بین الملل

تقابل میگ 31 روسیه با هواپیمای متجاوز انگلیس


وزارت دفاع روسیه از نقض حریم هوایی خود از سوی یک فروند هواپیمای جاسوسی انگلیس خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری دوشنبه شب به وقت تهران از نقض حریم هوایی روسیه توسط هواپیمای انگلیس خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «ریانوستی» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک فروند هواپیمای جاسوسی انگلیس قلمروی هوایی روسیه را نقض کرده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که  هواپیمای جاسوسی «آر سی-۱۳۵» انگلیس حریم هوایی روسیه را در منطقه «سویاتوی نوس» در استان «مورمانسک» نقض کرده است.  به دنبال این ماجرا، ارتش روسیه یک جنگنده رهگیر «میگ-۳۱»  را برای شناسایی هواپیما و وادار کردن آن به ترک منطقه به ماوریت اعزام کرد.

انگلیس معمولا ازهواپیمای جاسوسی آرسی-۱۳۵ برای اینگونه ماموریت‌ها استفاده می‌کند. چندی قبل نیز یک فروند از این نوع هواپیما نزدیک مرز روسیه ومنطقه «کالینینگراد» گشت زنی کرد.

آر سی-۱۳۵، یک هواپیمای مخصوص نظارت الکترونیکی است که می‌تواند در هرگونه شرایط آب و هوایی در ماموریت‌های راهبردی و تاکتیکی به کار گرفته شود. حسگرهای این هواپیما علائم الکترونیکی دستگاه‌های ارتباطی، رادار و سایر سامانه‌ها را جذب می‌کنند.

استقرار انواع سامانه‌های موشکی روسیه از جمله سامانه‌ موشکی زمین به هوای «اس-۴۰۰» و سامانه موشکی «اسکندر» در کالینینگراد روسیه موجب نگرانی ناتو شده است. این منطقه از زمان آغاز جنگ سرد محل سرفرماندهی ناوگان بالتیک اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده و دارای اهمیت راهبردی است. کالینینگراد درمنطقه بالتیک بین کشورهای لیتوانی و لهستان واقع شده است. کرملین بارها اعلام کرده بود که قصد دارد در کالینینگراد سامانه موشکی اسکندر را مستقر کند تا با سامانه دفاعی موشکی آمریکا و ناتو در اروپای شرقی مقابله کند.

از شروع نبرد روسیه با اوکراین، انگلیس متحد درجه یک آمریکا بارها از اوکراین حمایت کرده و انواع سلاح‌ها را به این کشور ارسال کرده است.

طی روزهای اخیر، در نشست وزرای دفاع اروپایی وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد موشک‌های دقیق هدایت شونده با برد ۸۰ کیلومتر و سامانه‌های راکتی چندگانه به اوکراین می‌فرستد.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در نشستی با همتایان اروپایی وعده کرد، «تعداد چشمگیری» از موشک‌های دقیق هدایت‌شونده «M31A1» با بُرد ۸۰ کیلومتر ارسال می‌کند. این مقام انگلیسی گفت، علاوه بر این موشک‌های هدایت‌شونده، سامانه‌های راکتی چندگانه موسوم به (MLRS) به اوکراین تحویل خواهد داد.

والاس گفت: «این‌ها جدیدترین بسته حمایت نظامی است که نیروهای مسلح اوکراین را قادر می‌سازد به دفاع در برابر تهاجم روسیه و استفاده کور آن‌ها از توپخانه دوربرد ادامه دهند».

وزیر دفاع انگلیس افزود: «حمایت متداوم ما این پیام روشن را ابلاغ می‌کند: بریتانیا و جامعه بین‌المللی با این جنگ غیرقانونی مخالف است و شانه‌‌به‌شانه اوکراینی‌ها، کمک‌های نظامی دفاعی را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا در برابر تهاجم “ولادیمیر پوتین”،  رئیس جمهور روسیه از خود دفاع کنند.»

تداوم حمایت لندن  از اوکراینی‌ها در جنگ در حالی انجام می‌شود که به اذعان مقام‌های اروپایی، در صورتی که این جنگ تا زمستان ادامه پیدا کند، مردم کشورهای حامی اوکراین در اروپا و آمریکا باید در گرسنگی و سرما وارد سال جدید شوند.

انتهای پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا