بین الملل

سفر هادی العامری به منطقه کردستان عراق؛ چه پرونده‌هایی روی میز است؟


رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق به منظور رایزنی با مقامات منطقه کردستان در خصوص بحران کنونی کشور، امروز وارد اربیل شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای عراق اعلام کردند که امروز (یکشنبه، ۱۴ آگوست)، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان این کشور، به منظور رایزنی با مقامات منطقه کردستان عراق در خصوص بحران سیاسی جاری این کشور، وارد اربیل شد.

به نوشته وبگاه المعلومه، وی قرار است پس از اربیل و دیدار با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به استان سلیمانیه نیز سفر و با «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق دیدار کند.

به گفته یک منبع آگاه عراق، العامری قصد دارد در این سفر یک طرح ابتکاری مبتنی بر دعوت از همه طرف‌های سیاسی برای نشست پشت میز گفت‌و‌گو با هدف حل بحران سیاسی در کشور ارائه کند. وی شب گذشته نیز با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق دیدار و با وی در خصوص جدیدترین تحولات مربوط به بحران کنونی کشور رایزنی کرد.

یک منبع آگاه دیگر در کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) در گفت‌وگو با وبگاه «بغداد الیوم» تصریح کرد که سفر العامری به اربیل و دیدار با بارزانی و سایر رهبران منطقه کردستان عراق شامل سه پرونده است. پرونده نخست در خصوص موضوع انحلال پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر قانون اساسی و دیدگاه مقامات این منطقه در خصوص آن است. پرونده دوم مربوط به ایجاد تغییرات در ماهیت اداره  کشور  همان‌طور که در بیانیه‌های مقتدی الصدر آمده است، و بررسی دیدگاه جامع در خصوص آن‌چه که در حال اتفاق است، می‌باشد و پرونده سوم، تشکیل دولت است به ویژه که چارچوب هماهنگی معتقد است، ابقای دولت فعلی بحران کشور را حل نخواهد کرد.

وی افزود: در خصوص پرونده‌های مهم میان چارچوب هماهنگی و نیروهای کُرد و سنی در خصوص تحولات جاری تطابق زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به اهمیت بازگشت پارلمان به فعالیت‌ و برگزاری جلسات و تشکیل دولتی که شرایط را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم کند، با توجه به شرط هر سه طرف مبنی بر تغییر قانون اساسی عراق در زمان کنونی به دلیل شرایط استثنایی کشور، اشاره کرد.

از سوی دیگر، دیروز یک منبع در چارچوب هماهنگی از دیدار قریب الوقوع سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر و هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح خبر داد.

وی به بغداد الیوم گفت که العامری و الصدر، احتمالا اواخر هفته جاری با هم دیدار می‌کنند؛ زیرا «رابطه العامری با رهبر جریان صدر خوب است و طی برهه گذشته، خطوط ارتباطی مستقیم با دفتر صدر، قطع نشد».

وی خبر داد که العامری طی چند ماه گذشته در تلاش بوده است مسیرهایی برای گفت‌وگوی چارچوب هماهنگی و جریان صدر ایجاد کرده و از طریق روابط مستحکمی که با همه طرفها دارد، نقش مهمی در فرونشاندن چند بحران ایفا کرد.

این منبع که اشاره‌ای به نامش نشده است، خبر داد که این دیدار در نجف برگزار خواهد شد یا اینکه در مرحله نخست، به صورت تماس تلفنی خواهد بود.

در حالی که پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری در عراق امیدها برای تشکیل دولت جدید زنده شد و پارلمان نیز آماده انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان می‌شد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط عراق را پیچیده‌تر کرد.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا