بین الملل

واکنش جهاد اسلامی به تبادل سفرا میان ترکیه و رژیم صهیونیستی

جهاد اسلامی فلسطین تبادل سفرا میان ترکیه و رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم و آن را خنجری بر پشت ملت فلسطین دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «طارق سلمی» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، از سر گیری روابط ترکیه  با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

«طارق سلمی» او در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که تبادل سفرا در سایه جنایات رژیم اشغالگر و ترور و تجاوزات هر روزه،  باعث تشویق این رژیم برای ارتکاب جنایات بیشتر می‌شود و ما به شدت هر گونه عادی‌سازی  با رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم می‌کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در همه اشکال و از سوی هر کشور عربی یا اسلامی خنجری به ملت فلسطین است.

«یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در توییتی با اشاره به عادی‌سازی روابط با ترکیه اعلام کرد که اسرائیل و ترکیه عادی‌سازی کامل روابط و بازگشت سفرای خود به آنکارا و تل‌آویو را اعلام کردند.

وی در این خصوص مدعی شد که آغاز مجدد روابط ترکیه و رژیم اسرائیل برای امنیت منطقه مهم است.

 

لاپید افزود: این خبر برای ساکنان اسرائیل نیز از نظر اقتصادی مهم است. ما به تقویت موقعیت خود در دنیا ادامه می‌دهیم.

از سوی دیگر «مولود چاووش اوغل»و وزیر خارجه ترکیه نیز در نشست خبری خود اعلام کرد که آنکارا و تل‌آویو تصمیم به اعزام سفیر گرفتند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه با یکدیگر در این خصوص به‌صورت تلفنی گفتگو کرده بودند.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان روز گذشته از این رویداد تمجید کرد و مدعی شد که عادی‌سازی روابط میان آنکارا و تل آویو موجب بهبود وضعیت فلسطینی‌ها می‌شود.

روابط بین ترکیه و رژیم صهیونیستی از 12 سال قبل به دنبال حمله نظامیان صهیونیست به کشتی کمک‌رسانی «ماوی مرمره» دچار تنش شد. ارتش رژیم صهیونیستی در سال 2010 یک ناوگان دریایی «ناوی مرمره» حامل کمک‌های بشردوستانه تحت عنوان «ناوگان آزادی» به نوارٔ غزه، حمله کرد و در نتیجه این حمله 10 سرنشین کشتی به شهادت رسیدند.

ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال 2018 سفرای یکدیگر را اخراج کرده و تل‌آویو در سال 2019 نمایندگی اقتصادی خود در ترکیه را کاهش داد. با این حال پس از سفر رجب طیب اردوغان، به اراضی اشغالی و بازدید اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به آنکارا، تصمیم گرفتند روابط خود را بیشتر کنند. گفته شده تجارت دو جانبه بین ترکیه و رژیم اشغالگر در سال 2021 با 30 درصد افزایش به 7.7 میلیارد دلار رسیده است.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا