ورزش

FIBA: ایران – ژاپن، تقابل دوباره قدرت‌ها

فدراسیون جهانی بسکتبال به تقابل دوباره تیم ملی ایران برابر ژاپن واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) در گزارشی به تقابل دوباره تیم ملی ایران با ژاپن اینبار در پنجره چهارم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ واکنش نشان داد و فیبا این بازی را به عنوان یکی از جذاب‌ترین مسابقات انتخابی‌های جام جهانی در این پنجره معرفی کرد.
فیبا در گزارش خود نوشت: شاید بازی پیش روی ژاپن و ایران در ۲۵ آگوست در نگاه اول [به دلیل قطعی بودن حضور ژاپن در جام جهانی بخاطر میزبان بودن] خیلی سخت به نظر نرسد. با این حال، اگر نگاهی دوباره به تاریخ بازی‌های این دو تیم داشته باشیم، متوجه می‌شوید که این مسابقه از جذابیت‌های خاصی برخوردار است.
* بردهای متوالی ایران مقابل ژاپن

ایران در مسابقات کاپ آسیا ۲۰۰۷ ژاپن، برای اولین بار به قله آسیا رسید و در آن مسابقات میزبان رتبه هشتم را به دست آورد که بدترین نتیجه آن‌ها در این مسابقات تا آن زمان بود. ایران از سال ۲۰۰۷ تاکنون ۴ بار در جام ملت‌های آسیا به مصاف ژاپن رفته و در هر چهار مسابقه نیز به پیروزی دست یافته است که آخرین آن در همین مسابقات اخیر (۲۰۲۲ اندونزی) بود. 
ایران با برد مقابل ژاپن به عنوان صدرنشین از گروه خود در کاپ آسیا ۲۰۲۲ اندونزی صعود کرد، ژاپن هم به عنوان تیم دوم راهی دور بعد شد که در آن‌جا پس از شکست دادن فیلیپین، در مرحله بعد به استرالیا قهرمان مسابقات باخت و جاکارتا را ترک کرد. عملکرد خوب ژاپن برابر استرالیا باعث شد تا هواداران به آینده این تیم امیدوار باشند.
شاید بسیاری بگویند که اگر ژاپن ایران را می‌برد چه می‌شد، اگر به استرالیا نمی‌خورد چه نتیجه‌ای می‌گرفت و اگر ژاپن به مصاف اردن می‌رفت نتیجه بهتری از ایران به دست می‌آورد. با این حال اما نمی‌توان کاری کرد. البته یک چیز بسیار مهم برای ژاپنی‌ها در پیش است و آن هم تقابل دوباره با ایران در پنجره چهارم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ است.
* مزیت‌های «آکاتسوکی»

شاید در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ اندونزی این تیم ایران بود که به ژاپن تسلط داشت، اما در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ که ژاپن رفت و برگشت به کمک «آکاتسوکی» نسبت به ایران برتری داشت. در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۹، ژاپن توانست ایران را هم در خانه و هم خارج از خانه شکست دهد و با ۸ برد راهی چین شود، تقابل دوباره آن‌ها در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ یک دژاوو است.
البته باید در نظر بگیریم که بخاطر قطعی بودن حضور ژاپن در جام جهانی ۲۰۲۳ (ژاپن یکی از سه میزبان این مسابقات در کنار فیلیپین و اندونزی است)، شرایط کمی متفاوت است. سال ۲۰۱۹ آن‌ها به دنبال راهیابی به چین بودند. از طرفی دیگر، ایران در مسابقات مقدماتی ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ وضعیت متزلزل‌تری بخاطر دو باخت مقابل قزاقستان دارد. ایران همچنان در رقابت برای صعود به جام جهانی است که باعث می‌شود با تمام وجود به مصاف ژاپن برود.
* جنگ دوباره قدرت‌ها

البته ایران و ژاپن بار دیگر دیدار مقابل یکدیگر را حساس‌تر کرده‌اند. هفته گذشته ژاپن در دو بازی دوستانه پشت سر هم (جام سافت بانک ۲۰۲۲) میزبان ایران بود که هر دو بازی خانگی را با برتری ۸۲ – ۷۷ در  ۸۰ – ۵۸ پیروز شد.
«یودای بابا» و «آکاتسوکی» که پس از المپیک توکیو اولین بازی خود برای ژاپن را انجام دادند، عملکرد خوبی در ترکیب تیم «تام هواس» داشتند. در هر دو بازی «بابا» به طور متوسط ۲۰ امتیاز در هر بازی با ریباند، توپ ربایی و پاس گل به دست آورد. او فصول گذشته را در G لیگ NBA و لیگ ملی استرالیا سپری کرده است. انتظار می‌رود که «بابا» در بازی‌های آینده پنجره ۴ نیز حضور داشته باشد، زیرا روز دوشنبه توسط اتحادیه بسکتبال ژاپن در فهرست اولیه ۱۹ بازیکن قرار گرفت.
علاوه بر «بابا»، «یوتا واتانابه» NBA پلیر این تیم نیز پس از غیبت در فهرست قبلی تمرینات ژاپن، اکنون در فهرست اولیه قرار دارد. به این ترتیب او در کنار نفراتی مانند «تنکتسو هاریموتو»، «یوتارو سودا»، «یوکی توگاشی»، «هیروتاکا یوشی»، «یودای نیشیدا»، «سوئیچیرو اینوئه» و «یوکی کاوامورا» بازیکنانی هستند که از تیم کاپ آسیا ۲۰۲۲ در لیست ژاپن حضور دارند.
البته فدراسیون بسکتبال ژاپن اعلام کرده است که برای این مسابقات «نیک فازکاس» و «نیکا ویلیامز» به همراه «تام هواس» سرمربی این تیم در بازی با ایران غایب هستند و «نوریو ساسا» کمک مربی «هواس» سمت سرمربیگری ژاپن در این بازی را بر عهده خواهد داشت.

* پیش‌بینی شما چیست؟
در یک ماه گذشته، ژاپن و ایران ۳ بار با هم بازی کرده‌اند که سهم ژاپن دو برد در دو بازی دوستانه و سهم ایران یک برد در کاپ آسیا ۲۰۲۲ اندونزی است. هر چند ایران پیروزی بزرگتری را کسب کرده است، اما با توجه به اینکه در کمتر از ۱۰ روز آینده یک مسابقه بزرگ دیگر میان دو تیم برگزار می‌شود، فکر می‌کنید چه کسی به پیروزی می‌رسد؟
* لیست ۱۹ نفره ژاپن که فیبا اعلام کرده است:
نیکا ویلیامز، یویا ناگایوشی، کوه فیلیپین، کویا کاواماتا، نیک فازکاس، ریوچی کیشیموتو، یوتارو سودا، ریو تراشیما، یودای نیشیدا، تنکتسو هاریموتو، ماکوتو یجیما، یوکی توگاشی، آوی کوکی شفر، سویشیرو اینویی، یوتا واتانابه، آکی چمبرز، یودای بابا، هیروتاکا یوشی و یوکی کاوا مورا
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا