فرهنگ

رصد مردمی اربعین در 18 کشور/ گروه‌های مردمی در اربعین 1401 چه خدماتی ارائه می‌دهند؟


سازمان مردمی رسانه اربعین در خبرگزاری فارس اعلام موجودیت کرد و فعالان آن با اشاره به هم‌گرایی گروه‌های مردمی برای روایتگری اربعین و انعکاس جهانی این حماسه عظیم، به تشریح فعالیت‌های مردمی در اربعین سال جاری پرداختند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سازمان مردمی رسانه اربعین، ۲۳ مردادماه هم‌زمان با روز مقاومت در خبرگزاری فارس اعلام موجودیت کرد و هر کدام از اعضای این سازمان مردمی به تشریح برنامه‌های سال‌های گذشته و اقدامات پیش رو برای اربعین ۱۴۰۱ پرداختند.

هدف از راه‌اندازی سازمان مردمی رسانه اربعین، مخابره حماسه اربعین به جهان است

آیت‌الله حسین ردایی، رئیس هیأت امنای سازمان مردمی رسانه اربعین حسینی با اشاره اینکه سفینه امام حسین علیه‌السلام، نجات‌بخش است و‌ می‌تواند همه مردم را به هدایت ‌‌و نجات برساند، ‌گفت: با توجه به تلاش دشمنان اسلام برای خنثی‌سازی و‌ جلوگیری از اثرگذاری اربعین بر مشتاقان و‌ زائران حسینی، لازم است برای محقق شدن نور الهی و ‌تحقق تأثیر اربعین در جهان همه فعالیت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم ظرفیت‌سازی اربعین در تحقق تمدن اسلامی نوین، برخی از عاشقان حسینی در اقدامی خودجوش و مردمی، سازمان مردمی رسانه اربعین را راه‌اندازی کرده و اقداماتی برای جهانی شدن حماسه اربعین انجام دادند که هدف این سازمان، تبیین انگیزش و پویش مردمی در رساندن پیام عاشورای حسینی و اربعین به چشم، گوش و خِرَد جهانیان است.

عاشقان حسینی در هر نقطه جهان می‌توانند رسانه اربعین باشند

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد با بیان اینکه محورهای اصلی در جهاد تبیین درباره اربعینِ حرکتی عبارت است از تحقق رسانه مردمی، تحقق محتوا و معنای اربعین و حرکت به سمت تحقق تمدن اسلامی نوین، گفت: مقصود از رسانه مردمی این است که هر زائر سیدالشهدا علیه‌السلام چه در حرکت اربعین حضور داشته باشد یا در شهر و دیارش به زیارت اربعین از راه دور مشرف شود، به نوعی رسانه اربعین باشد. 

وی با اشاره به اینکه لازم است هر کدام در رساندن پیام اربعین یک رسانه باشیم، خاطرنشان کرد: هر فردی می‌تواند با تشکیل رسانه گروهی، شبکه‌سازی کرده و مردم را به اربعین سوق دهد. این اقدام مردمی به سن خاص، جنس معین یا مذهب و قوم خاصی اختصاص ندارد، بلکه همه مردم از کودک ‌‌نوجوان، مرد و زن، اهل هر کشور و جغرافیا عضو این سازمان مردمی خواهند بود و این امر از جمله مجاهدت‌های تبیین نهضت عاشورای حسینی محسوب می‌شود.

نقش تبدیل اربعین زیارتی به اربعین حرکتی برای تحقق تمدن اسلامی نوین

آیت‌الله ردایی با بیان اینکه محور دوم سازمان مردی رسانه اربعین، موضوع اربعین و مقاومت است، ادامه داد: بدون شک حرکت اربعین امروز مرهون حرکت زائرانی است که در ترویج و فضائل زیارت امام حسین علیه‌السلام و اربعین جان‌ها فدا کردند و بسیار کسانی که برای نشر اربعین مقاومت کرده و به شهادت رسیدند تا اربعین باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه زائران امروز اربعین وظیفه تبیین مجاهدت و فداکاری عاشوراییان سال ۶۱ هجری و پس از آن تا عصر کنونی را بر عهده دارند، گفت: در سایه جهاد تبیین، معنای جهاد کبیر برای حقیقت‌پویان روشن می‌شود و این اربعینِ زیارتی به اربعینِ حرکتی تبدیل شده و عامل قدرت و قوت آشکار و پنهان برای رهپویان این مسیر خواهد شد.

این عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زمینه‌سازی حرکت اربعین برای تمدن نوین اسلامی از اهداف سازمان مردمی رسانه اربعین به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: ارکان اصلی تمدن اسلامی، ولایت و عدالت است. همین ۲ اصل با ظهور اسلام و سیره پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم تجلی پیدا کرده و در کم‌ترین مدت با همه موانع تحقق یافت. در عصر غیبت نیز همان ۲ رکن یعنی ولایت فقیه و عدالت فقهی به عنوان ارکان اصلی تمدن اسلامی نوین محسوب می‌شود.

وی افزود: حرکت امام حسین علیه‌السلام و واقعه عاشورا نیز برای جلوگیری از فراموش شدن این ۲ اصل آغاز شد تا استمرار حرکت امت در مسیر سیره پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله منقطع نشود و زمینه را برای تحقق سایر شرایط تمدن اسلامی نوین در عصر ظهور فراهم سازد. در دنیای امروز از انتقال اسلامی ‌حکومت اسلامی به سایر نیازهای امروز پاسخ علمی و ارائه عملی را همراه کند امید تحقق اسلامی نوین دور از انتظار نخواهد بود.

هیچ ملتی بدون مقاومت و ایثار به تمدن اسلامی نوین نمی‌رسد

آیت‌الله ردایی با بیان اینکه اگر حکومت اسلامی، سایر نیازهای حکومت اسلامی نوین را با توجه به مبانی و اصول اسلامی پاسخ علمی و عملی دهد، امید تحقق تمدن اسلامی نوین دور از انتظار نخواهد بود، گفت: افرادی که برای تحقق نور الهی در عالم مشتاق هستند، باید رابطه محورها را درک کنند و در تحقق فضایل اسلامی بکوشند.

وی ادامه داد: مردم محدود به ملت خاصی نیستند، چون پیامبر صلی‌الله و علیه و آله و سلم و همچنین امام و حرکت سیدالشهدا علیه السلام مختص به یک جغرافیا نبوده ‌‌و نخواهد بود. به همین دلیل تا مردم به سراغ امام علی علیه السلام نرفته بودند، حضرت اقدام و ‌‌حرکتی در به دست گرفتن ظاهری قدرت و‌حکومت و اجرای عدالت نداشتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد راه توفیق و‌ نیل به اهداف فقه اسلامی را مقبولیت عنوان کرد و گفت: ‌‌حرکت جهاد تبیینی و‌ جهاد کبیر امام حسین علیه‌السلام و اصحابش که جهاد اصغر، اوسط و اکبر را در درون خود داشته است، عامل اصلی مقام‌سازی حرکت تمدن نوین اسلامی است و نشان داد که هیچ ملتی بدون مقاومت و ایثار به هدف که همان تمدن اسلامی نوین است، نخواهد رسید. چه بسا تمدن اسلامی نوین جهادهای اصغری را هم تجربه کرده و امروز ‌‌نیازمند جهاد تبیین و جهاد کبیر است تا در گام دوم انقلاب اسلامی با معرفت اربعین حرکتی، به سمت مهیا شدن برای ظهور عدالت جهانی پیش رود.

تلاش برای رسانه‌ای شدن اربعین در خفقان و بایکوت خبری این حماسه عظیم توسط غربی‌ها

پس از آن سعید صادقی، دبیر هیأت امنای سازمان مردمی رسانه اربعین با بیان اینکه جرقه راه‌اندازی این سازمان پس از فعالیت موکب فکری فرهنگی شهید شعبان نصیری در راهپیمایی اربعین زده شد، گفت: این موکب دو سالی است که فعال شده و‌ توجه ویژه به فعالیت رسانه مردمی کرده و رویکردی غیر از اسکان و تغذیه دارد. بر همین اساس، ما سعی کردیم با راه‌اندازی سازمان مردمی به رسانه‌ای شدن اربعین و جهانی شدن آن با وجود بایکوت خبری رسانه‌های ضداسلامی کمک کنیم.

وی گفت: جامعه هدف ما مجموعه مردمی برای تحقق فرمایش رهبری درباره اهداف اربعین حسینی است. بر همین اساس، ساختار رسانه در قالب چهار رکن را طراحی کردیم. سازمان مردمی رسانه اربعین ارکانی با عنوان هیأت امنا پیش‌بینی کرده و در کنار رصد حوزه رسانه‌ای، به تأمین محتوا، تولید محتوا و‌ انتشار آن با رویکرد مردمی می‌پردازد.

صادقی با بیان اینکه مردم در اربعین نقش اساسی را ایفا می‌کنند، تصریح کرد: شبکه مردمی در سراسر حرکت مردمی اربعین حضور دارند که در این رابطه نقش اصلی را مجموعه مدیریت‌ها ایفا می‌کنند. در سال‌های اخیر گروه‌های مردمی مختلفی همچون جای پای یار، پزشکان بدون مرز و راهنمای زائر که بدون پشتوانه ارگانی و‌دولتی به زائران خدمت می‌کردند، حضور داشتند که ما سعی داریم این نیروهای مردمی را همسو و ساماندهی کنیم.

بخش اول گزیده تصویری این نشست را ملاحظه کنید:

 

 

هر زائر یک رسانه و هر مبلّغ هم یک رسانه می‌تواند باشد

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما انعکاس فعالیت اربعین در حوزه مردمی است تا توانمندی آنها را منتشر کنیم، خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس هم این اقدام انجام می‌شد و به جز گروه‌های سپاه و ارتش، گروه‌های مردمی نیز فعال بودند و شاید در روایت‌های دفاع مقدس تلاش آنها مغفول مانده است که ما سعی داریم با نیت توسعه چنین اقداماتی، این فعالیت‌ها را منعکس کنیم.

صادقی با بیان اینک شعار اصلی «هر زائر یک رسانه» و هر مبلغ هم یک رسانه می‌تواند باشد، در اربعین باید پیگیری شود، گفت: امیدواریم با تلاش نیروهای مردمی بتوانیم اربعینی متفاوت رقم زده و صدای عاشورایی را به گوش جهانیان برسانیم.

پس از آن محمداحسان خرامید، مدیرکل رسانه‌های اجتماعی معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما گفت: موج جمعیت مردمی از کشورهای مختلف جلوه زیبایی را رقم می‌زند که به این واسطه لازم است از جنس مردمی و غیرحاکمیتی فضایی فراهم کنیم تا افرادی به این سفر مشرف می‌شوند، به روایتگری هم بپردازند. اصل این سازمان مردمی رسانه اربعین بر این پایه‌گذاری شده که بین افراد و‌ نهادها ‌و حتی گروه‌های که امکان ایجاد زیرساخت را دارند، همگرایی ایجاد کند.

اربعین مقدمه ظهور مهدی موعود است/ تلاش داریم تسهیل‌گر‌ راویان اربعین باشیم

وی با بیان اینکه اربعین ‌و حضور میلیونی مردم که هر ساله با وجود مشکلات و‌ چالش‌های موجود خود را به این سفر می‌رسانند، جلوه زیبایی از اسلام ‌‌و حرکت عاشورایی نشان می‌دهد، افزود: ‌‌باید این سنت را توسعه داده و بتوانیم اربعین را که مقدمه ظهور حجت است، جهانی کنیم. البته سازمان مردمی اربعین قرار نیست محتوایی تولید کند و سازمانی با دستگاه عریض و‌ طویل داشته باشد، بلکه قرار است تسهیل‌گر‌ راویان اربعین باشند و‌ زائران اربعین را برای روایتگری این حماسه عظیم آموزش داده و خدمات ویژه رسانه‌ای در اختیار آنها قرار دهد.

خرامید با اشاره به اینکه در مسیرهای مختلف منتهی به کربلا محدودیت‌هایی داریم که دوستان می‌توانند به واسطه هیأت امنا این امکانات را فراهم کنند و بخشی از موکب‌ها را به حمایت رسانه‌ای اختصاص دهند، گفت: فعالیت رسانه‌ای درمسیر اربعین نیازمند ابزارهایی است که با چالش‌هایی نیز همراه خواهد بود که سعی داریم کمک‌های درنظر بگیریم تا مشکلات مردمی در این زمینه به حداقل برسد.

راه‌اندازی پویش مردمی اربعین

وی با بیان اینکه ما در تلاش هستیم تا پیام محتوایی که بر اساس نیاز روز و شرایط دو کشور است، در اختیار زائران قرار گیرد، تصریح کرد: هر کسی با دوربین و قلم خود می‌توان روای اربعین باشد. این اقدام موجب می‌شود که زوایای دید مختلفی از اربعین رقم بخورد.

خرامید با اشاره به اینکه سازوکار سازمان مردمی رسانه اربعین هم برای اینکه اتفاق ویژه‌ای رقم بزند، اقدام به راه‌اندازی پویش‌های مختلفی خواهد کرد تا محتوای کاربرساخته و تولیدات مردم‌پایه گردآوری شود، ادامه داد: زائران باید با تمام ظرفیت‌های فعال در فضای مجازی در انعکاس محتوای تولید شده کوشا باشند. البته ما گروه‌‌های مردمی تولید محتوا و‌ مترجم داریم که به واسطه تولید محتوا و هم‌افزایی با گروه‌های مردمی دیگر توانسته‌ایم محتوای اربعینی را به ۱۱ زبان دنیا منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه قلمروی انتشار پیام در پلتفرم‌های مختلف است ‌تا محتوا در برنامه‌ها و رسانه‌های گوناگون منعکس شود، گفت: پویش زیارت نیابتی را در سال‌های گذشته شاهد بودیم که برادران و ‌خواهران هم نائب الزیاره عاشقان حسینی بودند. امسال هم این پویش را راه‌اندازی می‌کنیم، چرا که امسال شاید ۵ میلیون نفر بیشتر توفیق تشرف به عراق در اربعین را نداشته باشند و میلیون‌ها عاشق حسینی از زیارت اربعین محروم باشند که با پویش زیارت نیابتی، می‌توانیم همه عاشقان را در ثواب زیارت سهیم سازیم.

فعالیت ۷۵۰ هزار رصدگر مردمی اربعین در ایران/ ۱۸ کشور جهان را با خود همراه کردیم

پس از آن مهدی قاسمی، نماینده مجموعه پژوهشی مطالعات اربعین با اشاره به نحوه فعالیت این گروه مردمی تصریح کرد: سال ۹۴ مرکز مطالعات اربعین به صورت مردمی راه‌اندازی شد و تاکنون این مرکز به هیچ ارگانی متصل نشده و به صورت مردمی باقی مانده است. البته ما فرازونشیب‌های زیادی داشته‌ایم که با همه مشکلات سعی کردیم که اقدامات را در سه گام تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از عاشقان حسینی شاید از نظر مالی توان کمک به زائران اربعین را نداشته باشند اما از سایر زوایا توانمندی‌هایی داشته باشند، گفت: همانطور که دختر بچه عراقی با همه اخلاص در مسیر زائران دستمال کاغذی به زائران می‌دهد و همه بضاعتش را به کار می‌گیرد، ما سعی کردیم که از افرادی که از نظر علمی و پژوهشی توانی دارند دور هم جمع کرده و برای اربعین کار کنیم.

قاسمی افزود: بر همین اساس موکب علمی اربعین را راه‌اندازی کردیم تا در راستای تبیین و ترویج اربعین تولیداتی داشته باشیم که در گام نخست رصد وضعیت موجود مورد توجه قرار گرفت. اینکه چه اقداماتی انجام می‌شود که در این گام راه‌اندازی شبکه رصدگران اربعین راه‌اندازی شد و‌اکنون بیش از ۷۵۰ هزار رصدگر در استان‌های مختلف کشور مستقر هستند.

وی با بیان اینکه مرکز مطالعات پژوهشی اربعین در ۱۸ کشور دنیا رصدگر اربعینی دارد، گفت: ما در کشورهای مختلفی فعال مردمی اربعین داریم که در موضوعات مختلف همکاری می‌کنند؛ به طوری که ۳۰۰ نفر آنها در پاکستان با ما همراه هستند.

نماینده مجموعه پژوهشی مطالعات اربعین از راه‌اندازی نرم‌افزاری برای حوزه پژوهشی اربعین خبر داد و گفت: برنامه خاصی برای جمع‌آوری اطلاعات خام در بستر امن‌ ایجاد کردیم که در مرحله نخست در زلزله سر پل ذهاب وارد عمل شدیم و پس از آن در مواسات کرونا فعالیت و از سال ۹۶ تاکنون نیز برنامه‌های مختلفی را ساماندهی کردیم.

قاسمی با بیان اینکه تاکنون در حوزه اربعین کار تبیینی درستی انجام نداده‌ایم و‌ تعریف ما از اربعین محدود است، گفت: نگاه ما به پیاده‌روی اربعین، نگاه پیاده‌روی بین طریق است. درحالی که دیدگاه حضرت آقا از پیاده‌روی اربعین حسینی، تمدن نوین اسلامی است. بر همین اساس، نگاه ما فاصله زیادی با بیانات رهبری دارد.

نماینده مجموعه پژوهشی مطالعات اربعین با اشاره به اینکه ما ۱۰ تأکید حضرت آقا درباره اربعین را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و‌ تلاش‌هایی برای رسیدن به نقطه مطلوب داشتیم، تصریح کرد: در این بخش اندیشکده اربعین راه‌اندازی و حدود ۸۰ نفر از اساتید حوزه و‌ دانشگاه در حوزه تخصصی فعال شدند.

قاسمی با بیان اینکه ما سیر تحول از وضعیت موجود‌ به وضعیت مطلوب را راه‌اندازی کردیم، ادامه داد: همچنین پیشخوان اربعین طراحی‌ شد تا از این طریق راهبرد کلان به راهبردهای خرد را هدایت کنیم. علاوه بر این، هویت بخشی جمعی به گروه‌های مردمی مورد توجه قرار گرفت که نتیجه آن راه‌اندازی ۱۵ مجمع بود که هر کدام از این مجامع به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص پیدا کرد.

بایکوت خبری اربعین و اصرار صهونیست‌ها در این زمینه باید شکسته شود

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تاکنون به جز سال ۹۹ که اربعین بدون زائران ایرانی برگزار شد، گروه مردمی به پایش اربعین پرداخته است، گفت: اگر نخبگان جهان اسلام کنار هم قرار گیرند، به بهترین نقطه می‌رسیم. یکی از بخش‌های‌ موفق ما در مجمع‌سازی‌ها مجمع بهداشت ‌‌درمانی‌ اربعین بود که سال ۹۸ افراد اثرگذار را به یکدیگر متصل کردیم و ۲ هزار نفر فعال حوزه بهداشت و درمان به صورت مردمی شناسایی کردیم. البته این افراد کسانی هستند که خودجوش به صورت مردمی عازم زیارت اربعین می‌شوند و به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

قاسمی با بیان اینکه بایکوت خبری اربعین و اصرار صهونیست‌ها در این زمینه باید شکسته شود، افزود: رهبری فرمودند که اربعین‌ خودش رسانه است. برآورد امسال این است که بیش از ۲۵ میلیون نفر به زیارت اربعین مشرف شوند که شاید خودشان تبادل رسانه‌ای ندارند. پیام اصلی سازمان مردمی رسانه اربعین که هر زائر یک‌رسانه، می‌توان نقش مؤثری در ترویج فرهنگ اربعینی داشته باشد که البته گام نخست شناسایی وظایف و آموزش است. همانطور که برای حج باید زائر آموزش ببیند، در جریان اربعین‌هم‌ نیاز به آموزش داریم.

نماینده مجموعه پژوهشی مطالعات اربعین با اشاره به اینکه سال ۹۸ طرح ساماندهی در مبدا را داشتیم‌که گروه‌های محله‌محور به پیاده روی اربعین اعزام شدند، خاطرنشان کرد: در این اقدام ۱۸۰ گروه با محوریت مساجد به زیارت اربعین مشرف شدند و مبدأ حرکت زائران مساجد بود که در این رابطه ائمه جماعت نیز ما را همراهی کردند تا اقدامی مردمی شکل گیرد. امیدواریم امسال هم در کنار الگوسازی رسانه‌ای، زائران را برای روایتگری اربعین آموزش داده و همراه کنیم.

پس از آن، کُردی، نماینده گروه پژوهشی فرهنگی خط مقدم که رسالتش زنده نگه داشتن یاد شهدا ‌‌و جریان شهادت است، گفت: این گروه سه سال است که تشکیل شده و در بخش خانواده، بین‌الملل، احیای منابع، نویسندگان با رویکرد مشارکت‌‌های خانواده فعالیت دارد. در این گروه حدود ۷۰ بانوی فعال در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا رسانه اربعین باشند.

وی از تلاش برای خواندن سرودی در حوزه اربعین با مضامین اربعین خبر داد و افزود: در نظر داریم سرودی با محتوای ولایت و شهدا متناسب با اربعین در نظر بگیریم که این سرود توسط گروه‌های مردمی مختلف اجرا شود.

مهدی حمیدی‌زاده از اعضای گروه مردمی پزشکی اربعین نیز با اشاره به اینکه اربعین بحر عظیمی از معنا و‌ معرفت است که ما به اندازه برداشت خود می‌توانیم از آن بهره ببریم، گفت: اگر به عنوان فرصت ویژه به اربعین‌ نگاه کنیم، می‌بینیم ارکان زیادی کنار هم قرار گرفتند و فرصت بی‌بدیلی فراهم کردند تا جمعی از عاشقان حسینی از کشورهای مختلف با ظرفیت‌های فراوان کنار هم جمع شوند.

 ۹۵۰۰ نفر از ایتام عراقی در ایام اربعین به صورت رایگان ویزیت شدند

وی به لزوم پژوهش در پژوهش در حوزه اربعین اشاره کرد و افزود: ما در حوزه خدمات سلامت مسائل زیادی داریم و اگر اربعین را به عنوان موضوع تمدنی در نظر بگیریم، باید نیازهای پایه انسانی را نیز به آن اضافه کنیم. در حوزه اربعین بسیاری از اقدامات در برنامه‌ریزی و ‌اجرا خوب پیش می‌رود، اما در نظارت و ارزیابی و کنترل به بن بست می‌رسد.

حمیدی‌زاده با بیان اینکه ما در ایام اربعین خدمات پزشکی و دندانپزشکی به زائران ارائه می‌دهیم، ادامه داد: سال ۹۸ به لطف خداوند توانستیم به ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از ایتام عراقی در کلینیک عتبه عباسی خدمات پزشکی رایگان ارائه دهیم.

وی همچنین به معجزه‌های سیدالشهدا علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: یکی از افراد سه سکته قلبی و‌ یک‌سکته مغزی کرد ‌‌و پس از آن مرگ مغزی شد و‌ نهایت پزشکان گفتند تنها کار اهدای عضو است. با این وجود، به لطف امام حسین علیه‌السلام معجزه رخ داد و‌ این فرد شفا پیدا کرد و پیرو‌گفت‌وگوهای بسیار تکان‌دهنده، فردی به خواب او آمده بود و گفته بود تو به زائران ما خدمت کردی، ما هم برایت جبران می‌کنیم. یادت است که تلفنت را به زائر ما دادی تا تماس بگیرند؟ پس از این اتفاق یک روزی فردی با ما تماس گرفت و گفت من می‌خواهم‌ به زائران اربعین خدمت کنم و کاری هم بلد نیستم. بعد از آن ما تصمیم گرفتیم که موکبی برای ماساژ زائران اختصاص دهیم و سال 92 چند نفر را آموزش دادیم تا در موکب ۷۰۷ امام رضا زائران را ماساژ دادند.

حضور ۳۰۰ پزشک و دندانپزشک مردمی برای خدمت به زائران اربعین ۱۴۰۱

حمیدی‌زاده ادامه داد: از سال ۹۲ به بعد هر سال اربعین تیمی به عنوان پزشک به صورت خودجوش به عراق می‌رفتند و هر سال هم تعداد آنها بیشتر می‌شد و پس از آن هم گروه دندانپزشکی به این تیم اضافه شد و حدود ۳۰۰ نفر نه تنها در مسیر نجف تا کربلا بلکه در اطراف حرم‌های مطهر هم فعالیت کردیم و به زائران خدمات دندانپزشکی ارائه دادیم.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش وزارت بهداشت نیمی از هزینه بیماران در سبد سلامت، مربوط به حوزه دندانپزشکی است، گفت: در این بین پوسیدگی دندان هم شایع‌ترین مشکل است. به طور متوسط در دنیا هر فردی ۲.۵ دندان پوسیده دارد که این آمار در کشور ما به ۶ دندان پوسیده می‌رسد. بر همین اساس، ما در ایام اربعین اولین مجموعه دندانپزشکی را راه انداختیم که اعضای ایم گروه با هزینه شخصی در پیاده روی اربعین حاضر می‌شوند و در موکب‌های مختلف به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

۱۸۰ نفر به صورت سنتی تاول پای زائران اربعین را درمان می‌کنند

در ادامه نیز حجت‌الاسلام مجاهد، فعال مردم‌نهاد در بخش درمانی پا با بیان اینکه اربعین هر روز باید پررنگ‌تر شود تا مقدمه‌ساز زمینه ظهور باشد، گفت: سال ۹۲ همراه پدرم به زیارت اربعین رفتیم‌که پدرم پایش تاول زد و با روش قدیمی تاول را درمان کردیم. همین امر موجب شد تا با روش قدیمی چندین نفر را که از درد تاول پا رنج می‌بردند، درمان کنیم و در سال‌های بعد این تیم را گسترش دادیم و به صورت حرفه‌ای و تخصصی‌تر با روش سنتی به درمان تاول بپردازیم. چرا که با توجه به کیلومترها پیاده‌روی برای رسیدن به کربلا و آماده نبودن زائران، این مشکل ممکن است برای بسیاری از زائران رخ دهد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تیم ۱۸۰ نفره در ایام اربعین برای درمان تاول به عراق اعزام می‌شود، افزود: ما کاملا مردمی و خودجوش فعالیت خود را آغاز کرده و ادامه دادیم و در سال ۹۸ بیش از ۳۵ هزار نفر را پذیرش کردیم و اکنون با سه زبان امکان ارائه خدمات به زائران اربعین فراهم شده است.

در پایان این مراسم نیز آیت‌الله ردایی به جمع‌بندی موضوعات در حوزه اربعین پرداخت و گفت: هدف اصلی سازمان مردمی رسانه اربعین اعلام فراگیر کردن انگیزه همه مردم است ، چرا که معتقدیم هر کسی در دنیای امروز می‌تواند یک رسانه باشد. بنابراین، اگر هر زائر خود را یک رسانه بداند، فارغ از جغرافیا ‌و زبان اربعین را جهانی خواهد کرد و می‌تواند معرفت اربعینی و رابطه اربعین و‌ مقاومت را برای بعد از اربعین و اربعین سال‌های بعد استمرار و‌ توسعه دهد. همچنین باید توجه داشته باشیم که جهاد تبیین در حرکت اربعین نیست، بلکه در نهضت عاشورایی است.

بخش دوم گزیده تصویری این نشست را در پایان گزارش آن تماشا کنید:

 

 

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا