بین الملل

رئیس‌جمهور اسلوونی: نقش ترکیه در توافق غلات بسیار ستودنی است


«بوروت پاهور» رئیس‌جمهور اسلوونی که به آنکارا رفته است، ضمن تمجید از جایگاه ترکیه درباره عضویت این کشور در ائتلاف ناتو به شدت ابراز خرسندی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور اسلوونی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ترکیه درباره روابط دو کشور، عضویت آن در ناتو و نقش آفرینی آنکارا در قبال روسیه و اوکراین صحبت کرد.

بنا بر گزارش روزنامه دیلی صاباح، بوروت پاهور در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی به توافق شراکت راهبردی امضا شده بین اسلوونی و ترکیه در سال ۲۰۱۱ اشاره و تاکید کرد که این توافق نشاندهنده اهمیتی که دو کشور به روابط با یکدیگر می‌دهند.

پاهور که در اولین سفر رسمی به عنوان رئیس‌جمهور اسلوونی به ترکیه رفته، در این مصاحبه ضمن تاکید بر اهمیت راهبردی ترکیه درباره مذاکرات چند دهه‌ای با موضوع عضویت این کشور در اتحادیه اروپا صحبت کرد.

رئیس‌جمهور اسلوونی گفت: «من فکر می کنم خوب است که روند مذاکره بین بروکسل و آنکارا در مورد عضویت در اتحادیه اروپا وجود دارد. می‌دانم که (مذاکرات) بسیار کند پیش می‌رود اما با این وجود، فکر می‌کنم مهم است که ترکیه را تا حد امکان به خود نزدیک نگه داریم».

پاهور عملکرد ترکیه در قبال جنگ روسیه و اوکراین را مورد ستایش قرار داد و به توافق اخیر برای صادرات غلات اوکراین و روسیه اشاره کرد. وی تصریح کرد: «من فکر می‌کنم باید از دولت و رئیس‌جمهور شما تشکر کنیم که آن‌ها در کسب نتایجی که نه تنها برای اروپا، بلکه برای کشورهای ثالث نیز مهم هستند، بسیار قوی هستند».

وی با بیان اینکه حامی «روابط عالی» بین اتحادیه اروپا و ترکیه است، خطاب به خبرگزاری آناتولی افزود: «کشور شما مهم است. از نظر ژئوپلیتیکی بسیار مهم است. خدا را شکر که (ترکیه) عضو ناتو است. به نظر من این موضوع بسیار بسیار مهم است».

رئیس‌جمهور اسلوونی به توافق سه جانبه امضا شده ترکیه، سوئد و فنلاند در نشست سران ناتو در مادرید اشاره کرد و نقش آن را در آینده ائتلاف ناتو بسیار مهم خواند؛ توافقی که به منظور رفع مخالفتهای ترکیه برای عضویت این دو کشور متقاضی عضویت در ناتو صورت گرفته است.

وی در پایان این مصاحبه به خبرگزاری آناتولی گفت: «من نقش ترکیه را دست‌کم نمی‌گیرم و فکر می‌کنم هیچ‌کس نقش ترکیه را دست‌کم نمی‌گیرد. بحثی در مورد دموکراسی یا حاکمیت قانون، رسانه‌های آزاد و همه این چیزها در جریان است اما این فقط بحث بین ترکیه و اتحادیه اروپا نیست بلکه یک بحث در داخل خود اتحادیه اروپا نیز هست».

انتهای پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا