سیاسی

نگاهداری: راه اندازی کریدور شمال به جنوب زمینه ساز تقویت مناسبات ایران و روسیه است

لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران امروز (سه شنبه 25 مرداد 1401) با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بابک نگاهداری رییس این مرکز دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری در این دیدار با اشاره به اهمیت نقش مراکز پژوهش‌ پارلمانی در امر قانونگذاری، گفت: با وجود همکاری‎های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و روسیه، نهادهای مطالعات پارلمانی دو کشور نیز می‌توانند همکاری‌های ارزشمندی داشته باشند که این تعاملات به توسعه روابط فیمابین نیز کمک خواهد کرد.
وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا نقش خود را به منظور توسعه همکاری تحقیقاتی دو کشور با همکاری اتاق‌های فکر روسیه ایفا نماید.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: متاسفانه کمبود منابع مطالعاتی که توسط پژوهشگران ایرانی و روس تهیه شده باشد، سبب شده مطالعه فرهنگ، تاریخ، اقتصاد و سیاست کشور مقابل از طریق منابع غربی صورت بگیرد در حالیکه افزایش تولید منابع مطالعاتی از سوی محققان ایرانی و روسی در خصوص جوانب مختلف روابط دو جانبه برای ارتقاء شناخت و درک متقابل ضرورت دارد.
وی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در کشور، تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی پژوهشی قوه مقننه در تدوین برنامه هفتم توسعه، گسترش تجارت با روسیه در بخش‌های مختلف همچون انرژیِ، حمل و نقل و تجارت را پیشنهاد داده است.
نگاهداری همچنین به اهمیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت کالا در منطقه اشاره کرد و گفت: یکی از مولفه‌های گسترش همکاری جمهوری اسلامی ایران و روسیه، می‌تواند ترانزیت کالا در کریدور شمال به جنوب باشد.
وی یکی دیگر از زمینه‌های همکاری دو کشور را حوزه انرژی دانست و تصریح کرد: تاکنون توافقات خوبی در حوزه نفت و گاز و سوآپ بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه صورت گرفته است که در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها علیه دو کشور موثر خواهد بود.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس برگزاری نشست‌های مشترک اقتصادی بین دو کشور را به نفع طرفین برشمرد و تاکید کرد: اطاله زمان در پیشبرد همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه به ضرر طرفین خواهد بود و باعث می‌شود زمینه برای توطئه و سواستفاده آمریکا و متحدانش، فراهم شود.
نگاهداری نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق همه جانبه را سازنده خواند و خاطرنشان کرد: آمریکا به سلاح تحریم عادت کرده است و تجربه نشان داده که از این سلاح علیه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در طولانی مدت استفاده خواهد کرد و اگر تحریمی را در کوتاه مدت لغو کرد مجددا آن را فعال می‌کند، پس برای خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز باید برنامه‌ بلندمدتی را در راستای تعاملات فیمابین در نظر بگیریم.
لوان جاگاریان نیز در این نشست با استقبال از توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه، گفت: راه‌اندازی و تقویت کریدور شمال و جنوب از مسیر ایران در راستای تقویت مناسبات فیمابین وجود دارد.
سفیر روسیه در تهران با ابراز علاقمندی روسیه به توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: سفرهای اخیر مقامات دو کشور و برنامه‎های آتی مسئولان محلی و استانی بیانگر اهمیت تعاملات تجاری و اقتصادی است و زمینه‎ساز ارتقای تعاملات دوجانبه خواهد بود. انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا