شهرستان ها

قدرتی که به خدا ربط پیدا نکند ارزشی ندارد

قزوین – نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه پیغمبر، امام و ولی فقیه مجریان ولایت خدا هستند، گفت: قدرتی که به خدا ربط پیدا نکند ارزشی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در کارگاه تلبس حوزه علمیه با موضوع تبیین ولایت‌فقیه اظهار کرد: خداوند در آیه ۲۵۷ سوره مبارکه بقره می‌فرماید «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصحابُ النّارِ هُم فیها خالِدونَ»، یعنی خداوند ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمت‌ها به سوی نور بیرون می‌برد اما کسانی که کافر شدند اولیای آنها طاغوت‌ها هستند که آنها را از نور به سوی ظلمت‌ها بیرون می‌برند، آنها اهل آتش هستند و همیشه در آن خواهند ماند.

وی ادامه داد: ممکن است کسی بپرسد موضوع ولایت فقیه از کجا شروع شده است؟ اگر نظام جمهوری اسلامی نبود و ما ولایت فقیه را نمی‌شناختیم در مقابل کدام آیه از آیات قرآن شرمنده می‌شدیم؟ آیات زیادی هستند، برای نمونه اگر ما نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نداشتیم می‌رسیدیم به آیه ۹ سوره شوری که خداوند می‌فرماید «فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِیُّ» یعنی فقط خدا ولی است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ولی، خدایی است اما اولیا شیطانی است، آن کسی که خدا ندارد اولیا دارد، آن کسی که خدا دارد ولی دارد، بنابراین نخستین ورودی ما به این بحث همین آیه توحیدی ولایی است، یعنی ما در ولایت هم موحد هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: ما در عزت موحد هستیم، به ما می‌گویند عزت شما از کجاست؟ می‌گوئیم «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا» یعنی هر چه عزت است متعلق به خداست، اگر ما برای عزت پیش هر کس دیگری غیر از خدا دست دراز کنیم، موحد نیستیم، خدا هم چند جا تاکید دارد «فإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا»، بنابراین ما باید در عزت موحد باشیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در سوره منافقون می‌فرماید منافقین در بیرون شهر در میدان جنگ بودند، گفتند ما که عزیزترین هستیم وقتی به شهر برگردیم ذلیل‌ها را از شهر بیرون می‌کنیم، منظورشان از ذلیل‌ها پیغمبر و مؤمنین بود، خداوند در اینجا فرمود «وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ وَلکِنَّ المُنافِقینَ لا یَعلَمونَ»، ممکن است کسی بگوید مگر قرار نبود عزت موحدانه دیده شود، پس این آیه چرا از عزت خدا، رسول خدا و مؤمنین سخن گفته است؟ پاسخ این است که هر چه عزت است فقط متعلق به خداست، رسول هم عزیز است، برای اینکه رسولِ خدایِ عزیز است، مؤمنین هم عزیز هستند، برای اینکه به عزت خدای عزیز و رسول عزیزش نصب شده‌اند، این منافات با توحید ندارد و اینها در طول هم قرار دارند و متأثر از هم هستند و یک مجموعه و منظومه با محوریت توحیدی عزت خدای متعال هستند.

آیت الله عابدینی تصریح کرد: برای مثال قرآن می‌فرماید «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ»، یعنی هر نیرویی در قدرت دارید برای مقابله با دشمنان آماده سازید، همین قرآن در جای دیگری می‌فرماید «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا» یعنی هر چه قوت است متعلق به خداست، سپس خدا به ما می‌گوید موشک هم بسازید، سلاح هم داشته باشید و دشمن را با سلاح خود بترسانید، اسم این را هم قوت گذاشته است، ما می‌گوئیم از این آیه در می‌یابیم که اگر سلاح ما بوی خدا ندهد قوت ندارد، بنابراین قوت و قدرتی که به خدا ربط پیدا نکند ارزشی ندارد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: شفاعت و کرامت هم همین طور هستند، همه چیز باید توحیدی باشد، ولایت هم باید توحیدی باشد، بنابراین اصل ولایت متعلق به خداست، بحث ولایت قرآن نیز مطرح است، خداوند در آیه ۱۹۶ سوره اعراف فرمود «إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتَابَ وَهُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ» یعنی ولی من فقط خداست، همان کسی که کتاب را نازل کرد، معنای این آیه چنین است که این کتاب هم از ولایت خدا نشأت گرفته است.

پیغمبر، امام و ولی فقیه مجری ولایت خدا هستند
وی تاکید کرد: نتیجه می‌گیریم فقط خدا ولی است، پیغمبر، امام و ولی فقیه مجری ولایت خدا هستند، قرآن نیز مجرای ولایت الهی است، یعنی ولایت خدا بر سفره قرآن حاضر شده و پیغمبر، ائمه و ولی فقیه مجریان ولایت خدا به حساب می آیند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اگر ما انقلاب نمی‌کردیم، اگر ولی فقیه نداشتیم، اگر هر کس از راه می‌رسید خود را ولی و سرپرست ما قرار می‌داد، وقتی ما به آیه ۲۵۷ سوره بقره یعنی «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصحابُ النّارِ هُم فیها خالِدونَ» می‌رسیدیم چطور خود را توجیه می‌کردیم؟

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: خداوند در سوره مبارکه ابراهیم فرمود «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ»، ولایت قرآنی و پیغمبری در این آیه جمع هستند، آیه ۲۵۷ سوره بقره و این آیه از سوره ابراهیم چسبیده به هم هستند، می‌گوئیم خدایا چطور از ظلمات به سوی نور می‌رویم؟ خداوند می‌گوید به وسیله پیغمبر و کتاب از ظلمات به سوی نور می روید.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌گوید این کتاب را نازل کردم که توسط این کتاب مردم را از تاریکی به نور بیاورم، پیغمبر در غدیر خم فرمود هر کس من ولی او هستم پس از من علی ولی اوست، سپس خدا آمد این را تأیید کرد و فرمود «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَاخشَونِ الیَومَ أَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَأَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَرَضیتُ لَکُمُ الإِسلامَ دینًا فَمَنِ اضطُرَّ فی مَخمَصَةٍ غَیرَ مُتَجانِفٍ لِإِثمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفورٌ رَحیمٌ» همین که پیامبر پایه ولایت امیرالمومنین (ع) را گذاشت خداوند این را گفت که امروز دینتان کامل شد، اینها جزو بدیهیات و ضروریات دین ما به حساب می‌آید.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: جز اینکه با قرآن راهمان را ادامه دهیم راه دیگری نداریم، چون در این صورت است که به آرامش درونی و بیرونی می رسیم، کسی که از خدا فاصله بگیرد ولی ندارد، اولیا دارد، یعنی هر که از راه برسد ولی او می‌شود، هر که زورش برسد ولی او می‌شود، یک روز آمریکا ولی اوست، یک روز یک قلدر، یک روز یک حزب، یک روز مال دنیا و یک روز شهرت ولی اوست، یک روز صندلی و مقام ولی اوست و تمام هم و غم او این است که یک موقعیت و مقامی پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: هر که از ولایت خدا فاصله گرفت و شیرینی ولایت خدا به ذائقه اش ننشست، ذائقه اش آلوده به ولایت‌های شیطانی می‌شود؛ وقتی نور را معنا می‌کنند، می‌بینیم که نور قرآن و اهل بیت (ع) یعنی منابع ولایت ما هستند، لمس ولایت و امامت با سخنرانی و مطالعه نمی‌شود، بلکه وقتی دل پاک شد انسان ولایت را لمس می‌کند، ما روایت داریم که اینها را بگوید، اگر روایت هم نداشتیم وقتی همین آیه «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» را کنار بیان نورانی رسول خدا قرار می‌دادیم که فرمود «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ اَلْحَوْضَ»، در می‌یافتیم اینها محال است از یکدیگر جدا شوند، همین جملات یعنی ولایت خدا و ائمه جدانشدنی هستند، بنابراین نور ولایت را با طهارت می‌توان چشید، بنابراین هم قرآن و هم ولی نور هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: در آیه ۳۵ سوره نور خداوند می‌فرماید «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لَا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیم» یعنی خدا نور وجودبخش آسمان‌ها و زمین است، داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد و آن چراغ در میان شیشه‌ای که از تلألؤ آن گویی ستاره‌ای است درخشان، و روشن از درخت مبارک زیتون که با آنکه شرقی و غربی نیست، شرق و غرب جهان بدان فروزان است و بی‌آنکه آتشی برافروزد خود به خود جهانی را روشنی بخشد، پرتو آن نور حقیقت بر روی نور معرفت قرار گرفته است. و خدا هر که را خواهد به نور خود و اشراقات وحی خویش هدایت کند و این مثل‌ها را خدا برای مردم هوشمند می‌زند که به راه معرفتش هدایت یابند و خدا به همه امور داناست!

آیت الله عابدینی تصریح کرد: در این آیه آمده خداوند هر کس را که بخواهد به نور خود هدایت می‌کند، شرایط این خواستنی شدن چیست؟ طاهر و پاک شدن است؛ در ادامه این سوره خداوند می‌فرماید هر کس را که خدا نورانی نکند و او را به وسیله قرآن و امام از ظلمات به نور نیاورد هیچ نوری ندارد.

امام جمعه قزوین افزود: نورانیت یک طلبه به قرآن است، نورانیت یک طلبه به معرفتش به ولی و امامش بستگی دارد؛ امام زین العابدین (ع) کسی است که همراه حضرت زینب (س) در مجلس جشن یزید او را خوار و رسوا کرده‌اند، یعنی به معنای واقعی کلمه از ولایت دفاع کرده‌اند، حضرت زینب (س) به یزید می‌گوید ای یزید من کوچکی و حقارت تو را در میان این جمعیت انبوه به تو نشان می‌دهم، این در شرایطی است که ایشان اسیر یزید بوده است، حضرت زینب (س) به یزید فرمود بخدا تو نمی‌توانی یاد ما را محو کنی و از ذهن‌ها ببری، نمی‌توانی وحی را بمیرانی چرا که ما وصل به وحی هستیم.

وی عنوان کرد: امام زین العابدین (ع) نیز در این مجلس سخنرانی کرد و یزید عصبانی شد، سپس یزید به مؤذن گفت اذان بگو، امام زین العابدین (ع) از اذان مؤذن هم استفاده کرد و یک بار دیگر یزید را تحقیر کرد؛ امام زین العابدین (ع) به شخصی فرمود آیا تو قرآن می‌خوانی؟ گفت بله، حضرت فرمود سوره موسی و هارون یعنی سوره قصص را بخوان. شخص شروع به خواندن کرد تا اینکه به آیه ۵ رسید و خواند «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِین»، امام فرمود بایست، کافی است، خدا در این آیه فرموده ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آنها را پیشوایان خلق قرار دهیم و وارث ملک و جاه فرعونیان گردانیم، در ادامه حضرت فرمود داستان ابرار و اهل بیت مانند داستان موسی و پیروان موسی است، در مقابل آن نیز دشمنان ما هم داستانشان مانند فرعون و پیروان اوست چقدر این از نظر محتوایی به زیارت وارث شباهت دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: می‌گفتند در دهه ۴۰ شاه به امام خمینی (ره) پیغام داد که اگر دست از این مخالفت‌ها برنداری من چکمه‌های پدرم را می پوشم، یعنی خشونت رضاخان را به خرج می‌دهم، امام خمینی (ره) نیز به او پیغام داد که اگر تو چکمه‌های پدرت را پوشیدی من هم ذوالفقار جدم را به دست می‌گیرم، همه اینها به حدیث وارث و به سخنان امام سجاد (ع) شباهت دارد که ابرار و اهل بیت (ع) را به داستان موسی (ع) و پیروانشان شبیه دانست و دشمنان ائمه اطهار (ع) را نیز مانند داستان فرعون و پیروان او دانست.

آیت الله عابدینی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۶۷ سوره توبه درباره منافقین فرمود «المُنافِقونَ وَالمُنافِقاتُ بَعضُهُم مِن بَعضٍ یَأمُرونَ بِالمُنکَرِ وَیَنهَونَ عَنِ المَعروفِ وَیَقبِضونَ أَیدِیَهُم نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُم إِنَّ المُنافِقینَ هُمُ الفاسِقونَ»، به این معنا که منافقین صرفاً کنار هم چیده شده‌اند و با هم نیستند، اینها مدام با هم می ستیزند، خداوند در آیه ۴ همین سوره نیز درباره منافقین می‌گوید اینها مانند چوب خشک هستند، یعنی خیلی زود می‌شکنند، درختان زنده روی هم اثر می‌گذارند، آدم‌های زنده هم روی یکدیگر اثر می‌گذارند، منافقین مرده و چوب خشک هستند و اثری روی یکدیگر ندارند، درخت با ریشه‌هایش استوار است، اما منافقین که چوب خشک هستند ریشه ندارند و باید به جایی تکیه کنند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: در طول تاریخ همیشه منافقین به جایی تکیه داشته‌اند، زمان پیغمبر منافقین در مدینه به یهودیان تکیه می‌کردند و علیه پیغمبر کار می‌کردند، در دوران دفاع مقدس منافقین به صدام تکیه کردند، اکنون نیز تکیه منافقین به آمریکا، اسرائیل و صهیونیست هاست، اینها مانند چوب خشک هستند، صرفاً کنار هم چیده شده‌اند، دل‌هایشان به هم ارتباطی ندارد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در ادامه خداوند در آیه ۷۱ سوره توبه در رابطه با مؤمنین می‌فرماید «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیم» مؤمنین با ولایت خدا، ولایت پیغمبر و ائمه اطهار (ع) به هم متصل هستند، مؤمنین با ولایت فقیه در عصر غیبت به هم وصل می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تاکید کرد: برخی ولی را صرفاً به معنای دوست می‌دانند اما در اصل ولی به معنای دوست، خلیفه، سرپرست، حامی، ناصر و دلسوز است، ولی یک ظرفیتی دارد که معنای دوست هم در آن وجود دارد، اشتباه است که همه معانی را کنار بزنیم و فقط دوست را ببینیم، آن کسی که صرفاً معنای خلیفه را ببیند و معانی دیگر را کنار بزند، آن هم کار خوبی نکرده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا