دانش و فناوری

ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان مهمانان جدیدی می‌شود

طبق اعلام ناسا خدمه ماموریت کرو-۵ متشکل از چهار فضانورد که قرار است با کپسول کرو دراگون شرکت اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی بروند به اتمام دوره آموزشی خود نزدیک شده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال‌ترندز، فضانوردان ناسا نیکول مان(Nicole Mann) و جاش کاسادا(Josh Cassada) به همراه کویچی واکاتا(Koichi Wakata) از آژانس فضایی ژاپن و آنا کیکینا(Anna Kikina) از آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس سوار بر کپسول کرو دراگون بر روی موشک فالکون ۹ از مجتمع پرتاب‌های فضایی ۳۹A مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب خواهند شد.
اولین پنجره زمانی انجام این ماموریت روز ۲۹ سپتامبر(هفتم مهر) خواهد بود و این پنجمین ماموریت جابه‌جایی خدمه و ششمین پرتاب فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی برای برنامه خدمه تجاری ناسا توسط اسپیس‌ایکس خواهد بود.
لازم به ذکر است که کیکینا اولین فضانورد روسی خواهد بود که با فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس به فضا پرواز می‌کند، زیرا فضانوردان این کشور معمولاً با استفاده از فضاپیمای سایوز خود بین زمین و ایستگاه فضایی جابه‌جا می‌شوند.
آموزش فضانوردان برای انجام ماموریت آتی در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، تگزاس در حال انجام است، این در حالی است که آموزش برای پروازهای کرو دراگون به ایستگاه فضایی در مقر اسپیس‌ایکس در کالیفرنیا انجام شد.
این چهار مسافر فضایی علاوه بر آشنایی با سیستم‌های ایستگاه فضایی، آموزش پیاده‌روی فضایی دیده‌اند که برای ارتقای ایستگاه فضایی بین‌المللی یا حفظ تجهیزات فعلی آن انجام‌ می‌شود. دروس زبان روسی برای سه خدمه غیر روسی نیز بخشی از این آموزش بوده است علاوه بر آن مهارت‌های رباتیک، پرواز جت T-۳۸ و علوم نیز به آنها آموزش داده شد.
کاسی رودریگز(Cassie Rodriquez) افسر ارشد آموزش خدمه کرو-۵ در مرکز جانسون، در اظهاراتی که در وبسایت ناسا منتشر شده است، گفت: ما واقعاً روی آنچه آنها برای انجام مأموریت در ایستگاه فضایی نیاز دارند تمرکز می‌کنیم.
به گفته‌ی رودریگز، فضانوردان در معرض سناریوهایی قرار گرفته‌اند که آنها را قادر می‌سازد مهارت‌های کار گروهی خود را توسعه دهند. اینکه چگونه در شرایط بسیار پر استرس و خطرناک با افراد دیگر زندگی و کار کنند. آنها توانایی رهبری، سرسختی و تمرکز را در هر کاری که انجام می‌دهند نشان داده‌اند.
فضاپیمای کرو اسپیس‌ایکس یک فضاپیمای چندبار مصرف است و فضانوردان کرو-۵ با کپسول فضایی که فضانوردان ماموریت کرو-۳ را در نوامبر سال ۲۰۲۱ به این آزمایشگاه مداری منتقل کرد به فضا خواهند رفت.
پس از سال‌ها توسعه، و با انبوهی از داده‌های مفید جمع‌آوری‌شده از پروازهای موفقیت‌آمیز بدون سرنشین کپسول‌های کارگو دراگون، شرکت اسپیس‌ایکس اولین فضانوردان را در یک مأموریت آزمایشی در تابستان سال ۲۰۲۰ به فضا فرستاد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا