شهرستان ها

تولید سالانه ۱۳۰۰ تُن گوشت شترمرغ در اصفهان

اصفهان- مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: این استان با تولید ۱۳۰۰ تن گوشت شترمرغ در سال رتبه نخست کشور را دارد.

علی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حوزه پرورش شترمرغ، واحدهای مجاز دارای پروانه و واحدهای غیرمجاز بدون پروانه در سطح استان اصفهان فعالیت دارند که شمار آنها در مجموع به ۲۷۰ واحد پرورش شترمرغ می‌رسد.

وی ادامه داد: این تعداد واحد پرورشی فعال در استان ظرفیت تولید ۲۵ هزار قطعه پرواری و ۴۸۰۰ قطعه مولد را دارند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به لزوم ساماندهی واحدهای بدون پروانه، ابراز داشت: بیش از یک سالی است که ساماندهی واحدهای غیر مجاز پرورش شتر مرغ در دستور کار استان است و واحدهایی که مشمول صدور مجوز شوند با مساعدت و تسهیلات ویژه مجوز صادر می‌شود.

دهقانی افزود: واحدهای غیرمجازی را که به دلایلی از جمله نداشتن ضوابط نظام دامداری و استقرار در محدوده واحدهای دام و طیور و مناطق سکونتگاهی، امکان صدور مجوز برای آنها وجود ندارد با واگذاری اراضی ملی به آنها مساعدت می‌کنیم تا با ضوابط دامداری کشور پروانه دار شده و پس از تکمیل ساخت، پروانه بهره برداری برای آنان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان اصفهان و کوهپایه بیشترین میزان پرورش و تولید گوشت شترمرغ در سطح استان را دارند، اضافه کرد: شهرستان‌های نائین و کاشان نیز جزو پر تولیدها در این حوزه هستند.

به گفته مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان شهرستان‌هایی با اقلیم خشک و کویری برای پرورش شتر مرغ مناسب است زیرا طرحی با نیاز آب کم است و از این رو احداث واحدهای پرورش شتر مرغ در شهرستان‌هایی مانند خوروبیابانک، آران و بیدگل و نائین به متقاضیان پیشنهاد می‌شود.

دهقانی با اشاره به مشکلات فعالان حوزه پرورش شتر مرغ، اظهار داشت: پس از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها، با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه تمام شده تولید، محصول نیز افزایش نسبی پیدا کرد و فعالان این حوزه با مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی رو به رو شدند که متأسفانه شرایط دشواری را برای تولید سپری می‌کنند.

تعطیلی برخی از پرورشگاه‌های شتر مرغ

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: این شرایط به تعطیلی تعدادی از واحدهای پرورشی بدون پروانه منجر شد و واحدهای پروانه‌دار نیز مجبور به کاهش پرنده شدند که بتوانند دوام داشته باشند اما سعی کردند این وضعیت به حذف کامل گله منجر نشوند.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بسته‌های حمایتی برای حوزه دام و طیور با ارائه تسهیلات نقدینگی و سرمایه در گردش پیش بینی کرد، افزود: بسته‌های حمایتی با توجه به محدودیت این منابع در سطح کشور خیلی گسترده نبوده و با وجود اینکه تسهیلات اکنون در حال پرداخت است امکان پوشش همه واحدها نیست.

دهقانی خاطرنشان کرد: مکاتبات و رایزنی‌هایی در سطح وزارتخانه و بانک کشاورزی داشتیم و تلاش می‌کنیم مبالغ تسهیلات حمایتی فعالان حوزه پرورش شتر مرغ افزایش یابد و به میزان منطقی برسد تا به این صنعت کمک شود و شخص وزیر و وزارتخانه قول مساعد دادند که تسهیل گری سرمایه در گردش در حوزه شترمرغ محقق شود.

تولید سالانه ۱۵ هزار تن گوشت بوقلمون در استان اصفهان

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به وجود ۱۲۰ واحد پرورش بوقلمون گوشتی در سطح استان، اظهار داشت: ظرفیت این واحدها در مجموع بالغ بر ۸۰۰ هزار قطعه پرنده و تولید ۱۵ هزار تن گوشت بوقلمون در سال است.

دهقانی با بیان اینکه استان اصفهان در تولید گوشت بوقلمون نیز رتبه اول کشور است، خاطرنشان کرد: اصفهان با اختلاف به نسبت زیادی با سایر استان‌ها حرف اول را در تولید گوشت بوقلمون می‌زند و خوشبختانه واحدهای بوقلمون استان از نظر کمی و کیفی در سطح مطلوبی است و با انجام ممیزی در واحدهای پرورشی تلاش شده که کیفیت آنها به حد مطلوب برسد.

وی اضافه کرد: برغم اینکه با آزادسازی نرخ ارز و اجرای طرح عادلانه سازی یارانه‌ها برای تأمین نهاده، صنعت دام و طیور با مشکلاتی از قبیل افزایش هزینه تولید روبه رو شدند اما این شرایط منجر به تعطیلی واحدی در حوزه پرورش بوقلمون استان نشد و با تمام مشکلات به تولید ادامه دادند.

به گزارش مهر، فعالان صنعت پرورش شتر مرغ این پرنده را چندمنظوره می‌دانند زیرا تمام اجزای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و هزینه پرورش و نگهداری آن نسبت به پرندگان دیگر کمتر و سرعت رشد آن سریع‌تر است و در مقایسه با دیگر پرندگان در برابر بیماری‌ها مقاومت بیشتری دارند.
پرورش تجاری شترمرغ امروزه گسترش یافته و به دلایلی مورد استقبال پرورش دهندگان دام و طیور قرار گرفته است از جمله اینکه گوشت قرمز شترمرغ در واقع شبیه گوشت گوساله است با این مزیت که از لحاظ کم بودن کلسترول و چربی شبیه گوشت مرغ و ماهی و از لحاظ پروتئین بالا با گوشت گوساله مقایسه می‌شود. هر پنج شترمرغ پرواری برابر یک گوساله پرواری گوشت تولید می‌کند.

همچنین پوست چرم مانند این پرنده در صنعت سراجی (چرم دوزی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. چربی طبیعی که در پوست شترمرغ وجود دارد باعث انعطاف پذیری و مقاوم بودن آن در مقابل خشکی و ترک خوردگی می‌شود. از پوست شترمرغ برای دوخت لباس و در صنایع کفش و کیف استفاده می‌شود. میزان پوست هر شتر مرغ ۱۳ فوت مربع (۵/۳ متر مربع) است.

پر شترمرغ که معمولاً هر سال ۲ بار از بدن پرنده چیده می‌شود در مجموع حدود یک کیلوگرم در سال پر استحصال می‌شود که هر کیلوگرم آن با قیمت زیادی در بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شود، از این پرها در کارهای زینتی و یا تهیه جاروهای گران قیمت استفاده می‌شود. پر شترمرغ علاوه بر گرد و غبار معمولی به علت داشتن خاصیت الکترواستاتیک قادر است تمام ذرات را به خود جذب کند.

تخم شترمرغ نیز یکی از فرآورده‌های پرمصرف در جهان است. هر تخم شترمرغ بیش از یک ۱٫۵ کیلوگرم وزن دارد و حدود ۲۴ عدد تخم مرغ معمولی است و طعم آن شیرین‌تر از تخم مرغ است. بومیان آفریقایی قرن‌هاست که از تخم شترمرغ به عنوان منبع غذایی و از پوسته آن به عنوان ظرف (کاسه) استفاده می‌کنند. پوسته تخم شترمرغ به اندازه ظروف چینی محکم است و هنرمندان و صنعتگران آنرا رنگ آمیزی کرده و یا با جواهرات مختلف تزئین می‌کنند.

روغن شتر مرغ نیز در صنایع آرایشی استفاده می‌شود و هر شترمرغ حدود شش لیتر روغن تولید می‌کند. استفاده‌های پزشکی از فرآورده‌های شترمرغ مانند استفاده از غضروف پای شترمرغ جهت تعویض غضروف پای انسان، مغز شترمرغ نوعی آنزیم تولید می‌کند که برای درمان برخی بیماری‌ها مفید است و همچنین قرنیه چشم شترمرغ بهترین انتخاب برای پیوند و جایگزینی قرنیه چشم انسان را دارد می‌توان نام برد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا