دانش و فناوری

سرعت گرم شدن قطب شمال چهار برابر نرخ جهانی


دانشمندان می دانند که داخل و اطراف قطب شمال به طور نامتناسبی نسبت به بقیه زمین در حال گرم شدن است، اما حالا مشخص شده که سرعت این گرم شدن بسیار نامتعارف است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، گرم شدن سریع قطب شمال پدیده ای است که در چهار دهه گذشته وجود داشته است. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد که این تأثیر بسیار دست‌کم گرفته شده و سرعت گرمایش در دایره قطب شمال تقریباً چهار برابر سریع‌تر از میانگین جهانی است.

تشدید گرمایش قطب شمال تا حد زیادی به دلیل از بین رفتن یخ دریا و برف است که نور خورشید را از این منطقه به فضا باز می‌گرداند، یک روند تکرارشونده که سرعت گرم شدن را افزایش می‌دهد. اینکه این روند چقدر باعث افزایش سرعت گرم شدن قطب شمال در مقایسه با بقیه کره زمین می شود قبلا به طور دقیق مشخص نبود، اما به طور کلی حدود دو تا سه برابر برآورد شده بود.

محققان موسسه هواشناسی فنلاند می گویند برآورد یادشده غلط بوده و در مقاله جدید منتشر شده خود استدلال می کنند که نرخ واقعی 3.8 است. آنها می گویند تخمین های قبلی به علت انتخاب غیردقیق محدوده مناطق قطبی، درنظر گرفتن بازه های زمانی ناکافی و داده های غیرقابل اعتماد به نتیجه نرسیده است. این گروه برای رسیدگی به این موضوع، خطوط واضحی را در اطراف دایره قطب شمال ترسیم کردند، از داده‌های ماهواره‌ای جدید از سال 1979 تا 2021 بهره‌برداری کردند و به نتیجه‌گیری دقیق‌تری رسیدند.

میکا رانتانن، نویسنده اصلی این مقاله توضیح داد: «منطقه قطبی با استفاده از دایره قطب شمال تعریف شد، زیرا ما می‌خواستیم از منطقه‌ای استفاده کنیم که اکثر مردم آن را قطب شمال می‌دانند.» ما روی دوره‌ای متمرکز شدیم که در سال 1979 شروع شد، زیرا مشاهدات پس از آن سال قابل اعتمادتر هستند و به دلیل اینکه گرمایش شدید از دهه 1970 شروع شد.

به گفته دانشمندان، بخش هایی از قطب شمال در آن دوره حتی تا هفت برابر نرخ جهانی گرم شده است. آنها تلاش کردند تا محاسبات خود را با مدل‌های آب و هوایی فعلی مطابقت دهند و دریافتند که نرخ گرمایش چهار برابری قطب شمال حقیقت دارد و باید برای مقابله با این مشکل فکری کرد.

انتهای پیام/

https://newatlas.com/environment/arctic-warming-4-times-global-average/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا