شهرستان ها

مدارس اردبیل رتبه‌بندی می‌شوند

اردبیل- استاندار اردبیل گفت: مدارس استان اردبیل در سال تحصیلی پیش رو رتبه‌بندی شده و در ۱۰ پایه درجه آنها مشخص می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی شامگاه سه‌شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: وضعیت آموزش و پرورش استان اردبیل افتضاح و رو به افول است و با تداوم این وضعیت هیچ امیدی به آینده وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با این وضعیت سال به سال از لحاظ منابع انسانی فقیرتر می‌شویم و بهتر است با راهکارهای مناسب جلوی این وضعیت وخیم و رو به افول را گرفته و زمینه تغییر و تحول اساسی را در نظام آموزش و پرورش فراهم کنیم.

استاندار اردبیل به وضعیت کنکور استان اشاره کرد و گفت: ۲۶ هزار داوطلب کنکور داشتیم که ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از آنها پذیرفته شدند که ۹.۵ درصد قبول‌شدگان را شامل می‌شود.

عاملی افزود: در سال تحصیلی پیش رو باید افزایش ۱۰ درصدی را در این حوزه هدف‌گذاری کنیم تا با یک حرکت جمعی و برنامه‌ریزی درست بتوانیم ۲۰ درصد قبولی داوطلبان کنکور را در دانشگاه‌های مختلف شاهد باشیم.

وی ضرورت برنامه‌ریزی آموزش و پرورش را با رویکرد برگزاری کلاس‌های کنکور، تقویتی، تهیه و توزیع جزوات، کتاب‌ها و سایر اقدامات مؤثر برای ارتقای جایگاه استان را در کنکور یادآور شد و خاطرنشان کرد: وضعیت اسفناکی را در کشور در رتبه‌بندی کنکور داریم که جایگاه بیست و پنجم این استان در قبولی‌های کنکور قابل قبول نیست.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در کنار ارتقای وضعیت استان در کنکور، در نمرات نهایی نیز باید به نحوی عمل کنیم تا برای سال تحصیلی آینده در دروس مختلف افزایش ۲ نمره‌ای مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: به هیچ وجه میانگین نمرات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم استان قابل قبول نیست و بهتر است کیفیت آموزشی به ویژه دروس تخصصی را ارتقا دهیم.

عاملی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: از لحاظ فضای آموزشی نیز در برخی از شهرستان‌ها وضعیت مطلوبی را مشاهده نمی‌کنیم که در شهر اردبیل به ازای هر دانش‌آموز ۲ متر مربع فضای آموزشی قابل قبول نبوده و در حقیقت یک شرایط نگران‌کننده است.

وی تصریح کرد: در سطح کشور سرانه فضای دانش‌آموزی ۶ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است که این سرانه در استان ۴.۲ دهم متر مربع بوده که در شهر اردبیل این رقم کمتر از ۲ متر مربع است.

عاملی گفت: برای سال تحصیلی آینده نوسازی مدارس باید افزایش ۲ متر مربعی را به ازای هر دانش‌آموز هدف‌گذاری کند تا در این بخش نیز کمبودها و کاستی‌ها برطرف شود.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان اردبیل به کمبود نیروی انسانی به ویژه معلمان دروس تخصصی اشاره کرد و افزود: استانداردسازی نیروی انسانی باید در یک برنامه سه ساله مد نظر قرار گیرد تا کمبودها در این حوزه جبران شود.

وی ضرورت ارتقای جایگاه مدارس با تلاش مدیران و معلمان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: باید مدارس رتبه‌بندی و درجه‌بندی شوند تا در ۱۰ پایه ارزیابی مدارس بر اساس شاخص‌های مورد نظر انجام شود.

عاملی اضافه کرد: هم در متوسطه اول، هم دوم و همچنین مقطع ابتدایی این رتبه‌بندی مدارس با شاخص‌های متفاوت مد نظر قرار گیرد تا در پایان سال ارزیابی نهایی بر اساس این شاخص‌ها از فعالیت مدیران انجام شده و افراد موفق تشویق و مدیران ضعیف نیز کنار گذاشته شوند.

وی بیان کرد: باید آموزش و پرورش در ۱۰ پایه مدارس را درجه‌بندی و رتبه‌بندی کرده و به ازای شاخص‌های تعریف شده برنامه تحولی از مدیران مدارس بخواهند تا در صورت موفقیت مدیران تشویق و عدم موفقیت مدیران کنار گذاشته شوند.

عاملی ضرورت توجه به برنامه‌های فرهنگی، پرورشی، دینی و تربیتی را در مدارس یادآور شد و اظهار کرد: بهتر است مربیان پرورشی در کنار برگزاری کلاس‌های اخلاق دینی، با برگزاری پنج دوره پرورشی و تربیتی نسل آینده را به سمت تحول روحی و روانی سوق دهند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مشاوران در مدارس نیز بهتر است جایگاه خانواده و نقش اولیا را به خوبی تبیین کرده و آسیب‌های اجتماعی را در کنار ارتقای بهداشت روانی برای دانش‌آموزان تبیین کنند.

استاندار اردبیل گفت: مربیان بهداشت نیز بهتر است آموزش سلامت، تغذیه مناسب، رعایت اصول بهداشت فردی و پیشگیری از بیماری‌ها را مورد توجه قرار داده تا سلامت بیشتر جامعه را شاهد باشیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا