دانش و فناوری

دانشجویان شاهد باید نشان شهدا و ایثارگران را همیشه به سینه داشته باشند

ایسنا/خراسان رضوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: شهدا، آزادگان و ایثارگران بوی خاصی می‌دهند. فرزندان این بزرگان که در خانواده‌های سلحشوران دفاع مقدس پرورش یافته‌اند نیز باید در هر محفلی که هستند، نشان شهدا و ایثارگران را به سینه داشته باشند.

محمدعلی زلفی‌گل شامگاه ۲۷ مرداد در اولین دوره طرح ملی ضیافت ایثار ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: فرزندان شهدا و ایثارگان باید قدر خود را بدانند. شهدا، آزادگان و ایثارگران بوی خاصی می‌دهند. شما عزیزان به عنوان فرزندان شاهد و ایثارگر باید قدر خود را بدانید.

وی ادامه داد: شما که در این خانواده‌ها بزرگ شدید، از چند جهت شرایط دشواری را تجربه می‌کنید. برخی از افراد عادی تصور می‌کنند شما همه امکانات را در اختیار دارید. البته فرزندان شهدا و جانبازان چشم و چراغ نظام هستند چرا که پدران آنان از کیان و ناموس این مرز و بوم دفاع کرده‌اند اما برخی تصور می‌کنند حمایت‌های مادی به شکلی همه‌جانبه متوجه فرزندان شاهد و ایثارگر است در حالی که این حمایت‌ها معنوی است. اینکه برخی با این نگاه شما را ارزیابی می‌کنند و به شما می‌نگرند، موضوع دشواری است.

زلفی‌گل اضافه کرد: برخی به اشتباه کم‌کاری بعضی مسئولان و کاستی‌های جامعه را به پای خانواده شهدا و ایثارگران می‌گذارند؛ لذا صبر و حوصله شما برخورد محبت‌آمیز با دیگران در قبال این رفتارها کار کوچکی و ارزش آن مانند کاری است که پدران‌تان انجام دادند. برگزاری طرح ملی ضیافت ایثار باعث می‌شود حلم و صبر شما افزون شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: من در زندگی‌ام این سعادت را داشتم که با جانبازان بسیاری حشرو نشر و رفاقت داشته‌ باشم. نگاه و رفتار این عزیزان نزدیک شهادت‌شان، بوی شهادت می‌دهد؛ همانطور که شهید سلیمانی فرمود شهدا قبل از شهادت‌ هم بوی شهید می‌دهند.

زلفی‌گل با بیان اینکه باید توجه داشت شرایط برخی از جانبازان به خصوص جانبازان شیمیایی بسیار خاص است، گفت: البته سعادت زندگی با چنین شخصیت‌های بزرگی ارزش دارد اما با دشواری همراه است. از شما عزیزان می‌خواهم تلاش کنید و از خداوند بزرگ بخواهید انسان‌های بزرگی شوید و این مملکت را نجات دهید. امام  خمینی(ره) یک نظام شاهنشاهی را نابود و به جای آن نظام اسلامی را پایه‌گذاری کرد. این رهبری شایسته امام راحل به عنوان یک انسان بزرگ بود که باعث به ثمر رسیدن این کار سترگ شد. در حقیقت ممکن است با یک فرد توانمند دنیا آباد ‌شود.

وی تصریح کرد: دعا کنید و از خدا بخواهید که نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا اثرگذار باشید. اراده انسان بسیار قوی است و می‌تواند هر تغییری را به نتیجه برساند. شما در سنی هستید که می‌توانید با اراده قوی پیش بروید. من نیز از خدا می‌خواهم سر راه شما انسان‌های بزرگی قرار دهد چرا که وجود انسان‌های بزرگ در زندگی باعث پیشرفت آدمی می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: علامه جعفری در خصوص دعا سخنی دارد مبنی بر اینکه «هر گاه از خدا نعمتی خواستید، ظرفیت داشتن آن نعمت را نیز بخواهید». در غیر این صورت ممکن است آن نعمت بلای جان‌مان شود. چه بسا عالم و دانشمندی که علمش را در راه غیر انسانی صرف کرده باشد.

زلفی‌گل عنوان کرد: خداوند به شما لطف کرده و شما را در خانواده‌هایی قرار داده که اهل گذشت و ایثار هستند و جان خود را برای دفاع از دیگران فدا کرده‌اند؛ لذا باید از خدا بخواهید ظرفیت این نعمت را هم به شما عطا کند تا وجاهت این خانواده را بتوانید حفظ کنید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: خدا یک عمر به انسان می‌دهد که با یک چشم بر هم زدن تمام خواهد شد اما انسان عاقل و عالم در دنیا هزاران سال عمر می‌کند. شما می‌توانید با مطالعه از تجربیات نویسندگان کتاب‌ها استفاده کنید و تمام دانشی را که یک نویسنده تمام عمر به دست آورده را به آسانی کسب کنید و با مطالعه کتاب‌های بیشتر عمر بیشتری داشته باشید.

وی با اشاره به تفاوت بین علم و عقل گفت: باید توجه داشت علم و عقل در کنار یکدیگر به معنای دانایی است؛ لذا باید در دانشگاه به گونه‌ای عمل کنیم که دانا شویم؛ یعنی علم را در کنار عقل به کار بریم. عقل و علم ۲ بالی است که در کنار هم موجب رشد آدمی می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا