بین الملل

تمدید یک ساله ماموریت یونیفل در لبنان

منابع لبنانی گزارش دادند که ماموریت یونیفل در جنوب این کشور بدون هیچگونه تغییری در وظایف آن برای یک سال دیگر تمدید خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های لبنانی امروز از تصمیم مقامات این کشور برای تمدید ماموریت «یونیفل» (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) خبر دادند.

این منابع اعلام کردند که بر اساس قطعنامه شماره 1701 لبنان منتظر تمدید ماموریت یونیفل در جنوب بدون هیچگونه تغییری در وظایف آن می‌ماند.

یک منبع آگاه در آستانه پایان ماموریت یونیفل در لبنان در پایان ماه جاری میلادی اعلام کرد که وزارت خارجه لبنان از طریق «امل مدللی» سفیر این کشور در سازمان ملل نامه‌ای به شورای امنیت داده و خواستار تمدید ماموریت یونیفل شده است.

این منبع تصریح کرد، حضور نیروهای بین‌المللی در جنوب لبنان دلیلی بر اعتقاد این کشور به مشروعیت بین‌المللی است و نشان می‌دهد که لبنان همچنان مورد توجه سازمان ملل و جامعه جهانی قرار دارد.

در همین زمینه «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت این کشور دیدارهایی با «جوانا ورونیکا» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در لبنان داشتند و بر اساس آن توافق شد تا ماموریت یونیفل در جنوب لبنان تمدید گردد.

این درحالی است که واشنگتن در پایان ماه آگوست سال گذشته تلاش می‌کرد همراه با رژیم صهیونیستی دستور کار و ماموریت نیروهای یونیفل را در لبنان تغییر دهد تا این نیروها نقش موثرتری ایفا کرده و حتی تحرکات حزب‌الله را در جنوب لبنان محدود کنند و در نهایت موجب خلع سلاح مقاومت لبنان شوند اما  این تلاش ها نتیجه نداد.

ماموریت اصلی این نیروها در لبنان محافظت از صلح و جلوگیری از بروز جنگ و تجاوز به لبنان بود؛ اما از زمان آغاز فعالیت آنها در این کشور تاکنون رژیم صهیونیستی 2 جنگ را در سال 1982 و 2006 بر لبنان تحمیل کرد. بر این اساس عملاً حضور نیروهای یونیفل سبب ممانعت از بروز جنگ در دوره‌های اخیر در لبنان نشده؛ بلکه این قدرت حزب‌الله است که به ویژه پس از جنگ جولای موجب شده تا رژیم اشغالگر صهیونیستی تاکنون جرات حمله به لبنان را نداشته باشد.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا