بین الملل

ما نگران مرگ مردم در خیابانها هستیم/ چاره‌ای جز تعطیلی نداشتیم

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان گفت: توان بیمارستانها از پذیرش بیماران عاجز است و ما نگران مرگ مردم در خیابانها هستیم و ادامه این وضعیت میسر نبود و تصمیم به تعطیلی سراسری ۱۵ روزه گرفتیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با اشاره به تعطیلی سراسری ۱۵ روزه در این کشور، اعلام کرد: نگرانی از آینده دغدغه مشترک مردم است. بدون تدابیر پیشگیرانه بهداشتی، کسب روزی تضمین شده نیست. من دغدغه‌های مردم را درک می‌کنم اما اولویت ما جان مردم لبنان است. بشریت در معرض خطر بزرگی به علت کرونا قرار دارند.

وی افزود: ما در مسیر درست مهار کرونا حرکت می‌کنیم و مرحله اول را با موفقیت پشت سر گذاشتیم زیرا مردم بسیار خوب رعایت کردند اما انفجار بندر بیروت به افزایش شمار مبتلایان به عدم پایبندی برخی از شهروندان به دستور العمل های بهداشتی منجر شد که در شیوع کرونا نقش زیادی داشت. برخی از مردم کرونا را جدی و کشنده تلقی نمی‌کنند و این اقدامات دولت را برباد می‌دهد.

دیاب تاکید کرد: ما تصمیم به تعطیلی و محدودیت جزیی گرفتیم؛ اما به خط قرمز رسیدیم و شاهد افزایش شمار مبتلایان بودیم. توان بیمارستانها از پذیرش بیماران عاجز است و ما نگران مرگ مردم در خیابان‌ها هستیم و ادامه این وضعیت میسر نبود و تصمیم به تعطیلی سراسری ۱۵ روزه گرفتیم.

وی با اشاره به اعتراضات به این تصمیم، بیان کرد: این موضوع در همه جای دنیا است. از یکسو تاجران و کسبه شکوه دارند و از یکسو هم کادر درمانی ناقوس خطر را به صدا در آورده‌اند و خواهان تعطیلی یکماهه هستند.

دیاب گفت: اگر مردم چند ماه قبل پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند، اوضاع کنونی پیش نمی‌آمد. ما چاره‌ای جز تعطیلی ۱۵ روزه نداشتیم. ما اگر موفق شویم جان مردم را نجات داده‌ایم. ما در آستانه اعیاد هستیم و اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت نکنند، تعطیلی‌ها را تمدید می‌کنیم.

نخست وزیر پیشبرد امور لبنان اعلام کرد: از نیروهای امنیتی خواسته‌ایم که در همه جای لبنان با جدیت عمل کنند تا محدودیت‌های اعمال شده اجرایی شود. تصمیم و عزم جدی برای مهار کرونا و ممانعت از فروپاشی بخش درمانی برای مقابله با کرونا وجود دارد.

وی از لبنانی‌ها خواست که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

گفتنی است که شورای عالی دفاع لبنان به ریاست میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان روز سه‌شنبه و برای مهار شیوع بیماری کرونا از ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) به مدت ۱۵ روز تعطیلی سراسری در این کشور اعلام کرد.

این شورا که در کاخ ریاست جمهوری در بعبدا برگزار شد، هدف از این تعطیلی سراسری را کنترل و کند کردن شیوع بیماری خطرناک کرونا و حمایت از کادر پزشکی عنوان کرد.

این شورا تصمیم گرفت که برای کنترل و مهار ویروس کرونا از شنبه ۱۴ نوامبر تا صبح دوشنبه سی ام نوامبر تعطیلی سراسری در لبنان اعلام کند که البته فرودگاه‌ها و برخی از بخش‌های ضروری شامل این تعطیلی نمی‌شوند.

رئیس جمهور لبنان در ابتدای نشست این شورا گفت: اوضاع ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا بسیار خطرناک شده است و همین مسئله اتخاذ تدابیر لازم برای مهار و کاستن از عواقب آن را ضروری کرده تا مراکز و نهادهای پزشکی و بهداشتی بهتر به وظیفه خود برای درمان مبتلایان عمل کنند.

رئیس‌جمهوری لبنان گفت: برای کنترل این بیماری شهروندان باید با تدابیری که اتخاذ خواهد شد همراهی کنند و دستورالعمل‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت کنند.

وزارت بهداشت لبنان دیروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به ۹۵ هزار و ۳۵۵ نفر رسیده است که ۷۳۲ تن از آنها جان خود را از دست دادند. تاکنون ۵۱ هزار و ۷۲۸ بیمار کرونایی هم در لبنان از چنگال این ویروس مرگبار نجات پیدا کرده‌اند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا