جامعه

افزایش ۴۰ درصدی گردشگری داخلی/انتقاد از معماری مسجد کنارتئاتر شهر

ضرغامی مطرح کرد؛

وزیر میراث فرهنگی از افزایش ۴۰ درصدی گردشگری داخلی در دوران پس از کرونا خبر داد و گفت: بعد از انقلاب معماری قابل قبولی نداریم. مثلا کنار تئاتر شهر مسجدی ساخته شده که هیچ المان معماری ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در گفتگوی خبری در برنامه صف اول که از شبکه خبر پخش شد درباره عملکرد یک ساله این وزارت گفت: حوزه کاری ما گسترده و مهم است و ماموریت‌هایی دارد که در همه بخش‌های مختلف اقتصادی سیاسی و امنیتی بازیگری مهمی دارند. در کشور ما به دلایلی دچار یک عقب ماندگی شده است. در کتاب عملکرد دولت که محدود منتشر شده ۶ صفحه درباره وزارت میراث فرهنگی است و ۳۰ اقدام وزارتخانه در این کتاب آمده است.

وی گفت: ما باید چند پروژه مهم را حل کنیم و چند گام از مسائل را جلو ببریم. باید نظام مسائل را در پیدا کرده و مسئله محور حرکت کنیم. در کنار مطالعاتی که داشتم احساس کردم تا نظر کارشناسان و بازیگران اصلی این حوزه را مطلع نشوم و مشورت نکنم نمی‌توانم تصمیمات راهبردی بگیرم. بنابراین اولین قدم این بود که جلساتی را با افراد مختلف برگزار کنیم. در جلسات اول با تعداد زیادی از باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی صحبت کردیم تا بدانیم مسائل میراث فرهنگی چیست و چه چیزی در اولویت است و در کجا باید مشکلات حل شود. با همه صنوف نیز که تشکل‌های پر تلاش هستند جلساتی برگزار کرده و نظرات را گرفتیم. تقریباً مسائل مشخص شد. دولت مصمم است ۲۰ مسئله مهم را که پیش رو دارد حل کند. عمده مسائل ما فرابخشی و فرادستگاهی است.

ضرغامی بیان کرد: فعالان گردشگری گفتند که مشکل روادید گردشگری را حل کنید آن هم زمانی که دیگر کرونا فروکش کرده بود. این مشکل حل شد. پروتکل‌ها را طبق آئین نامه‌ها مشخص کرده و روادید مجدد از سر گرفته شد. از ماه آبان ۱۴۰۰ گردشگران می‌توانستند به ایران بیایند و تا امروز نزدیک به سه میلیون نفر وارد ایران شدند.

وی گفت: در حوزه گردشگری داخلی ۴۰ درصد افزایش گردشگر داخلی نسبت به قبل از کرونا داشتیم امسال سونامی سفر داشتیم. ستاد سفر با قوت راه اندازی شد و ۲۳ دستگاه عضو آن هستند. امروز گردشگری داخلی وضع بدی ندارد. هتل‌ها که در ورطه ورشکستگی بودند اما نجات پیدا کردند من نگران آنها بودم. امروز از این جهت رونق پیدا کردند.

ضرغامی بیان کرد: کشورهای خلیج فارس غیر از مسئله نفت مهمترین عامل دوم برای رونق اقتصادی و جذب درآمدشان گردشگری است. امکاناتی که ما داریم را آنها ندارند. به همین دلیل هر کار که بتوانند می‌کنند تا گردشگری در ایران پا نگیرد. برخی از افراد قربه الی الله به آن جریان کمک می‌کنند آقای یونسی وزیر قبل اطلاعات با من جلسه داشت و گفت که یک کیس ضدجاسوسی را کشف کردیم آنها وظیفه داشتند هر زمان می‌خواست ایران رونق بگیرد اجازه نمی‌داد. چون کشورهای عربی می‌خواهند درامد خودشان را داشته باشند. الان قطر ۲۰۰ میلیارد دلار تنها در این زمینه سرمایه گذاری کرده درحالی که وقتی این کشورهای عربی را مقایسه می‌کنید اصلاً قابل قیاس با ما نیستند.

وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: وقتی ما برای گردشگری تبلیغ می‌کنیم باید ظرفیت‌ها هم همزمان رشد کند. اولین کار ما این بود که زیرساختهای مربوط به گردشگری را تقویت کنیم. مثلاً اگر گردشگری دریایی صفر بود؛ اینها را بررسی کرده و دیدیم که مهمترین مسئله در این حوزه سوخت آزاد بود. الان یارانه سوخت به شناورهای گردشگری داده می‌شود.

وی گفت: گردشگری زمینی را در اولویت قرار دادیم. همچنین گردشگری ارزان قیمت را نیز با کشورهای همسایه شروع کردیم. طرح را به رئیس جمهور تاجیکستان دادم و او هم استقبال کرد. گردشگری زیارتی نیز یکی از مزیت‌های نسبی است که روی آن برنامه ریزی مستقل داریم. با ۷ دستگاه مهم تفاهمنامه امضا کردیم. کاروان‌های مسافرتی قبلاً نمی‌توانستند وارد جاده شوند اما الان با هماهنگی ما پلاک ویژه می‌گیرند و همه جای دنیا می‌توانند بروند. کاروانهای سفر الان در خط رونق افتاده است. ما با ۱۱ کشور تفاهمنامه گردشگری امضا کردیم. مانند مالزی و آذربایجان و کشورهای دیگر. ما با وزارت خارجه هم ارتباط خوبی داریم.

ضرغامی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات با ما تفاهمنامه امضا کرد. من معتقدم باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و امروز رایزنان فرهنگی مدیران من و مدیران وزارت میراث فرهنگی هستند و باید فعالیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی انجام دهند یکی از فعالیت‌های آنها معرفی و مبارزه با ایران هراسی است. تولیدات و مستندات با زبان‌های مختلف در اختیار آنها قرار گرفته است. امیدوارم حرکت گسترده‌ای در این زمینه انجام شود.

وزیر میراث فرهنگی گفت: حوزه میراث فرهنگی ریشه ماست اگر این ریشه خشک شود دیگر چیزی باقی نمی‌ماند. در حوزه میراث فرهنگی ناملموس که روح میراث ملموس است رتبه هفتم را داریم. ما جزو کشورهای اول در دنیا از نظر داشته‌های جهانی هستیم. توریسم تاریخی وتمدنی و توریسم طبیعی هر دو تا جزو مزیت‌های ماست. همچنین تعداد موزه‌های کشور از ۸۰۰ موزه عبور کرده است. ما پدیده نامیمونی به نام مخزن داریم. من پرتو افکنی کردم و برای اولین بار انها را باز کردم و به مردم نشان دادم که چه آثاری در کمد و مخازن هست. ما باید موزه بسازیم و امکان نمایش آنها را ایجاد کنیم. ۳۵ هزار اثر ثبتی داریم. چقدر پول داریم آنها را نگهداریم کنیم؟ هیچی. بودجه مرمت ما خیلی محدود است. متوجه شدم که ما به هر اثر تاریخی تنها روزی ۳۰۰ هزار تومان می‌توانیم بدهیم. تا جایی که بتوانیم بودجه زیاد کردیم.

وی گفت: در سفرهای استانی رئیس جمهور تقریباً حدود سه همت برای ما اعتبار دیده شد. بخشی از آنها البته تخصیص داده نشده که حل می‌شود. ما مشکلی که داشتیم این بود که کسی می‌خواست مثلاً برای تخت جمشید اعتبار بدهد و کمکی برای مرمتش کند ولی ما نمی‌توانستیم آن پول را تحویل بگیریم اما الان این مشکل حل شد. از همین جا از افرادی که می‌خواهند به مرمت و حفظ آثار کمک کنند دعوت می‌کنم و می گویم که هفته دیگر جلسه‌ای با خیرین خواهیم داشت.

ضرغامی گفت: یکی از مشکلات جدی ایران مشکل حریم آثار است. وقتی اثر تاریخی ملی می‌شود دیگر کسی نمی‌تواند نزدیک آن ساخت و ساز کند. با مساعدت رئیس جمهور زمین‌های کشاورزی کنار تپه‌های تاریخی حل شد. مثلاً تپه تاریخی در کلاردشت داشتیم از سال ۴۲ زمین‌ها گرفته شده بود مصوبه را از دولت گرفتیم که زمین‌های معوض به کشاورزها داده شود که این محدوده که برای میراث فرهنگی محصور شده به آنها تعلق گیرد. مردم اعتراض‌های زیادی می‌کنند ما جایی را به مردم می‌گوئیم ساخت و ساز نکنید و برخی جاها را می‌گوئیم که زمین‌ها را باید بخریم.

وی بیان کرد: دنیا بداند ما بودجه می‌گذاریم تا کلیساها را جهانی کرده و مرمت کنیم. ما آتشکده‌های زرتشتی را مرمت می‌کنیم اخیراً از مرمتگر پیشکسوتی تقدیر کردم. او ۸۰ سال است که مرمت می‌کند. روحانی است. هم مسجد و هم آتشکده را مرمت می‌کند. یک عده سعی کردند که در بحث میراث فرهنگی دو قطبی ایجاد کنند و کنتراست ایران باستان و ایران پس از اسلام را ایجاد کردند. درحالی که اصلاً این طور نیست.

ضرغامی گفت: این وزارتخانه سال‌ها به عنوان حوزه درجه دو شناخته می‌شد برخی می‌گفتند که گردشگری می‌تواند درآمد داشته باشد اما اعتباری برای آن نمی‌دادند و در عمل کاری نمی‌شد اما الان دیگر این طور نیست.

وی افزود: ما باید آسیب شناسی معماری را داشته باشیم. به خصوص اینکه معماری چرا در جایی نابود شده و درجایی به شکل دیگری شده است. ما معماری مشخص داشته ایم حتی در دوره پهلوی یک معماری روشن داریم که مربوط به هنرمندان ماست اما بعد از انقلاب معماری ما نابود شده است. حرف‌هایی که می زنم هزینه دارد ولی می گویم. شما تئاتر شهر را با آن معماری می‌بینید اما در کنارش مسجدی ساخته شد که هیچ المان معماری در آن نیست. در وزارت میراث فرهنگی دستور دادم تا طرح‌هایی را آماده می‌کنند که درحوزه معماری بناها و معماری شهری است و باید ببینیم که آیا می‌توان این کمبود را جبران کرد یا نه.

وزیر میراث فرهنگی گفت: بوم گردی از چند سال پیش شروع شده و به عنوان اولویت هم آن را تکثیر می‌کنیم و هم اشکالاتش را برطرف خواهیم کرد. من به خیلی از آنها رفته ام. وقتی مجوز می‌دهیم همه استانداردها را می‌بینیم. یکی از این مجموعه‌ها در یکی از شهرهای شمالی توانسته بود ۷ هزار گردشگر داخلی را توسط فضاهای مجازی جذب کند. بوم گردی‌ها اگر با فرهنگی که داریم بتوانند ارتقا پیدا کنند مسائل اقامتی و زیست محیطی ما را حل می‌کنند. همچنین بهترین فرصت برای انتقال فرهنگ است هر چند که برخی می‌گویند ممکن است این انتقال فرهنگ مشکل باشد اما این طور نیست.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا