بین الملل

آماده مذاکرات با روسیه بر سر پیمان «استارت جدید» هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

آمریکا اعلام کرده که آماده است در صورت تمایل روسیه، مذاکرات در چارچوب جدید کنترل تسلیحات را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده آماده است تا در صورت انقضای پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک یا همان استارت جدید، مذاکره درباره چارچوب کنترل تسلیحات جدید با روسیه را در صورت تمایل مسکو آغاز کند.

پرایس در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «اگر روسیه به عنوان یک قدرت هسته‌ای مسئول برای شروع مذاکره در مورد چارچوب جدید در سال‌های آینده همکاری کند، ما آماده مذاکره هستیم. ما ارزش استارت جدید را می‌دانیم، این توافق امروز برای ما ارزش دارد و از برخی جهات حتی بیشتر از گذشته ارزشمند است.»

وی افزود: ما می‌خواهیم شاهد ادامه اجرای پارامترهای مهم استارت جدید باشیم.

اظهارات پرایس پس از آن بیان می‌شود که روسیه پیشتر گفته بود بدلیل تحریم‌های غرب و محدودیت برای اجرای برخی مفاد پیمان استارت جدید، تعهدات بازرسی مندرج در معاهده استارت جدید را تعلیق می‌کند. با این حال، وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است که پس از حل و فصل همه مسائل ناشی از بازرسی‌ها، مسیر خود را تغییر خواهد داد و منتظر واکنش آمریکا به تعلیق معاهده استارت جدید خواهد بود.

پیش از این، «آندری بلوسوف»، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اذعان داشته بود که پیش‌بینی اینکه آیا روسیه می‌تواند با ایالات متحده در مورد معاهده‌ای برای جایگزینی استارت جدید قبل از انقضای آن به توافق برسد، بسیار دشوار است. قرارداد استارت جدید که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، قرار است در سال ۲۰۲۶ منقضی شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا