سیاسی

کمیسیون صنایع با تفکیک وزارت «صمت» موافق نبود

عباسپور:

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی تفکیک در کمیسیون صنایع مطرح شد، فقط من موافق بودم و اکثرا با تفکیک مخالف بودند؛ تعدادی از نمایندگان غایب، بعد از آن موافقت خود را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با برنامه رادیویی «صبح و گفتگو» در رابطه با اینکه آیا رویکرد موجود برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، رویکردی معیشت‌محور است و بر حل مشکلات مردم تمرکز دارد، گفت: اگرچه بخشی از مشکلات موجود در حوزه صنعت و معدن که با معیشت مردم در ارتباط است به مشکلات مدیریتی بازمی‌گردد، اما بخش عمده دیگری از مشکلات نیز دلایل دیگری دارد.

وی افزود: بخشی از علت تورم و گرانی فعلی شرایط جهانی است. وقتی شرایط بین‌المللی و کشورهای اروپایی را مدنظر قرار می‌دهیم می‌بینیم اوضاع آنها اگر بدتر نباشد، بهتر نیست. موضوع دوم که موجب افزایش تورم شده جنگ اوکراین و روسیه است و موضوع سوم نیز سیاست اصلاح هدفمندی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی است.

عباسپور تصریح کرد: پیش از این نیز در دولت گذشته بخث بر این بود که در وزارت صمت که حوزه بازرگانی در کنار وزارت معدن، صنایع کوچک و صنایع بزرگ زیرمجموعه آن است، تفکیک اتفاق بیفتد و وزارت بازرگانی از آن جدا شود. اخیراً در موضوع استیضاح وزیر صمت رییس‌جمهور اعلام کرد که بنا دارد این وزارتخانه را تفکیک کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد: تفکیک وزارت بازرگانی مخالفان و موافقانی دارد. مخالفان معتقدند وحدت رویه میان تولید، صادرات و واردات باید پابرجا بماند و نباید به تولید داخلی با صادرات بی‌رویه آسیب زد؛ لذا با حفظ شرایط فعلی موافقت دارند.

وی بیان کرد: مئافقان تفکیک فکر می‌کنند نه تنها تولید رشد نکرده بلکه بدتر شده است. من با این تفکیک موافقم و به عنوان سخنگوی کمیسیون موافقت خود را در جلسات مربوطه عنوان کرده‌ام.

عباسپور اظهار کرد: آقای فاطمی امین در کمیسیون صنایع و معادن توضیح دادند که زنجیره تولید تا توزیع باید تحت کنترل قرار بگیرد. این کنترل درباره فولاد پیش آمد و تاثیرگذار نیز بود اما اینکه من و سایر کارشناسان با این تفکیک موافق هستیم از آن جهت است که نباید کنترل و مدیریت چهار وزارت‌خانه را در شرایط ناپایدار اقتصادی بر عهده یک نفر بگذاریم. اگر این حوزه مدیریت را کوچک‌تر کنیم، مدیر برای حوزه کوچک‌تر بهتر می‌تواند مدیریت و تسلط داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: من معتقد هستم در شرایط کنونی تولید هم آسیب خواهد دید. امروز مدیران ما در حوزه وزارت صمت بیشتر مسائل و کار خود را متمرکز بر کنترل بازار و معیشت مردم کرده‌اند و آنطور که باید و شاید نتوانسته‌اند به شرایط تولید توجه کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر حدوداً چهل مانع بر سر مسیر تولید قرار دارد و در این شرایط نمی‌توان به آنها پرداخت. دولت فعلی و دولت قبل هردو به این نتیجه رسیده‌اند که اگر تفکیک صورت بگیرد نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

عباسپور یادآور شد: وقتی تفکیک در کمیسیون صنایع مطرح شد، فقط من موافق بودم و اکثراً با تفکیک مخالف بودند؛ البته تعدادی از نمایندگان که غایب بودند بعد از آن اعلام کردند که موافق جداسازی وزارت صمت هستیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: معیشت مردم را نمی‌توان صرفاً به مدیریت گره زد، بسیاری از مسائل جهانی و بین‌المللی روی این موضوع تاثیرگذار است. باتوجه به شرایط موجود تفکیک قطعاً می‌تواند اتفاقات بهتری را رقم بزند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا