سینمای ایران و جهان

آیا لیست «اعضاء کمیته انتخاب نماینده ایران در اسکار» محرمانه خواهد ماند؟

با گذشت سه روز از مهلت زمان معرفی؛

سینماپرس: درحالی‌که ۳ روز از زمان معرفی هیئت انتخاب فیلم ایرانی به آکادمی اسکار گذشته است، گمانه‌زنی‌های متفاوتی دررابطه‌با این کمیته و روند ارسال نماینده ایران به آکادمی اسکار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، معرفی کمیته انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار و همچنین گمانه‌زنی در رابطه با این انتخاب احتمالی این کمیته برای ارسال به اکادمی اسکار یکی از مباحث داغ این روزها در فضای سینما است.

در میان اخبار گمانه‌زنی‌هایی از احتمال انصراف ایران از این رویداد سینمایی گرفته تا معرفی نماینده احتمالی ایران در اسکار ۲۰۲۳ وجود دارد و حتی گاهی این آثار نیز با یکدیگر اختلاف فراوان دارند.

شاید اسکار برای فیلم‌سازان و حتی علاقه‌مندان به حوزه سینما به‌مثابه یک جام‌جهانی در حوزه هنر باشد، فستیوالی که تمامی کشورهای دارای سینمای شاخص در هر دوره دغدغه شرکت در آن‌را دارند.

ایران هم از این موضوع مستثنی نبوده و چالش‌هایی را از ابتدا و برای معرفی کمیته انتخاب نماینده ایران در این آکادمی گذرانده‌است. چالش‌هایی که از ابتدا و با حدسیات رسانه‌ها مبنی‌بر تلاش معاونت امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی برای تمدید مهلت اعلام لیست اعضا این کمیته بود.

حال بعد از گذشت سه روز از این مهلت برخی از خبرگزاری‌ها لیست افراد پیشنهادی خانه سینما برای عضویت در این کمیته را اعلام کرده‌اند.

افرادی چون محمدعلی باشه‌آهنگر، لیلا حاتمی، محمد بزرگ‌نیا، جواد طوسی، سیدجمال ساداتیان، بهمن اردلان، حامد شکیبانیا، پرویز شیخ‌طادی، محمد آلادپوش، مریلا زارعی، امیر جدیدی، سیدمحمود رضوی، احمد میرعلایی، رسول صدرعاملی، محمد داوودی و محمدرضا دلپاک در این لیست حضور دارند. البته تاکنون اسامی این کمیته توسط فارابی اعلام نشده و امکان تغییر در آن وجود دارد.

شاید بتوان گفت لیست حاضر تمامی سلایق و البته تخصص‌ها را در میان سینماگران شامل شود، از لیلا حاتمی، مریلا زارعی و امیر جدیدی که از بازیگران سرشناس سینما هستند گرفته تا باشه‌آهنگر، ساداتیان، رضوی و … که سابقه کارگردانی و تهیه‌کنندگی دارند در این اسامی دیده می‌شود؛ همچنین حضور افرادی چون محمد آلادپوش و محمدرضا دلپاک باعث می‌شود تا این لیست از صنف فیلم‌برادران و صدابرداران هم نماینده داشته باشد. در این میان جواد طوسی هم نماینده منتقدین سینما خواهد بود.

در نهایت باید گفت که طبق شنیده‌های فارس روند اعلام اسامی کمیته انتخاب در مسیر معرفی نماینده ایران در آکادمی اسکار مطابق با روال قانونی خود و سر موعد انجام شده و این یعنی این کمیته تا تاریخ ۲۴ مردادماه توسط بنیاد سینمایی فارابی به آکادمی اسکار اعلام و تنها رسانه‌ای نشده است. التبه باید دید در نهایت چه خبری از سوی بنیاد فارابی و یا دیگر متولیان سینمایی کشور در این رابطه اعلام می‌شود.

منبع سینما پرس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا