فرهنگ

فارس من| آیا بانوان در هیأت‌های مذهبی نادیده گرفته می‌شوند؟


یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس می‌گوید فضای بخش بانوان در هیأت‌های مذهبی مناسب نیست. برخی از مساجد و حسینیه‌ها هم که برای بانوان فضایی دارند، بستر بهره‌برداری را صوتی دیده‌اند و هیچ تصویری از سخنران یا مداح برای بخش بانوان ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه تعاملی «فارس من» مطالبه‌ای با عنوان «اختصاص جایگاه مناسب برای حضور زنان در مجالس عزاداری» ثبت کرده‌اند که تاکنون ۱۴۷ نفر حامی داشته است.

فضای استقرار بانوان در هیأت‌ها جای نامناسبی است

در این مطالبه مردمی آمده است: «تعدادی از مساجد از حضور بانوان با عنوان کمبود جا و… ممانعت می‌کنند و آن دسته از مساجد که بانوان حضور دارند، اغلب دارای مکان نامناسب از زیر زمین و یا قسمت بالای مسجد است و فاقد تهویه مناسب گرمایی و سرمایشی است. زنان مانند بقیه افراد جامعه نیاز دارند تا روح خود را در چشمه مراسمات مذهبی به خصوص در ایام محرم شست‌وشو دهند.

این پاکی روح نیازمند وضعیتی باثبات است که در آن شرایط فیزیکی در کنار موقعیت معنوی یک جا به دست بیاید. از طرف دیگر مادران به عنوان متولیان اولیه تربیت فرزندان در انتقال تجربیات ماه محرم و مفهوم عزاداری بر سیدالشهدا(ع) به فرزندان خود نقش مهمی دارند. دست کم گرفتن زنان در این مراسمات و اختصاص جایگاه دوم و چندم به آنان ماهیت و اصل حضور زنان را برای نسل جدید و پرسشگر امروز زیرسوال خواهد برد. دهه اول محرم به پایان رسید تا پایان صفر هنوز مراسم هست از مسئولین بخصوص مسئولان رسیدگی به امور مساجد درخواست می شود، تمهیدات لازم را انجام دهند.»

برخی مساجد و هیأت‌ها برای مجالس عزاداری، بانوان را حذف می‌کنند

حسام فرهنگی قوچانی ثبت‌کننده این سوژه که اصالتاً اهل خراسان رضوی، اما ساکن غرب تهران است در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: نبود جای مناسب برای بانوان در هیأت‌های مذهبی معضلی برای کل کشور است. در مساجد تهران که تجربه عینی داشتم موقع برگزاری نماز جماعت با نصب پرده‌ای، بخشی را برای بانوان تدارک می‌بینند، اما برای مجالس عزاداری محرم، به دلیل کمبود جا، بانوان را حذف می‌کنند.

وی افزود: برخی از مساجد و حسینیه‌های کوچک هم که برای بانوان فضایی را تدارک دیدند، بستر بهره‌برداری آنان را صوتی تدارک دیده‌اند و هیچ تصویری از سخنران یا مداح برای بخش بانوان ندارند و حتی در خصوص تبلیغات محیطی نیز سیاه‌پوشان لازم را هم انجام نداده‌اند.

هیأت‌های بزرگ تدارک خوبی برای حضور بانوان دارند

فرهنگی با اشاره به اینکه برای حضور و استفاده بانوان از مجالس عزاداری باید تدارک لازم اندیشیده شود، گفت: در برخی از هیأت‌ها حسینیه به عنوان مهدکودک برای حضور بانوان تدارک دیده شده است و فضای استقرار بانوان هم مناسب است اما این موارد اصلاً عمومیت ندارد و محدود و معدود است.

در هیأت‌های کوچک و محلی به بانوان بی‌مهری می‌شود

این مخاطب خبرگزاری فارس گفت: در تهران در دهه اول توفیق حضور در مجلس عزاداری هیأت رایةالعباس(ع) با نوای حاج محمود کریمی را داشتم که برای بانوان بسیار خوب برنامه‌ریزی شده بود. سال گذشته هم مجلس عزاداری امیر کرمانشاهی در مشهد و ورزشگاه تختی را شرکت کردم که آن‌جا هم تدارک خوبی برای بانوان اندیشیده شده بود، اما این موارد تنها در هیأت‌های بزرگ است و در هیأت‌های کوچک‌تر و محلی متاسفانه به بانوان بی‌مهری می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولین امر در مساجد و هیأت‌ها تقاضا دارم تدارک بهتری برای حضور بانوان در مجالس عزاداری روزهای باقیمانده از محرم و ماه صفر داشته باشند تا این قشر تاثیرگذار که بار اصلی تربیت خانواده را عهده‌دار هستند هم بتوانند از مجالس عزاداری بهره‌برداری کنند.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا