شهرستان ها

میراث فرهنگی ترمز توسعه سلطانیه را کشیده‌ است

زنجان-فرماندار شهرستان سلطانیه تاکید کرد: مشکلاتی که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد کرده، باعث توقف و کند شدن توسعه شهرستان سلطانیه شده است.

حسین رحمانی‌هزاررود در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در شهر سلطانیه بالغ بر ۲۰۰ هکتار عرصه میراث فرهنگی داریم، گفت: محوطه گنبد سلطانیه نیز که در حدود ۱۴ هکتار است، به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قوانین دست و پاگیر میراث فرهنگی باعث شده است تا هر مصوبه و تصمیمی در این خصوص به شورای عالی شهرسازی کشور ارجاع داده شود، افزود: مهم‌ترین مشکل در این حوزه مربوط به پیگیری نشدن طرح ویژه شهر سلطانیه است که هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

رحمانی‌هزاررود تصریح کرد: این در حالی است که این طرح همزمان با طرح ویژه شوش مطرح شد اما امروز همه ما به وضعیت مطلوب شهر شوش واقف هستیم، در حالی که در خصوص سلطانیه این موضوع محقق نشده است. حال آنکه سلطانیه نزدیک به ۱۶ سال سابقه پایتختی ایران را به همراه سایر متعلقات ارزشمند در این محدوده به دوش می‌کشد و باید زودتر از این‌ها به نتیجه می‌رسید.

فرماندار شهرستان سلطانیه با یادآوری اینکه معتقدیم سلطانیه پتانسیل زیادی برای استان به شمار می‌رود، ادامه داد: در سال گذشته ۱۲۰ هزار گردشگر داخلی و نزدیک به ۵۰۰۰ گردشگری خارجی از این شهر بازدید کردند و این خود حاکی از آن است که سلطانیه این ظرفیت را دارد که مورد توجه گردشگران خارجی قرار گیرد.

رحمانی‌هزاررود با تاکید بر اینکه برخی مشکلات این شهر مربوط به زیرساخت‌ها است، اظهار کرد: یکی از این دلایل مربوط به توقف سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه است که دلیل اصلی این امر نیز مربوط به محدودیت‌هایی است که در پیرامون گنبد سلطانیه توسط میراث فرهنگی اعمال می‌شود و به همین خاطر بنا شد به خاطر قوانین سخت و دست و پاگیر میراث فرهنگی، چاره‌اندیشی دیگری در این زمینه صورت گیرد.

وی بیان کرد: اولین اقدام این بود که توسعه شهر به سمت غرب انجام شود؛ چرا که در این محدود نه از قوانین دست و پاگیر میراث فرهنگی خبری است و نه از محدودیت ساخت و ساز طبقاتی و همین امر باعث آبادانی و توسعه این منطقه از شهر خواهد شد.

فرماندار شهرستان سلطانیه عنوان کرد: مشخص نشدن طرح ویژه شهر هنوز یک دغدغه اساسی برای سلطانیه محسوب می‌شود، هر چند نماینده مردم سلطانیه در مجلس شورای اسلامی، قول مساعد برای پیگیری این موضوع در سطح وزارت کشور را نیز داده است.

رحمانی‌هزاررود با اشاره به اینکه شهرداری سلطانیه در سال گذشته ۵ میلیارد تومان درآمد داشت که از این میزان سهم ارزش‌افزوده و مالیات بالغ بر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و درآمد خالص شهرداری سلطانیه در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان بوده است، گفت: این در حالی است که از این ۵۰۰ میلیون تومان درآمد خالص، سهم ساخت و سازها فقط ۱۵۰ میلیون تومان بوده است که این میزان درآمد برای شهرداری شهری با نام و قدمت سلطانیه رقم بسیار ناچیزی است.

فرماندار شهرستان سلطانیه با اشاره به اینکه وقتی منطقه و شهری اعتبار و بودجه‌ای نداشته و درآمد شهرداری آن منطقه پایین باشد، قطعاً در راستای خدمات‌رسانی نیز به مشکل برخواهد خورد، خاطرنشان کرد: امروز شهرداری سلطانیه که از قدمت دیرینه‌ای نیز برخوردار است باید به مسئولان عالی‌رتبه کشور اعلام کند که با وجود اینکه این شهر از سال ۴۲ به شهر تبدیل شده اما به خاطر مشکلاتی که عمدتاً از سوی میراث فرهنگی آن است، دارای اعتبار کافی نیست و بتواند اعبارات خود را به صورت ویژه و مستقیم کسب کند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا