فرهنگ

راهی جز تخلیه وجود ندارد/کتابفروشی‌های انقلاب در تصرف بانک‌ها؟

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

علی‌رغم مذاکرات مجموعه فرهنگی «اسم» با مدیران بانک تجارت به عنوان مالک حقوقی ملک کنونی این‌مجموعه فرهنگی، راهی جز تخیله برای دست‌اندرکاران این مجموعه نمانده است.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: متأسفانه این روزها حال کتاب ناخوش است و با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند از گرانی و قیمت بالای کاغذ که هر روز با وزش باد تغییر می‌کند گرفته تا اجاره‌های هنگفت و بسیار بالای ناشران برای کتابفروشی ها همگی از مشکلات بسیار بزرگ ناشران هستند که در بی خبری مسئولان حوزه کتاب و ادبیات رخ می‌دهد.

کار دیگر از وعده وعید خودکفایی برای کاغذ یا صادرات آن و دادن تسهیلات به ناشران گذشته است. چراکه اگر پای درد و دل کتابفروشی‌های خیابان انقلاب بنشینید، می‌بینید خبری از هیچ‌کدام این اتفاقات نیست و کتابفروشی ها با چنگ و دندان حیات فرهنگی خود را حفظ کرده‌اند و این بی‌دلیل نیست که برای سرپا ماندن رو به فروش اکسسوری و لوازم التحریر آورده‌اند؛ معضل کرونا هم یکی دیگر از مشکلاتی است که با آمدنش همان‌طور که مشکلات اقتصادی را در بیشتر مشاغل افزایش داد، به حوزه کتاب و ادبیات هم ضربات بسیار زیادی زد.

راهی جز تخیله باقی نمانده است

اما یکی از اتفاقات این روزها تعطیلی یکی از کتابفروشی‌های انقلاب است؛ کتابفروشی اسم که به دلیل نارضایتی مالک در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

سعید مکرمی مدیرعامل مجموعه فرهنگی اسم، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما تا اردیبهشت امسال، با مالک قبلی ساختمان کتابفروشی اسم قرارداد داشتیم که در مقطع بهمن و اسفند سال گذشته بانک تجارت برای یکی از شرکت‌های خود تمام ساختمان را خریداری کرد و پس از آن اعلام کردند که بعد از اتمام قرداد ما باید این ملک را تخلیه کنیم؛ ما از همان زمان اقدام به مذاکره و رایزنی کردیم تا بتوانیم در همین محل بمانیم و به مدیران بانک اعلام کردیم که تخلیه ما به معنی انحلال است چراکه امکان پرداخت مبلغ سنگین پیش پرداخت و اجاره ملک را نداریم. اما این مذاکرات راه به جایی نبرد و متأسفانه در شرایطی هستیم که جز تخلیه ملک راهی برای‌مان باقی نمانده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری مشترک با حوزه هنری و ادامه حیات این کتابفروشی افزود: ما تا به امروز با حوزه هنری چندین همکاری مختلف داشته‌ایم. اما حوزه هنری چندین انتشارات و یک بنیاد مجزا در خصوص فعالیت در عرصه فرهنگ دارد و ما فعالیت‌های خود را در بخش خصوصی تعریف کرده‌ایم. نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که باری که بانک بر دوش ما گذاشته است را نهاد دیگری به دوش بکشد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی اسم گفت: ما طی فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار نیز اقدام خواهیم کرد و حتی صندوقی را برای ضمانت سرمایه‌های مردمی که جذب می‌شود در نظر گرفتیم. به هر حال در انتهای راه قرار گرفتیم و دست رد به هیچ همراهی نخواهیم زد.

مکرمی افزود: ما در تمام این سال‌ها فقط به دنبال فروش محصولات فرهنگی نبودیم و تلاش کردیم که حس خوبی را به مخاطبان خود انتقال دهیم تا مخاطب حس خوب تفرج فرهنگی را داشته باشد و علاقمند بودیم در ساعاتی که مخاطبان در این مجموعه حضور دارند اوقات خوشی را در دنیای کتاب‌ها سپری کنند.

وی گفت: بانک تجارت طبق قانون مالک این ساختمان است و طبق حقوقی که دارد می‌تواند هر تصمیمی برای این ملک بگیرد و تا به این لحظه نیز به ما بیش از موعد قرارداد نیز فرصت دادند و از این جهت با مؤسسه اسم همکاری داشته‌اند اما ما همچنان امیدوار هستیم که بتوانیم در همین محل به حیات فرهنگی خود ادامه دهیم، چراکه با تخلیه این ملک برای اجاره ملک جدید باید نقدینگی هنگفتی جهت اجاره ملک و هزینه تجهیز فروشگاه هزینه کنیم که امکان پذیر نیست.

راهی جز تخلیه وجود ندارد/<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%db%8c'>کتابفروشی</a>‌های انقلاب در تصرف بانک‌ها؟

مدیر عامل مجموعه فرهنگی اسم افزود: با تخلیه مجموعه فرهنگی اسم امکان بازگشایی مجدد مجموعه در محل جدید بدون جذب یک سرمایه بسیار خوب کاری نشدنی است و می‌توان گفت بازگشایی دوباره ما با خداست.

***

به‌جز خبر ناخوشایندی که به آن پرداخته شد، خبر دیگر تعطیلی یک‌کتابفروشی و جایگزینی یک‌بانک در محل آن است. آن هم در شرایطی کمی آن‌سوتر، شعبه دیگری از همین بانک مشغول فعالیت است و شاید دور از ذهن نباشد در آینده نزدیک کتابفروشی های خیابان انقلاب که قلپ تپنده کتاب هستند در تصرف بانک‌ها قرار گیرند.

در شرایطی که کتاب به‌واسطه قیمت بالای خود و رو آوردن مخاطبان به اپلیکیش‌های کتابخوانی مجازی تقریباً در آستانه حذف از سبد خانوار ایرانی است، مسئولیت اجتماعی هریک از ماست که برای فرهنگ و به خصوص کتاب کاری کنیم و شاید دور از ذهن نباشد که بخواهیم بانک تجارت این‌مسئولیت اجتماعی را بر دوش خود احساس کند و از تعطیلی این مجموعه فرهنگی صرف نظر کند تا همچنان حیات فرهنگی یک مجموعه ادامه داشته باشد و بازهم مخاطبان خود را به دنیای داستان و خیال دعوت کند.‌

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا