شهرستان ها

۹۴۰ میلیارد تومان مالیات‌ستانی در اردبیل

اردبیل- مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: در ۱۰ ماهه امسال وصول مالیات در استان اردبیل به رقم ۹۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم قلیزاده صبح پنجشنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: هنوز در وصول مالیاتی به رقم یک‌هزار میلیارد تومان نرسیدیم و نسبت به سال گذشته در وصول مالیات ۱۱ درصد افزایش را شاهد هستیم.

وی سهم تعیین شده برای استان را در وصول مالیات ۸۲۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ما ۱۴ درصد بیشتر از رقم تعیین شده برای استان وصول مالیات در ۱۰ ماهه امسال را داشته‌ایم.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل تصریح کرد: ۲۰ درصد این مالیات‌ها مربوط به اشخاص حقوقی و غیردولتی با رقم ۲۲ میلیارد تومان، ۲۳ درصد وصول مالیات مربوط به حقوق کارکنان، ۴ درصد حقوق کارکنان بخش خصوصی و ۹ درصد مربوط به اشخاص غیرحقوقی و ۳۳ درصد وصول مالیات نیز به شکل غیرمستقیم بوده است.

قلیزاده با بیان اینکه ۳۴ صدم درصد کل وصول مالیاتی کشور مربوط به استان اردبیل است، افزود: در بخش تسهیم مالیات ارزش افزوده در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان منابع در بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: این رقم در سال گذشته ۷۲ میلیارد تومان بوده که با رشد ۵۰ درصدی این توزیع مالیات بر ارزش افزوده به بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

قلیزاده اضافه کرد: حتی در برخی از شهرستان‌ها بالاتر از میزان وصولی مالیات ما تسهیم ارزش افزوده بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را شاهد بودیم که با قوت این فرآیند ادامه پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: مالیات از جهت تأمین منابع مالی دولت دارای اهمیت فراوانی است و قطعاً بر اساس تکالیف بودجه‌ای و برنامه ۵ ساله ما سعی می‌کنیم بر مبنای ضرایب و نرخ مالیاتی، مالیات‌ستانی را انجام دهیم.

قلیزاده به تقویت فرهنگ مالیاتی در استان و تمکین داوطلبانه اشاره کرد و ادامه داد: با رعایت قانون پرداخت مالیات با علاقه و رغبت مؤدیان انجام شده و ما در استان وضعیت مطلوب‌تری را در مقایسه با سال‌های گذشته در بحث تمکین داوطلبانه مؤدیان در پرداخت مالیات شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در سال‌جاری بیش از ۴۷ هزار اظهارنامه مالیاتی از مشاغل گرفتیم که ۳۴ هزار اظهارنامه بدون رسیدگی قطعی شده است.

قلیزاده برون‌سپاری نقل و انتقالات را از دیگر فعالیت‌های انجام شده برشمرد و تصریح کرد: ۹۹ درصد نقل و انتقالات در دفاتر اسناد رسمی و بدون مراجعه مؤدیان به امور مالیاتی انجام شده و پرداخت‌ها نیز به شکل سامانه‌ای است.

وی در مورد پروژه ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی در بستر نرم‌افزاری گفت: در این زمینه نیز اوراق مالیاتی به مؤدیان از طریق سامانه ارسال شده که قطعاً رؤیت آن می‌تواند به مالیات‌ستانی مطلوب‌تر کمک کند.

قلیزاده در مورد معوقات مالیاتی نیز افزود: ما در استان اردبیل ۲ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی داریم که ۸۰ درصد آنها مربوط به کارت‌های بازرگانی است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای تعیین تکلیف کارت‌های بازرگانی بدهکار امور مالیاتی پیگیری‌ها از طریق دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود تا تکلیف این مالیات و معوقات آنکه سال به سال نیز افزایش پیدا می‌کند، مشخص شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل سهم استان اردبیل را از مالیات دریافتی در کشور ۳۴ صدم درصد اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه استان اردبیل کشاورزی است و ۶۰ درصد فعالیت‌ها در حوزه خدمات است، وصولی مالیات نسبت به کشور کمتر است اما همکاران ما در کنار تلاش مؤدیان سعی می‌کنند تا مالیات‌ستانی به شکل مطلوب انجام شود.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا