بین الملل

اوکراین باید به نسل‌کشیِ لهستانی‌ها اعتراف کند

معاون وزیر فرهنگ لهستان:

لهستان بر این باور است که کشتار جمعی مردم این کشور در جریان جنگ جهانی دوم، با تعریف نسل‌کشی مطابقت داشته و دولت اوکراین باید به آن اعتراف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «یاروسلاو سلین»، معاون وزیر فرهنگ و میراث ملی لهستان می‌گوید که دولت اوکراین باید دیر یا زود بپذیرد که کشتار جمعی مردم لهستان در جنگ جهانی دوم «نسل‌کشی» بوده و این یک حقیقت است.

«یاروسلاو سلین» در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: آنها باید به این موضوع اذعان کنند. زیرا حقیقت دارد و یک واقعیت محض است. تصمیمی سیاسی برای پاکسازی قومی اتخاذ و اجرا شد و آن هم قتل عام تمام اقلیت ملی بود که قرن‌ها در آنجا زندگی کرده بودند.

وی افزود: این نسل‌کشی است و تمام مؤلفه‌های تعریف نسل‌کشی را دارد، بنابراین هیچ بحثی در این زمینه وجود ندارد. این یک حقیقت تاریخی است. اوکراینی‌ها دیر یا زود باید این موضوع را به رسمیت بشناسند.

به گفته سلین بخشی از این مشکل به سیاست دولت اوکراین در ستایش «ارتش شورشیان» است که علیه شوروی سابق می‌جنگیدند و این در حالی است که بخش دیگر که همان نسل‌کشی است را نادیده می‌گیرند و در نتیجه آن، در اوکراین کشتار «وولینیا» کاملاً نادیده انگاشته شده است.

وی افزود: اوکراین باید دیر یا زود به این نقطه برسد که بخشی از تاریخ این تشکیلات نظامی و جنبش‌های سیاسی ملی‌گرایانه پشت آن، غیرقابل قبول و مستحق نکوهش است.

مورخان لهستانی می‌گویند که ارتش شورشیان اوکراین به رهبری «استفان باندره‌آ»، بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار لهستانی را به قتل رساندند. پارلمان ورشو در سال ۲۰۱۶ قطعنامه‌ای را تصویب و ۱۱ جولای را به عنوان روز یادبود نسل‌کشی نامگذاری کرد و دلیل چنین انتخابی هم این بود که ارتش شورشیان اوکراین در این روز به ۱۵۰ شهر در منطقه وولینیا حمله کردند.

باندره‌آ از چهره‌های ملی‌گرا دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی بود که اقداماتش به رشد ناسیونالیسم افراطی در اوکراین منجر شد؛ این اقدامات به حدی بود که او در جنگ جهانی دوم به متحد نزدیک آلمان نازی بدل شد و ارتش شورشیان اوکراین را بنا نهاد. دولت غربگرای «ویکتور یوشنچنکو» که تحت حمایت آمریکا بود، در سال ۲۰۱۰ به طور رسمی ارتش شورشیان اوکراین را در فهرست قهرمانان ملی این کشور قرار داد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا