بین الملل

رسوایی شنود؛ دولت یونان در میانه یک بحران سیاسی بزرگ

یک روزنامه بلژیکی نوشت، دولت یونان در بحبوحه افشای رسوایی جاسوسی وارد یک بحران سیاسی شدید و جدی شده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه L’Echo، جاسوسی از «نیکوس آندرولاکیس» رهبر اپوزیسیون یونان از سوی سرویس اطلاعات ملی این کشور به شدت به ضرر دولت محافظه‌کار به رهبری «کریاکوس میتسوتاکیس» تمام شده است.
این مساله از آن جهت مهم است که اطلاعات ملی یونان به صورت مستقیم به نخست وزیر از سال ۲۰۱۹ گزارش می‌دهد؛ این سیاست بارها از آن زمان به چالش کشیده شده است. این روزنامه بلژیکی همچنین نوشت، در کشوری که یاد و خاطره کودتای نظامی سرهنگ‌ها از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ هنوز زنده و پابرجاست، این رویدادهای اخیر معنای زیادی دارند.
استعفای رئیس سرویس اطلاعات ملی یونان “پاناگیوتیس کونتولئون” و همچنین “گریگوریس دیمیتریادیس”، دبیرکل نخست وزیر این کشور در پنجم اوت ۲۰۲۲ به معنای تغییر عقیده و باور عمومی نسبت به نخست وزیری است.
روزنامه بلژیکی L’Echo همچنین نوشت: سوالات زیادی هنوز باقی می‌ماند. اگر دست راست نخست وزیر با استعفا مسئولیت سیاسی این پرونده را بر عهده گرفت، رئیس دولت واقعا چه می‌دانست؟ آیا سیاستمداران دیگری نیز مورد شنود قرار گرفته‌اند؟ آیا شنود همچنان ادامه دارد؟ دولت یونان با از سرگیری زودهنگام بحث‌های پارلمانی موافقت کرده اما نه پیش از ۲۲ اوت سال جاری میلادی و تا آن زمان، هر روز می‌تواند به افشاهای جدید منجر شود.
آغاز یک پایان
“دیمیتریس پاپادیمولیس”، معاون رئیس پارلمان اروپا این رسوایی جاسوسی را “واترگیت یونان” نامیده است.
وی در مقاله‌ای برای خبرنامه Left.gr نوشت، این رسوایی آغاز یک پایان برای دولت میتسوتاکیس است: در کشوری که همه چیز به دستور میتسوتاکیس انجام می‌شود، نخست وزیر در سخنرانی خود به شعور مردم یونان توهین و سعی کرد مردم را متقاعد کند که دو تن از نزدیکترین همکارانش، دیمیتریادیس و کنتولئون، مخالفان سیاسی و روزنامه‌نگاران را زیر نظر دارند و خود او نیز اصلا چیزی از قضیه نمی‌داند.
درضمن گزارش منتشر شده در روزنامه Avgi که به حزب اصلی اپوزیسون “سیریزا – پی.اس” نزدیک است برای نخستین بار از انتخابات ۲۰۱۹ ارزیابی کرده که دولت میتسوتاکیس قادر نیست تا روایتی قانع‌کننده از این وضعیت ارائه کند. نخست وزیر که خود را یک اصلاح طلب القا کرده نشانه‌هایی از خستگی و فرسودگی دارد. این روزنامه همچنین نوشت، بسیاری از معاون‌ها و مقام‌های برجسته حزب نخست وزیری یونان همچنان بابت رسوایی جاسوسی اخیر سکوت کرده‌اند.
نخست وزیر یونان روز دوشنبه در خطابه‌ای تلویزیونی اذعان داشت که نیکوس آندرولاکیس، رهبر اپوزیسیون از سوی آژانس جاسوسی کشور مورد شنود قرار گرفته اما اطلاع داشتن از این مساله را رد کرد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا