شهرستان ها

گشت نامحسوس «مرگ» در جاده ترانزیتی/ ازنا- شازند همچنان نیمه‌تمام

خرم‌آباد- جاده ازنا – شازند از پرترددترین و حادثه خیز ترین محورهای لرستان است، جاده‌ای که با گذشت سال‌ها از آغاز عملیات چهار خطه شدن، در پیچ وعده‌ها مانده و همچنان قربانی می‌گیرد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: عدم تعریض محور ازنا- شازند یکی از مشکلات مردم شهرستان ازنا است، محور ازناشازند به طول ۷۰ کیلومتر شهرستان ازنا را به استان مرکزی متصل می‌کند که بیش از ۳۵ کیلومتر از این محور در شهرستان ازنا واقع‌شده و هم‌اکنون چهار خطه شدن این محور همچنان نیمه‌تمام باقی‌مانده است.

گشت نامحسوس «مرگ» در جاده ترانزیتی

جاده ازنا – اراک در ابتدا باهدف ایجاد ارتباط محلی بین شهرستان‌های ازنا و شازند ایجاد شد اما بعدها به دلایل مختلف ازجمله مسیر هموار و کاهش زمان سفر تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده است به‌گونه‌ای که اکثر وسایل نقلیه عبوری از آن خودروهای سنگین بوده و همواره شاهد وقوع تصادفات ناگوار در این محور هستیم.

در حالی شاهد وقوع تصادفات ناگوار در این محور هستیم که متأسفانه همچنان عزمی برای تکمیل چهار خطه کردن کامل این جاده از سوی مسئولان و متولیان امر دیده نمی‌شود، موضوعی که همواره مورد انتقاد مردم و رانندگان این مسیر بوده است.

مرگ دردناک یک خانواده چهار نفره در جریان وقوع تصادف بین دو خودروی سمند و وانت نیسان، بار دیگر ضرورت چهار خطه کردن جاده نا ایمن ازنا- شازند را صد چندان کرد، حادثه‌ای که انتقاد تند «حسین گودرزی» نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس را به دنبال داشت.

سال‌ها انتظار برای چهارخطه کردن یک جاده

وی در نشست علنی نوبت صبح روز یکشنبه، ۸ اسفند ماه مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) به مردم حوزه انتخابیه خود نیز بابت کشته شدن چهار نفر از هموطنانمان در تصادف زنجیره‌ای شب گذشته نزدیک شهر ازنا تسلیت گفت.

وی با یادآوری اینکه سال‌ها است وزارت راه و شهرسازی به دنبال چهار بانده کردن مسیر ازنا است، افزود: تمام رانندگان ترانزیتی بنادر و سمت تهران از همین مسیر عبور می‌کنند و نزدیک به ۲۰ سال است چهار بانده کردن ۶۰ کیلومتر بین ازنا و شازند آغاز شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

تکمیل ازنا - <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af'>شازند</a> همچنان در پیچِ  وعده‌ها

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیروی انتظامی نیز گویا گذرگاه آزادی برای ماشین‌های قاچاق قرار داده است و این ماشین‌ها به صورت کاروان در روز روشن با اسکورت عبور می‌کنند و نیروی انتظامی هیچ برخوردی با آنها ندارد.

گودرزی ادامه داد: ما هر هفته در این مسیر کشته می‌دهیم و مسئولین نیز هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

۲ قطعه از پروژه باقی مانده است

احسان کرم زاده مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پروژه چهار خطه ازناشازند به طول ۳۴ کیلومتر در محدوده استان لرستان در پنج قطعه در سال ۹۲ آغاز شده است.

وی عنوان کرد: محل اعتبارات این پروژه استانی بوده که در سال ۹۸ به دلیل کمبود اعتبار از منابع ملی شتاب مناسب‌تری گرفت.

افتتاح قطعه به قطعه جانِ ازنا - <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af'>شازند</a> را به لب رساند

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان با بیان اینکه در حال حاضر سه قطعه از این پروژه به طول ۱۸.۷ کیلومتر به بهره برداری رسیده است گفت: دو قطعه دیگر این پروژه به طول ۱۵.۷ کیلومتر در دست اجرا است.

کرم زاده تصریح کرد: این پروژه دارای شش دستگاه تقاطع غیر هم سطح است که تا کنون سه دستگاه آن انجام و سه دستگاه آن در حال انجام است.

وی بیان داشت: تا کنون ۹۸.۵ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار هزینه شده است.

افتتاح کامل پروژه در صورت تأمین اعتبار

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان نیز فروردین ماه امسال و در بازدید از پروژه‌های در دست اجرای شهرستان ازنا و بازدید از پروژه چهار خطه ازنا- اراک اظهار داشت: این پروژه به طول حدود ۳۵ کیلومتر آغاز به‌کار شده که تاکنون ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: برای تکمیل این پروژه حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تأمین تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

بنابراین گزارش، با وجود اینکه طی سال‌های اخیر شاهد بهبود وضعیت راه‌ها و انجام طرح‌های چهار خطه به‌خصوص در استان لرستان بوده‌ایم اما چهار خطه شدن محور ازناشازند که از حدود ۹ سال قبل کلید خورده به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات با سرعتی لاک‌پشتی در حال انجام است و همواره شاهد تصادفات زیادی در این محور هستیم.

این طرح از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است که از آن جمله کوتاه کردن مسیر ترانزیتی شمال – جنوب و نداشتن گردنه‌های صعب‌العبور است ضمن اینکه این محور تنها مسیر دسترسی مردم شهرستان ازنا به مرکز کشور است.

همین دلایل سبب شده تا شاهد تردد فراوان وسایل نقلیه سنگین از این محور باشیم اما در طرف مقابل عرض کم جاده باعث بروز تصادفات فراوان منجر به جرح و فوت در این جاده شده است که همین مسئله لزوم تسریع در تکمیل این طرح نیمه‌کاره را دوچندان کرده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا