شهرستان ها

جزئیاتی از سفر رئیس جمهور به گلستان/ سازندگی همت مضاعف می‌طلبد

پنج ماه پس از سفر رئیس جمهور به گلستان بخش قابل قبولی از پروژه ها در مرحله اجرایی شدن قرار گرفته و تکمیل آن ها نیازمند استمرار حرکت جهادی مدیران و تزریق اعتبارات مکفی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: سیزدهم اسفندماه ۱۴۰۰ بود که رئیس دولت سیزدهم وارد گلستان شده و شانزدهمین سفر استانی حجت الاسلام رئیسی آغاز شد. رئیس جمهور را در این سفر یک روزه معاون امور بانوان و خانواده، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و وزرای کشور، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، امور اقتصادی و دارایی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همراهی کردند.

گلستان استانی غنی از مواهب خدادادی همانند دشت‌های وسیع، کوه، دریا، جنگل، معادن و زمین‌های حاصلخیز بوده اما علیرغم داشتن این ظرفیت‌ها، عقب ماندگی‌های بسیاری دارد و سرانه درآمدی مردم آن هم پایین‌تر از میانگین کشوری است.

در همین راستا، خبرگزاری مهر، اقدام به تهیه گزارشات مطالبه گری کرده و تولید محتوای در بخش‌های کشاورزی، صنعت، پزشکی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و به طور خاص در زمینه راه‌ها، منطقه آزاد، پتروشیمی، لایروبی، سدسازی و غیره به ۲۱ مطلب رسید.

شروع مطالبات با «گلستان تشنه اشتغال / منطقه آزاد اقتصاد استان را متحول می‌کند» آغاز شد که در آن به سرانه پایین درآمدی استان اشاره و از رئیس دولت سیزدهم خواست تا نگاه ویژه ای به آن داشته باشند.

در ادامه تکمیل سدی که بیش از ۱۰ سال از کلنگ زنی آن می‌گذشت از حجت الاسلام رئیسی مطالبه شد و با توجه به بارش‌های رگباری و سیل آسا ضرورت تکمیل این سازه آبی در گزارشی با عنوان «گلستان چشم انتظار آبگیری نرماب / مرهم تشنگی هیرکان اعتبار می‌خواهد» به نگارش درآمد.

همچنین در گزارش «تولیدگران نیازمند توجه ویژه دولت / تقویت زیرساخت راهگشای مشکلات است» به خواسته‌ها و مطالبات تولیدکنندگان پرداخته شد تا شاید بخشی از عقب ماندگی‌های این بخش برطرف شود.

با توجه به مشکلات زیست محیطی و خشکلی خلیج گرگان، خبرگزاری مهر چند تولید محتوا با عناوین «ضرورت نجات خلیج گرگان / تجهیزات اطفا حریق افزایش یابد»، «لزوم استقرار بالگرداطفای حریق در گلستان برای حفظ جنگل‌های هیرکانی» و «روزگار خاکستری فرزند خزر / فریاد تشنگی خلیج گرگان راگوش شنوایی نیست» داشت و گریزی هم به دغدغه‌های مردم در بخش درمان با عنوان «عقب ماندگی مزمن بخش سلامت و درمان / رفع کمبودها اقدام جهادی می‌طلبد» زد.

عقب ماندگی راه‌های استان و وقوع تصادفات در جاده‌های سبب مطالبات جدی مردم در این بخش بوده و این مطلب در گزارش «ارتقاءایمنی معابرگلستان نیازمنداعتبار / نواقص جاده‌های مرگ تدبیرشود»، «جاده مرگ بندرترکمن- آق قلا را دریابید» و «پروژه راهسازی گلستان نیازمند تزریق اعتبار» منعکس شد.

گلستان، استان کشاورزی بوده و در بسیاری از محصولات رتبه‌های تک رقمی در کشور دارد اما علی رغم این پتانسیل، مشکلات عدیده ای در این بخش وجود داشته لذا به صورت ویژه، خواسته‌های کشاورزان در گزارشات «افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی مشکل زراعت گلستان» و «کشاورزی گلستان اسیر روش‌های سنتی / کسی حاضر به سرمایه گذاری نیست» بیان شد.

همچنین به مشکلات خشکسالی و کمبود آب شرب، دغدغه‌های روستاییان، میراث فرهنگی و گردشگری، چالش پتروشیمی، ورزشی و هنری و معلولان در گزارشات مجزا با عناوین «حل مشکل کمبود آب مطالبه مردم گرگان از دولت»، «روستانشینان چشم انتظار حمایت دولت / پشتیبانی از تولید اجرایی شود»، «ضرورت توجه به دیوار تاریخی گرگان / صنایع دستی گلستان حمایت شود»، «تحقق توسعه اقتصادی گلستان با راهبرد توجه به گردشگری»، «چشم ۹۰ هزار سهامدار پتروشیمی گلستان به دست دولت»، «ضرورت تکمیل سالن ۶ هزار نفری گرگان / سرمایه گذاران ورزشی حمایت شوند»، «اسب و اسب دوانی نیازمند نگاه ویژه مسئولان است»، «گلایه اهالی فرهنگ و هنر از وضعیت معیشت / هنرمندان منزوی شدند» و «اشتغال و مسکن مهمترین چالش معلولان گلستان / حمایت‌ها کافی نیست» پرداخته شد.

استان گلستان، به سبب برخی ساختارهای اداری، سیاسی و اقتصادی از محرومیت‌های مزمنی در زمینه زیرساخت‌ها و پروژه‌های سرمایه گذاری رنج می‌برد و تیم جدید مدیریتی گلستان در دولت سیزدهم در حدود ۱۰ ماه فعالیت خود، تلاش کرده تا تمام یا بخشی از این دغدغه‌ها را برطرف کند. موضوعی که رئیس جمهور در بدو ورود به گلستان به آن اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با اقدام جهادی با کمک مدیران بسترهای مورد نیاز در زمینه اشتغال فراهم شود تا یک کار متفاوت برای استان انجام داده باشیم.

رئیسی با بیان اینکه اقداماتی انجام شده اما تاکنون بسیاری از مشکلات پابرجا است، افزود: این موضوع دغدغه خانواده و تحصیل کردگان گلستانی است.

جزئیاتی از سفر رئیس جمهور به گلستان/ سازندگی همت مضاعف می‌طلبد

سفر رئیس دولت سیزدهم به گلستان سرآغاز «فصل نوینی از تزریق اعتبارات» و «گره‌گشایی» از برخی پروژه‌های بزرگ این استان بود. پروژه‌هایی مانند لایروبی خلیج گرگان، طرح گردشگری جزیره آشوراده، احداث پتروشیمی، توسعه نیروگاه برق علی آبادکتول، ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه برون، راه اندازی مسیر ریلی اینچه برون- آزادشهر- شاهرود، بخشی از این پروژه‌های کلان است که هر یک می‌تواند نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی و هدایت گلستان در مسیر توسعه داشته باشد.

جزئیاتی از سفر رئیس جمهور به گلستان/ سازندگی همت مضاعف می‌طلبد

تزریق منابع مالی، حل مشکلات اداری، دخیل سازی بنگاه‌های کلان دولتی در پروژه‌ها و حتی رفع دغدغه حقوقی برخی از طرح‌ها از جمله مباحثی بوده که بعد از سفر رئیس جمهور به استان شتاب بیشتری به خود گرفته است.

هرچند برخی از این پروژه‌ها در مسیر اجرایی شدن قرار گرفته اما تعدادی از آن‌ها هم برای عملیاتی شدن به همت بیشتر مدیران استان و البته مدیران ارشد کشور نیاز دارد.

به گفته استاندار گلستان، در سفر رئیس جمهور به استان، ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی، ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال آفرین، ۷۳۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه نهادهای حمایتی برای رفع محرومیت و فقرزدایی، هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبارات وام قرض الحسنه مصوب شده است.

بخش اعظمی از پروژه‌های سفر در سال ۱۴۰۱ تعریف شده که ۵۰ درصد کل اعتبارات را شامل می‌شود علی محمد زنگانه افزود: همچنین برای نیروگاه علی آباد، ۴۳۰ میلیون یورو (معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان) به تصویب رسیده است.

وی گفت: امیدواریم با تخصیص اعتبارات و پیگیری پروژه‌ها بتوانیم گام مؤثر برای ایجاد تحول و حرکت به سمت پیشرفت و توسعه استان برداریم.

آغاز لایروبی خلیج گرگان

یکی از حیاتی ترین پروژه‌های تصویب شده در سفر که از مطالبات مردم استان هم بود، احیای خلیج گرگان و لایروبی این پهنه آبی بود که رئیس جمهور در بدو ورود به استان از سواحل بندرترکمن و جزیره آشوراده بازدید کرد.

رئیس جمهور با مشاهده وضعیت بغرنج این پهنه آبی، دستور لایروبی فوری کانال‌های آبرسان این اکوسیستم را صادر کرد که بعد از ۷۲ ساعت از این دستور، عوامل فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی در خلیج گرگان مستقر شده و هم اکنون این پروژه در مرحله قابل قبولی قرار دارد.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: نخستین لایروب شناور در کانال آشور واقع در شمال جزیره آشوراده مستقر شده و دو دستگاه لایروب شناور دیگر از مناطق جنوبی کشور در حال انتقال به خلیج گرگان هستند.

جزئیاتی از سفر رئیس جمهور به گلستان/ سازندگی همت مضاعف می‌طلبد

اله یار اسعدی افزود: هم اکنون پیمانکار (قرارگاه خاتم الانبیا) با ۲۲ ماشین آلات سبک و سنگین در منطقه حضور داشته و در حال احداث دایک (محلی برای تخلیه رسوبات) است.

وی از آغاز مراحل انتهایی عملیات احداث دایک در جزیره آشوراده خبرداد و اضافه کرد: اوایل شهریورماه سال جاری لایروبی کانال‌ها آغاز شده و براساس پیش بینی‌ها با در نظر گرفتن شرایط جوی و مواج بودن کانال، ۱۲ ماه برای لایروبی کانال وقت لازم است.

تزریق اعتبار به سد نرماب

از دیگر پروژه‌های بر زمین مانده گلستان پروژه‌های آبرسانی و سدسازی بود که با افتتاح آنها کام مردم استان، سیرآب خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در خصوص بزرگترین پروژه آبی استان به خبرنگار مهر گفت: با تخصیص اعتبارات، هفت میلیون مترمکعب خاکریزی «سد نرماب» انجام شده و بقیه خاکریزی ها هم تا شهریورماه به اتمام می‌رسد.

سید محسن حسینی افزود: جابجایی روستای جنگلده پایین به اتمام رسیده و جابجایی روستای جنگلده بالا هم ۴۰ درصد پیشرفت دارد.

وی عنوان کرد که در سال ۱۴۰۰ اعتبارت این سد از ۱۵۵ میلیارد تومان به ۴۴۰ میلیارد تومان رسید اما این سد برای تکمیل به دو هزار میلیارد تومان (اتمام بدنه سد و جابجایی روستاها) نیاز دارد.

تدوین طرح جامع منطقه آزاد اینچه

اینچه برون از دیگر نقاطی بود که رئیس جمهور از آن بازدید کرد و همچنین کلنگ احداث مرکز لجستیک ریلی راه‌آهن در راستای راه اندازی این منطقه هم با حضور وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد.

جزئیاتی از سفر رئیس جمهور به گلستان/ سازندگی همت مضاعف می‌طلبد

استاندار گلستان در خصوص منطقه آزاد اینچه برون به خبرنگار مهر گفت: منطقه آزاد اینچه برون در بین مناطقی که همزمان تصویب شده‌اند، پیشرو بوده و شرایط خوبی دارد.

علی محمد زنگانه افزود: سال گذشته، دبیر اجرایی این پروژه انتخاب که می‌تواند در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها اثرگذار باشد و یکی از مهم‌ترین اقدامات هم تدوین «طرح جامع مطالعاتی منطقه آزاد اینچه برون» بوده که بودجه آن توسط دبیرخانه پروژه در مناطق آزاد تأمین شد.

وی ادامه داد: اقدام بعدی، تکمیل اساسنامه‌ای بود که در شورای عالی مناطق آزاد تصویب شده و هم اکنون برای تصویب در شورای نگهبان قرار دارد که پس از تصویب آن، هیئت مدیره و مدیرعامل، انتخاب و به صورت رسمی به آنها ابلاغ می‌شود.

توجه به پروژه‌های راهسازی

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار مهر گفت: در سفر رئیس جمهور ۶۰ میلیارد تومان برای تالار فرهنگی و هنری گرگان، ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل سالن سرپوشیده بسکتبال ،۱۰ میلیارد تومان تکمیل پروژه سوارکاری آق قلا، ۱۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری آق قلا در نظر گرفته شد.

غلامرضا منتظری افزود: همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمارستان کودکان گرگان و هزار میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی جایگزین بیمارستان پنج آذر گرگان به تصویب رسید.

منتظری افزود: در حوزه راه و شهرسازی، کمربندی گرگان مورد توجه قرار گرفته و همچنین ۲۸ میلیارد تومان برای نوسازی جاده آق قلا به بندرترکمن معروف به جاده مرگ اختصاص یافت.

وی متذکر شد که تحقق این موضوعات نیازمند همت بلند مدیران استانی بوده و باید متولیان برنامه ریزی و برای پیگیری مصوبات کمیته‌های تخصصی تشکیل دهند.

۱,۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار در سال اول جذب شد

با توجه به این عمده پروژه‌های گلستان در زمینه زیرساختی و عمرانی است با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفتگو کردیم، سیدمحمدرضا سید النگی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ۱۲ هزار و ۸۳۲ میلیارد ریال اعتبار در قالب ۵۴۸ پروژه و ۱۱۴ طرح در سفر ریاست جمهوری به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت.

جزئیاتی از سفر رئیس جمهور به گلستان/ سازندگی همت مضاعف می‌طلبد

وی با بیان اینکه این اعتبارات تا سال ۱۴۰۳ به استان اختصاص داده خواهد شد، افزود: در سال ۱۴۰۰ مبلغ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر جذب شد که بیشتر آن در بخش آب و برق بوده زیرا در این زمینه مشکلات عدیده‌ای داشتیم.

سیدالنگی گفت: ۵۲۹ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آب و برق، ۱۳۷ میلیارد تومان در پروژه‌های جهاد کشاورزی و ۲۳۲ میلیارد تومان در حوزه راهداری اختصاص یافته یعنی می‌توان گفت که ۶۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته در سال اول به سه وزارتخانه اختصاص یافته است.

وی توضیح داد: تلاش کردیم برای پروژه‌های دارای اولویت تخصیص اعتبار گرفته تا آنها را به اتمام برسانیم؛ به عنوان مثال گلستان به ۶۰ چاه آب شرب نیاز داشت که بخشی از اعتبارات را به این سمت برده تا مشکلات مردم حل شود و یا بخشی هم به حوزه برق اختصاص یافت تا مشکلات خاموشی را رفع کنیم.

سیدالنگی افزود: علی‌رغم اینکه سفر در ۱۳ اسفندماه اتفاق افتاد ولی توانستیم، اعتبارات خوبی را جذب کنیم و هم اکنون این پروژه‌ها ۵۰ درصد پیشرفت داشته و به گونه‌ای دیده شده که همه پروژه‌های سفر تا پایان ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

۱۰۰۰ پروژه نیمه تمام

وی گفت: هزار پروژه نیمه تمام در استان داشتیم که بخش زیادی از آن با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۵۰ درصد و ۵۴۸ پروژه با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد بود که تکمیل پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالا در دستور کار قرار گرفت.

سیدالنگی اظهارکرد: بخش اعظمی از پروژه‌ها در سال ۱۴۰۱ تعریف شده که ۵۰ درصد اعتبارات سفر را شامل می‌شود.

طبق گفته وی پروژه‌های تعریف شده می‌تواند مشکلات اساسی استان را برطرف کند و البته دولت هم آمادگی را دارد که اعتبارات را اختصاص دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان افزود: این پروژه‌ها در حین و زمان سفر مصوب شده و بعد از سفر هم پیشنهاداتی دادیم که هنوز به استان ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومانی بخشی از دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی به گلستان بوده و اهالی این منطقه امیدوار هستند با این تزریق به موقع این اعتبارات، حرکت در مسیر توسعه شتاب یابد که البته ضرورت دارد مدیران استانی هم در این راستا تلاش بیشتری کنند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا