح مجهزترین مرکز نگهداری معتادین در اردبیل

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل از افتتاح مجهزترین مرکز نگهداری معتادین در روستای انزاب اردبیل خبر داد و گفت: همزمان با سیزدهم آبان این مرکز با حضور مدیران استان افتتاح می‌شود که به دست متخصصان این حوزه مدیریت می‌شود.

و ی با بیان اینکه متأسفانه تصویری نامناسب از ترک اعتیاد یک فرد در اذهان عمومی است اظهار کرد: در فیلم‌ها برای ترک اعتیاد یک نفر دست و پای او را می‌بستند و در اتاقی زندانی می‌کردند تا اعتیاد به مواد مخدر را ترک کند.

بهشتی ادامه داد: با تأسیس کمپ‌های ویژه همچون کمپ انزاب اردبیل بیماران با اقدامات روانشناسی، مهارت آموزی و ایجاد فضای انگیزشی به زندگی عادی بر می‌گردند و به طور کلی در این مراکز گروه درمانی، خانواده درمانی، رفتار درمانی و حرفه آموزی در یک فضای بسیار مناسب و استاندارد پیگیری می‌شود.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با اشاره به حضور فرد معتاد به مدت سه ماه در این مرکز، گفت: از کارآفرینان حوزه‌های مختلف دعوت خواهیم کرد تا برای این افراد آموزش‌های لازم را در حین ترک اعتیاد و زمینه اشتغال بعد از رهایی کامل را فراهم کنند که در این رابطه کارآفرینان و سرمایه گذارانی نیز اعلام آمادگی کرده اند.

وی به اجرای «طرح کرامت» با مشارکت سپاه استان اردبیل در حاشیه شهرها اشاره کرد افزود: این طرح به صورت محله محور، مسجد محور و پایگاه محور اجرا شده و نسبت به ارائه آگاهی لازم در مورد آسیب‌های مواد مخدر اقدام می‌شود.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود از شناسایی هزار و ۳۳ معتاد سابقه دار که از سوی نیروی انتظامی دستگیر و برای آنان پرونده قضائی تشکیل شده است خبر داد و گفت: در نظر داریم برای این تعداد با همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی مشاوره و اشتغال را به صورت رایگان حل کنیم تا به صورت عملی بسیاری از بزه‌های اجتماعی را در استان پایان دهیم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل، فعالیت بنیاد صیانت از خانواده، حمایت از پایان نامه‌های دانشگاهی با موضوع مبارزه با مواد مخدر، تربیت بیش از هزار کادر متخصص برای ارائه مشاوره و راهنمایی به جامعه هدف، کاهش دسترسی به مواد مخدر را دیگر فعالیت‌های این شورا عنوان کرد.

وی از فعالیت دو مرکز درمان اجتماع مدار (تی. سی) در شهرستان‌های مشگین شهر و پارس آباد خبر و داد و گفت: شهرستان‌های پارس آباد، مشگین شهر، گرمی و خلخال هر کدام دارای یک کمپ ترک اعتیاد و اردبیل با سه کمپ به ارائه خدمات می‌پردازند.

بهشتی با بیان اینکه در شهرستان‌های بیله سوار، سرعین و کوثر کمپ نداریم افزود: کمپ ترک اعتیاد نیر در حال افتتاح بوده و کمپ نمین در حال پیگیری مکان تأسیس است که به جد پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم با تأسیس این کمپ‌ها بتوانیم خدمات ترک اعتیاد و مبارزه با آسیب‌های مواد مخدر را در دسترس عموم قرار دهیم.

فعالیت ۹۶ مرکز ام. ام. تی در استان اردبیل

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل همچنین از فعالیت ۹۶ مرکز درمان سوءمواد مخدر (ام. ام. تی) در استان خبر داد و گفت: در این مراکز در کنار دارو درمانی مداخلات روانشناسی و غیر دارویی نیز انجام می‌شود و از لحاظ تعداد این مراکز دیگر اشباع شده و مجوز جدیدی صادر نمی‌کنیم.

وی در پایان یادآور شد: بدون مشارکت مردم، خانواده‌ها و انجمن‌های مردم نهاد و البته با روحیه جهادی و مسئولیت اجتماعی نمی‌توان با این آسیب خانمان سوز مبارزه کرد و با بخشنامه و قوه قهریه نمی‌شود با بیماران مبتلا به مصرف مواد مخدر مبارزه کرد و توصیه می‌کنیم خانواده به جای طرد عضو خانواده خود که به مواد مخدر روی آورده است آغوش خود را برای آنان باز کنند تا مسیر ترک مصرف برایش هموار شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا