شهرستان ها

۲ برابر نیاز کشور تولید خوراک آبزیان داریم

اردبیل- معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات گفت: ۲ برابر نیاز کشور تولید و عرضه خوراک آبزیان را شاهد هستیم که این مهم در نتیجه ظرفیت بالای حوزه آبزی‌پروری کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین حسینی شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید از ظرفیت‌های دریاچه گیلارلو در گرمی اظهار کرد: ۴۷۵ هزار تن نیاز کشور به خوراک و نهاده‌های آبزیان است در حالی که توان تولید ما بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

وی حمایت ویژه وزارت جهاد کشاورزی را از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان محصولات آبزی‌پروری یادآور شد و تصریح کرد: برای اولین بار در حمایت از این صنعت سودآور تسهیلات ارزان قیمت در قالب شیلات کارت با ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات گفت: از محل بازارگاه نیز برای فعالان صنعت شیلات ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصد پرداخت می‌شود تا آنها بتوانند تولید خود را افزایش دهند.

حسینی تولید سال گذشته آبزیان را یک میلیون و ۲۵۷ هزرار تن اعلام کرد و افزود: این میزان تولید امسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده که بخش عظیمی از آن صید و کمتر از ۵۵۵ هزار تن نیز آبزی‌پروری است.

وی هدف‌گذاری تولید آبزیان را در سال ۱۴۰۴ بالغ بر ۲.۶ دهم میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: با راه‌اندازی کمیته سرمایه‌گذاری و جذب و جلب سرمایه‌گذاران در حوزه آبزی‌پروری، سعی داریم تا به ثروت‌آفرینی در این صنعت کمک کنیم.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا با حمایت‌ها و ارائه مشوق‌های مختلف صنعت شیلات را در مناطق مختلف کشور متحول کنیم.

وی وضعیت استان اردبیل را در تولید آبزیان یادآور شد و اضافه کرد: این استان رتبه ۱۶ تولید آبزیان را دارد و در سه گونه سردابی، گرمابی و ماهیان خاویاری جز استان‌های با ظرفیت بالا است که متأسفانه بخشی از این توانمندی مغفول مانده است.

حسینی بیان کرد: در برنامه تحولی افق ۱۴۰۴ تولید ۱۷ هزار تن آبزیان پیش‌بینی شده تا با تلاش مدیران جهادی بتوان در تأمین امنیت غذایی کشور و استان گام‌های جدی را برداشت.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تلاش ما بر این است تا با گذر از نگاه سنتی به این حوزه، به سمت صنعتی و مکانیزه کردن تولیدی آبزیان حرکت کنیم تا با افزایش بهره‌وری و تکمیل زنجیره تولید بتوان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

حسینی تصریح کرد: با راه‌اندازی کارگاه فرآوری و بسته‌بندی محصولات آبزی‌پروری و تکمیل زنجیره تولید و توزیع محصولات شیلاتی تحول عظیمی در استان اردبیل رخ خواهد داد.

وی نقش آبزیان را در تأمین امنیت غذایی و پروتئین سالم یادآور شد و گفت: در سطح کشور نیز رشد ۱۰۷ درصدی در تولید آبزیان هدف‌گذاری شده تا در چهار سال آینده بتوانیم به ۲.۶ دهم میلیون تن تولید آبزیان دست پیدا کنیم.

حسینی افزود: در این راستا از آب‌های پایدار در سواحل اعم از آب شور، لب شور و آب‌های داخلی استفاده کرده و افزایش بهره‌وری و تولید را به صورت همزمان و با نگاه علمی پیگیری خواهیم کرد.

وی ضرورت افزایش سرانه مصرف آبزیان را در کشور یادآور شد و خاطرنشان کرد: برای رسیدن به متوسط جهانی که ۲۴ کیلوگرم است، فاصله زیادی را داریم و هم اکنون سرانه مصرف آبزیان در کشور ۱۳.۸ دهم کیلوگرم است.

حسینی ضرورت ترویج و فرهنگسازی برای آبزیان مصرفی را یادآور شد و اضافه کرد: در چهار سال آینده باید این سرانه حداقل به ۲۰ کیلوگرم ارتقا یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات نگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی را در حمایت از آبزی‌پروری در کنار دام و طیور یادآور شد و بیان کرد: در قالب دیپلماسی غذایی ما به راحتی می‌توانیم علاوه بر تأمین نیاز داخلی، بخشی از صادرات را نیز انجام داده و جهش واقعی را در این حوزه شاهد باشیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا