سلامت

بیماری هایی که علایمشان را در دهان نشان می دهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسین نت شرایط بهداشتی که دندانپزشک را متوجه مشکلاتی میکند که ربطی به دندان هایتان ندارد جالب است بدانید مراجعه به مطب دندانپزشکی می تواند نگاهی اجمالی به سلامت قلب و مغز شما هم باشد.

در موارد دیگر، داروهای تجویزی ممکن است بر دهان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، برخی از داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث تورم و التهاب لثه‌ها شوند.

دکتر جنیفر پرکینز، مدیر اجرایی آموزش بالینی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا ، گفت: “ما بسیاری از بیماری های سیستمیک را با علائم و نشانه های دهانی می بینیم.”

او گفت: «از طریق این فرآیند، گاهی اوقات با یافته‌های مهم پزشکی مواجه می‌شویم. دانشجویانی که با اعضای هیئت علمی در UCSF کار می کنند هر روز علائم یا نگرانی هایی را در بیماران پیدا می کنند که ممکن است نیاز به مشاوره یا ارجاع به یک متخصص مراقبت های بهداشتی داشته باشند. در زیر چند نمونه آورده شده است.

فشار خون

پرکینز گفت که فشار خون فرد ممکن است قبل از تمیز کردن یا یک روش دندانپزشکی که نیاز به بی حسی موضعی دارد اندازه گیری شود. اکثر مطب‌های دندانپزشکی از بازدیدکنندگانی که برای اولین بار مراجعه می‌کنند می‌خواهند فرم‌های تاریخچه پزشکی را که به‌طور دوره‌ای به‌روزرسانی می‌شوند، مانند مطب پزشک، پر کنند.

دکتر کازی، دانشیار پزشکی در هاروارد گفت: “هر تماسی که بیمار با سیستم مراقبت های بهداشتی برقرار می کند فرصت دیگری برای پیشگیری است و فشار خون بالا نمونه ای کلاسیک از شرایطی است که ممکن است همه چیز را تغییر دهد.” او گفت که بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی فشار خون را بررسی می کنند، “و بنابراین می توانند بیمارانی را که نیاز به مراقبت دارند شناسایی کنند.”

او افزود که مطب های دندانپزشکی می توانند به عنوان یک نقطه تماس برای سایر خدمات، به ویژه برای ساکنان مناطق کم درآمد یا روستایی که ممکن است تعداد متخصصان مراقبت های بهداشتی زیادی نداشته باشند، خدمت کنند.

برای افرادی که قبلاً فشار خون آنها تشخیص داده شده است، برخی از داروهای فشار خون بالا می توانند باعث خشکی دهان شوند. هنگامی که غدد بزاقی بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان تولید نمی کنند، پوسیدگی دندان تسریع می شود، زیرا بزاق از پوسیدگی محافظت می کند. پرکینز گفت در این موارد، دندانپزشکان با متخصص مراقبت های بهداشتی بیمار برای مدیریت عوارض جانبی همکاری می کنند.

دیابت

دیابت درمان نشده می تواند منجر به مشکلات پزشکی جدی از جمله بیماری قلبی عروقی شود. در برخی از بیماران که میانگین قند خون بالا دارند می‌تواند منجر به اختلال در میکروبیوم دهان – مجموعه وسیعی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌های دوستانه که در دهان زندگی می‌کنند، شود. که این می تواند به معنای بیماری لثه، از دست دادن استخوان و از دست دادن دندان باشد.

پرکینز گفت: «ما شاهد این پدیده هستیم که در آن افرادی که خود را سالم می دانند ممکن است به پزشک مراجعه نکنند. “از آنجایی که دیابت و فشار خون بالا (تشخیص داده نشده) می توانند بدون علائم واضح ظاهر شوند، ممکن است ابتدا آنها را ببینیم. متأسفانه، دیدن آن برای ما غیر معمول نیست.”

اچ‌آی‌وی

پرکینز ضایعاتی در دهان افرادی که بعداً به اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند، درمان کرده است که در فردی با سیستم ایمنی فعال ظاهر نمی‌شود. بر اساس بیانیه علمی انجمن قلب آمریکا در مورد بیماری های قلبی عروقی و HIV، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی برای افراد مبتلا به HIV حدود 1.5 تا دو برابر بیشتر از افراد بدون ویروس است.

کووید-19

تحقیقات نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند به قلب و مغز آسیب برساند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، شرایطی مانند HIV، دیابت و احتمالاً فشار خون بالا از جمله مواردی هستند که می توانند منجر به بیماری شدید ناشی از COVID-19 شوند. که همینطور که اشاره شد میتوانند به سلامت دندان آسیب برسانند.

منبع سلامت نیوز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا