اقتصاد

امکان راه اندازی مجدد کارخانه تولید پارچه بلوچ با کشت پنبه

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشت پنبه در سیستان و بلوچستان می‌تواند کارخانه تولید پارچه بلوچ را دوباره راه‌اندازی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای عالی زراعت، در رابطه با بذر گندم اظهار داشت: استان‌هایی که مازاد بذر دارند باید تشویق شوند که بذر مازاد خود را در اختیار استان‌های همجوار قرار دهند تا مشکلات استانی حل شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در هیچ کشوری، دولت بذرمال گندم را رایگان در اختیار کشاورز قرار نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: ما به دلیل افزایش ۲۵ درصدی قیمت کود، بذرمال را رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

خاوازی عنوان کرد: باید نهاده‌های کشاورزی، در کانون‌های مهم تولید گیاهان استراتژیک در استان‌ها متمرکز شود.

وی تأکید کرد: تحت هر شرایطی باید ۵ هزار تن بذر سویا توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خریداری شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با برطرف کردن مشکلات آفت‌کش‌ها تصریح کرد: باید مشکلات مربوط به تأمین علف‌کش‌ها برطرف شود و شرکت خدمات حمایتی برای خرید آفت‌کش‌های عمومی مانند آفت‌کش‌های سن گندم وارد عمل شود تا در صورت نیاز به بازار تزریق کند.

وی افزود: ما در بازار دخالت نمی‌کنیم اما هر زمان که احساس کنیم بازار با کشاورزان همراهی نمی‌کند، به آن ورود خواهیم کرد.

خاوازی تاکید کرد: کودهای زیستی و کمپوست با استانداردهای مجاز به عرصه تأمین کود کشور وارد شود.

وی در رابطه با مکانیزاسیون پنبه عنوان کرد: ارز مورد نیاز برای واردات کمباین کاشت پنبه تأمین شده است و واردکنندگان می‌توانند برای واردات اقدام کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم کشت پنبه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: کشت پنبه در سیستان و بلوچستان می‌تواند کارخانه تولید پارچه بلوچ را دوباره راه‌اندازی کند و در اقتصاد کشاورزان منطقه مؤثر خواهد بود.

خاوازی با بیان اینکه باید از مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال حمایت شود، تصریح کرد: این مؤسسه آفتابگردان هیبرید، ارقام کلزای بسیار مرغوب، بذور اصلاح شده سبزی و صیفی عالی دارد و باید به یافته‌های تحقیقاتی توجه ویژه‌ای شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا