سیاسی

اظهارات نمایندگان مجلس پیرامون حادثه متروپل/ زخم عمیق و کاری دیگری بر پیکر نحیف و زخم خورده آبادان


تعدادی از نمایندگان ملت در نشست علنی امروز مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس، درباره حادثه متروپل اظهار نظر کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در نشست علنی امروز مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه متروپل، تعدادی از نمایندگان در این مورد اظهار نظر کردند.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری ضمن تسلیت به بازماندگان و حادثه دیدگان این حادثه و تشکر از اقدامات وحیدی وزیر کشور گفت: باید بانیان حادثه به طور دقیق مشخص شوند و یکبار برای همیشه از مجلس و دولت می خواهیم سریعاً با مسببین این حادثه برخورد کند تا درس عبرتی برای دیگران شود.

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم با بیان اینکه حق و حقوق کارگران حادثه دیده باید در نظر گرفته شود، افزود: نباید کارگران ساختمانی را فراموش کنیم. در حال حاضر حدود 800 هزار نفر از کارگران ساختمانی بیمه نیستند، در این حادثه نیز حدود 20 نفر از کارگران که فوت شدند، فاقد بیمه بودند. خانواده هایشان از ما و دولت توقع دارند.

وی با بیان اینکه مافیای ماده 100 تمام شهرداری های کشور منبع درآمد شهرداری ها شده اند که به این موضوع در این مسیر اشاره نشده، افزود: باید برخورد با خاطیان در دستور کار قرار گیرد. این حادثه اولین و آخرین حادثه نبوده و باید آن را به عنوان تجربه ای برای جلوگیری از اتفاقات بعدی در نظر گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مدیریت ساخت مسکن باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: براساس تبصره 1 ماده 17 قانون مدیریت بحران کشور باید 30 درصد اعتبارات این تبصره در ابتدای هر سال در اختیار سازمان حوادث غیرمترقبه قرار گیرد، این در حالی است که با وجود گذشت 4 ماه حتی یک ریال تخصیص نیافته است.

بابایی کارنامی ضمن تشکر از نقش نظارتی کمیسیون عمران و مجلس تصریح کرد: از مردم غیور آبادان علاوه بر عذرخواهی، تشکر می کنیم که با سوءاستفاده بدخواهان همراهی نکردند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس یازدهم گفت: رفع ممنوعیت واردات برنج موجب تضییع حقوق کشاورزان شمالی و مازندرانی شده است، آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور، کشاورزان مازندرانی همکار شما هستند، شما رئیس آنها نیستید! اقدامات لازم برای حمایت از آنها صورت گیرد.

وی همچنین خطاب به سعید محمد افزود: اقدامات لازم برای منطقه آزاد تجاری مازندران انجام شود.

بابایی کارنامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای وزیر؛ جدی تر باشید و به موضوعات رسیدگی کنید.

در ادامه محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حادثه متروپل و علل وقوع آن گفت: بر اساس قانون نظام مهندسی تکلیفی که برای شهرداری‌ها و مراجع صدور نظام ساختمانی تعیین شده که نقشه‌هایی را فقط بپذیرد که توسط افراد و اشخاص ذیصلاح و دارای پروانه حقیقی و حقوقی از وزارتخانه باشد و در این صورت می‌توانند پروانه ساختمانی را بپذیرند. همچنین در ماده (4) این قانون نیز وظیفه تعیین صلاحیت برای افراد حقیقی و حقوقی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: با توجه به اینکه در ساختمان موسوم به متروپل رعایت این مقررات نشده و پروانه صادره توسط مهندسین مشاوری که فاقد صلاحیت هستند ارائه شده و نظارت آن نیز به همین صورت انجام شده بود در سال 96 و تنها چند ماه پس از صدور پروانه ساختمانی، وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از اداره کل استان مکاتبه‌ای را با شهرداری آبادان و سازمان نظام مهندسی انجام داد و به استناد قانون نظام مهندسی تقاضای توقف پروژه را داشت تا اشکالات رفع شود اما این درخواست مورد توجه قرار نگرفت.

وی تصریح کرد: به دنبال این اقدامات در سال 98 شهرداری و مالک نیز مکلف می‌شوند از مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی استفاده کنند که تخلفاتی در این راستا صورت گرفت که در گزارشات وجود داشت و در سال 98 یک بار دیگر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان دستور توقف عملیات عمرانی پروژه به ناظر و هم به شهرداری ابلاغ می‌شود که مستندات آن نیز موجود است.

محمودزاده خاطر نشان کرد: پرونده قضایی این پروژه با پیگیری و رونوشت‌هایی که از دادستان شهرستان روی آن وجود دارد از سال 95 موجود است و بعد از حادثه گروه کارشناسی به دستور قاضی تشکیل می‌شود و کارگروه 7 نفره‌ای مسئولیت وقوع حادثه تا 75 درصد متوجه سازنده تشخیص داده شده است. مسئولین شهرداری 14 درصد مقصر حادثه هستند، مهندسین مشاور 3 درصد، مهندسین فنی مقاوم‌سازی 4.5 درصد، مسئول نمایندگی نظام مهندسی 2.5 درصد و ناظر سازه نیم درصد تقسیم سهم می‌کند و در این پرونده قضایی مقصرین مشخص شدند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پایان اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل برای پیگیری و همراهی با این موضوع را دارد تا این موضوعات علاوه بر اینکه دیگر تکرار نشود متخلفین این پروژه که به هر نحوی از وظایف خود کوتاهی کردند نیز مواخذه شوند.

همچنین محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک درباره حادثه فروریزش متروپل گفت:این حادثه اتفاق بسیار تلخی است که همه ملت ایران را به دلیل ناکارآمدی و اقدامات خارج از قانون و اصول شهرسازی بسیار آزار داد.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه در گزارش کمیسیون عمران مشخص نشد متهمان اصلی این پرونده تخلف چه کسانی هستند و باید با چه افرادی برخورد شود! در حالی که مردم منتظر هستند متخلفان معرفی شوند. همچنین باید ارتباط غیرقانونی میان مسئولان شهری با سازنده و کارفرمای این پروژه مشخص شود که چرا چک سفید امضا داده و در مجوز ارائه شده هیچ اشاره ای به نوع سازه ها نشده است.

وی افزود: چرا در یک معبر کم عرض اجازه ساخت 13 طبقه داده می شود در حالی که مجوز اولیه صرفاً برای احداث 6 طبقه بوده است، همچنین با چه توجیحی در نقشه نظارت و مهندسی اجازه دادند از 100 ستونی که باید تعبیه می شد، 25 تا 30 ستون حذف شود، بنابراین ایجاد ساختمان 13 طبقه در معبر کم عرض مصداق بارز تخلف است.

آصفری تاکید کرد: امروز اگر خانواده ای در گوشه ای از کشور بخواهد در کوچه ای 8 متری خانه ای 4 طبقه بسازد، به آنها اجازه داده نمی شود، اما سوال این است که چطور در یک معبر کم عرض اجازه ساخت 13 طبقه داده شد؟ لذا استاندار، شهردار و تمام کسانی که ناظر بودند، باید موآخذه شوند تا مشخص شود با چه مجوزی اجازه ساخت این ساختمان را داده اند و باید بدانیم چه دست هایی در کار بوده که 13 طبقه ساختمان بدون استاندارد کافی ساخته شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: عدم رعایت مقررات و نقشه تفصیلی شهر که مصوب شورای عالی شهرسازی بوده، مسئله دیگری است که باید به آن توجه کرد، چرا که این شورا چنین اجازه ای نداده است. ضمن آنکه ساخت بنای عظیم در یک معبر کم عرض سبب می شود به محض وقوع حادثه کار امدادرسانی با مشکل روبرو شود.

وی با طرح این سوال که چه کسی اجازه داده در پروانه ساختمانی متروپل هیچ اشاره ای به تعداد طبقات نشود؟ گفت: در حالی این اتفاق افتاده که اکنون در دهیاری ها هم چنین اجازه ای داده نمی شود، بنابراین چنین خطایی قابل توجیه نیست و این مسئله را باید به عنوان تجربه تخلف قلمداد کرد تا شهرداری ها و استانداری ها دقت بیشتری کنند، چرا که تکرار این اتفاق پذیرفتنی نیست.

در ادامه نشست علنی مجلس، سیدمجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در خصوص گزارش حادثه متروپل، گفت: آبادان با آن جسم نحیف و زخم خورده که به حیات سخت خود ادامه می داد شاهد وارد شدن زخم عمیق و کاری دیگری بر پیکر خود شد، حادثه دلخراش و جانسوز و جانکاه خیابان امیری، متروپل بر پیکر آبادان زخم زد، آبادان پیش از آن نیز شاهد حوادث دیگری همچون سینما رکس و 8 سال جنگ تحمیلی بود.

نماینده مردم آبادان در مجلس ضمن قدردانی از وزیر کشور و مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای حضور به موقع و همکاری پس از بروز حادثه متروپل در آبادان، افزود: متاسفانه مدیریت شهری ضعیف در آبادان را 2 سال است که آشکارا فریاد می زنیم اما فریادرسی نیست. جنگ تحمیلی در آبادان به پایان رسید اما تحمیل مدیران ضعیف و نالایق همچنان ادامه داد.

وی یادآور شد: کشیدن دیوار بیست و چند کیلومتری توسط منطقه آزاد که امروز اثری از آن نیست یا احداث سازه 50 هزار مترمربعی در خیابان باریک امیری آبادان نشان از ضعف مدیریت چند دهه در این شهر است.

محفوظی اظهار کرد: باقی ماندن آوار و سازه تا امروز در خیابان امیری سبب شد کسبه این منطقه و خانه های مستقر نتوانند به حیات خود ادامه دهند. کسبه از رزق و روزی افتاده اند. آقای سعید محمد وظیفه ذاتی شما است که به این موضوع بپردازید چرا که فقر و بیکاری در آبادان بیداد می کند.

وی یادآور شد: در گزارش قرائت شده به شواهد زیادی اشاره نشده است آقای رئیسی اگر می خواهید به فریاد مردم آبادان برسید باید از ساماندهی مدیران ضعیف شروع کنید مشکل اصلی آبادان ضعف مدیریت است.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا