سیاسی

قتل محیط بان نجفی/ برگزاری دادگاه تاج‌زاده/ قطعیت حکم مهرشاد سهیلی/بازدید مسجدی از ایسنا

قتل محیط‌ بان برومند نجفی به دست پدرمقتول، برگزاری دادگاه تاج زاده، قطعیت حکم مهرشاد سهیلی، فوت وکیل پرونده سه هزار میلیاردی و آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی  از اهم اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بود.

اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته ایسنا را در این گزارش می خوانید: 
محیط‌ بان برومند نجفی به دست پدرمقتول کشته شد

سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در گفت و گو با ایسنا درباره کشته شدن محیط‌بان برومند نجفی در مقابل مجتمع قضایی کرمانشاه گفت: روز شنبه 22 مردادماه جلسه اعاده دادرسی این محیط بان در دادگاه کرمانشاه بود که او را از زندان برای بازجویی مجدد توسط قاضی پرونده به دادگاه آورده بودند. پس از پایان جلسه پدر مقتول قبل از محیط بان از اتاق خارج شد و گویی از قبل هماهنگ شده باشد اسلحه کلاشینکف را گرفت و حدود ۱۰ تا ۱۵ تیر به محیط بان جلوی دادگاه شلیک کرد و او شهید شد.
محبت‌خانی درباره آخرین وضعیت پرونده «شهید نجفی» گفت که او به قصاص محکوم شده بود که ما اعتراض کردیم. اعتراض پذیرفته شده و در جلسه اعاده دادرسی در دست بررسی بود.
شهرام کرمی دادستان کرمانشاه نیز در این باره گفت: در حال حاضر پدر مقتول و کسی که او را در این ماجرای خونین همراهی کرده است، متواری شده‌اند و دستورات لازم جهت دستگیری متهمان صادر و تحت تعقیب قرار دارند. 
۱۴ مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان مواجهه نیروهای اجرایی یگان حفاظت محیط زیست با سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید یک نفر از سرنشینان این خودرو  به دلیل تیراندازی که صورت گرفته جان خود را از دست داد. این اتفاق در منطقه حفاظت شده بیستون و در حد فاصل روستای “سه‌چک” و پادگان حاجی آباد رخ داد و محیط بان برومند نجفی به اتهام قتل زندانی و آبان ماه سال جاری به قصاص محکوم شد اما در اوایل سال جاری درخواست اعاده دادرسی او پذیرفته شد.
وکیل پرونده “سه هزار میلیاردی” درگذشت

غلامعلی ریاحی وکیل متهم اصلی پرونده‌ موسوم به فساد سه هزار میلیارد تومانی بعد از گذراندن یک دوره بیماری درگذشت.
نتایج مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۰ اعلام شد

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در هفته گذشته در اطلاعیه ای از اعلام نتایج آزمون تشریحی جذب عمومی تصدی منصب قضاء قوه قضائیه سال ۱۴۰۰ خبر داد.
اهمال و قصور در تعیین تکلیف کالاهای سریع‌الفساد و مورد نیاز مردم از مصادیق بارز ترک فعل است

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه کوتاهی دیگران در گذشته رافع مسئولیت فعلی هیچ یک از ما نیست، گفت: هیچ توجیهی پذیرفته نیست که پس از پنج سال کالای مورد نیاز مردم تعیین تکلیف نشده باشد.
بازدید رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از ایسنا

دکتر عباس مسجدی آرانی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در هفته گذشته ضمن بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اینکه متولی بانک اطلاعات هویت ژنتیک  کدام ارگان-پلیس  یا سازمان پزشکی قانونی- است؟ گفت: فصل الخطاب ما قانون است و در برنامه توسعه پنجم این وظیفه شفاف و مشخصا برعهده پزشکی قانونی قرار داده شده و مشخص است که وظیفه کیست و چه مجموعه و سازمانی باید متولی گری این کار را داشته باشد و  براساس قانون، متولی آن سازمان پزشکی قانونی است؛ البته  ما  مذاکراتی با پلیس و فراجا انجام دادیم و توافقات خوبی هم انجام شد و جلسات خوبی نیز در داستانی کل کشور تشکیل شده و اکنون هم افزایی را انجام می دهیم و دیتاهایی که ما داریم در اختیار عزیزان است و آنها هم دیتاهایی را که دارند در اختیار ماست و  براساس رده بندی، ظرفیت هایمان را اولویت بندی کردیم.
فرودگاه‌های کشور سنددار می‌شوند

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  گفت: صدور سند برای تمامی فرودگاه‌های کشور را در دستور کار قرار می‌دهیم و در تفاهم‌نامه‌ نیز این مسئله را قید می‌کنیم؛ همچنین در خصوص بحث زمین‌خواری و جرایمی که در مورد زمین انجام می‌شود، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است که با همکاری دستگاه‌ها نسبت به مستندسازی صدور سند مخصوصاً اراضی دولتی اقدام کند.
بازرسی از ۱۲۹ واحد لبنیاتی و شناسایی ۱۹ واحد متخلف

احمد اصانلو رییس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به بازرسی از ۱۲۹ واحد لبنیاتی با موضوع رعایت ضوابط قیمت گذاری گفت: ۱۹ واحد لبنیاتی متخلف شناخته شدند و برای این واحدها تشکیل پرونده شد و از این ۱۹ واحد، ۱۰ واحد جمعا به ۱۵۶ میلیارد تومان محکوم شدند.
برگزاری دادگاه مصطفی تاج‌زاده با حضور وی/ پاسخگو نبودن تاجزاده درخصوص اتهامات

تاج‌زاده به سه عنوان از جمله تبانی علیه امنیت ملی متهم است که با توجه به تفهیم اتهام متهم و پاسخگو نبودن تاج‌زاده درخصوص اتهاماتی که با ذکر مصادیق و مستندات به وی در دادگاه وارد گردیده، رئیس دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کرد تا در مهلت قانونی مقرر نسبت به صدور رای اقدام نماید.
آغاز دوره‌های تخصصی برای وکلای دادگستری از هفته آینده

هوشنگ پوربابایی رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز  جزئیات برگزاری دوره‌های تخصصی از سوی کانون وکلا در رشته‌های کیفری، حقوقی و بین‌الملل عمومی را تشریح کرد و گفت: پوربابایی افزود: امروز ، روز اول دوره ثبت‌نام است و فقط وکلای دادگستری حق ثبت‌نام دارند. کلاس‌ها از هفته آینده شروع می‌شود و طول دوره آنها حدود  ۱۰۰ ساعت آموزشی است. علت برگزاری این دوره‌ها بر اساس مشکلات و پرونده های عموم جامعه است. به طور مثال جرائم سایبری و  جرائم مالکیت فکری از جمله دوره های تخصصی است. 
محکومیت مهرشاد سهیلی قطعی شد

مهرشاد سهیلی در دادگاه بدوی به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت و جزای نقدی و رد مال محکوم شده بود که پس از برگزاری دادگاه تجدیدنظر این حکم قطعی شد.
در نظام اسلامی افراد پاک طینت رشد می‌کنند و معاویه صفت‌ها رسوا می‌شوند

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه گفت: خاصیت نظام اسلامی است که در آن، انسان‌های پاک طینت و نیکو سرشت، رشد و ارتقاء می‌یابند و افراد منافق و دارای باطن خبیث که معاویه صفت و یزید صفت هستند رسوا می‌شوند.
در هفته گذشته همچنین آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی مصوب ۲۳ /۰۵ /۱۴۰۱ حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، به این دفاتر در سراسر کشور ابلاغ شد.

دادگاه ضارب ماموران انتظامی خیابان طالقانی تهران برگزار شد

دادگاه رسیدگی به پرونده ضارب ماموران انتظامی در خیابان طالقانی و قاتل نگهبانان شرکت کشتی رانی در شهریار در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد و پس از اخذ دفاعیات متهم و وکیلش، قاضی با اعلام ختم رسیدگی به پرونده، اعلام کرد حکم در مهلت قانونی صادر خواهد شد.
درخواست ابطال آیین نامه شرایط احراز تصدی سمت شهردار رد شد

هیأت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۵ مردادماه  سال جاری، یک شکایت نسبت به ابطال آیین نامه اجرایی تصدی سمت شهردار  مورخ ۴ /۱۰/ ۱۳۹۷ را رد کرد. 
نسبت به شناسایی اموال بابک زنجانی، حدود ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده است

ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفته گذشته در پاسخ به سوال ایسنا  درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی واجرای حکم این پرونده گفت: تکلیف اجرای حکم وی بر عهده دادستانی و واحد اجرای احکام دادسرای تهران است. تاکنون نسبت به شناسایی اموال بابک زنجانی در داخل کشور و ارزیابی اموال و انتقال و استرداد اموال خارج از کشور این فرد اقدام جدی و گسترده صورت گرفته است و  تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده است. کل رد مال این فرد ۱ میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو است و در مورد الباقی طلب وزارت نفت با همکاری ضابطین و نظارت دادسرای تهران اقدامات خوبی انجام شده است. سرنخ‌های بسیار خوبی از اموال وی به دست آمده است و اکنون هم بابک زنجانی در زندان است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت اعلام نتایج آزمون وکالت که با تاخیر زیادی مواجه و هنوز اعلام نشده است، گفت که در روزهای آینده از مجلس استفساریه اخذ می‌شود.
جلسه محاکمه متهمان یک پرونده کثیرالشاکی خودرویی برگزار شد

اولین جلسه محاکمه متهمان یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی مفاسد کلان اقتصادی ناظر بر شرکت‌های خودرویی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران در نظام اقتصادی برگزار شد.
این پرونده پس از اعلام شکایت بیش از ۲۰۰ نفر از متقاضیان خرید خودرو هیبریدی اعم از راننده تاکسی و شخصی و اعلام جرم ضابطین علیه شرکت واردکننده خودروهای هیبریدی تشکیل شد و در ادامه اقدامات تعقیبی دادستان به‌عنوان مدعی العموم علیه شرکت مذکور، مدیران آن و شرکت‌های مرتبط انجام شد.
احضار مدیرعامل هواپیمایی آتا به دادستانی تهران

علی صالحی دادستان تهران گفت: مدیرعامل شرکت هواپیمایی آتا احضار و از وی پیرامون تأخیر پرواز تهران – نجف توضیحاتی اخذ شد و گزارش آن جهت برخورد قانونی با این شرکت به سازمان هواپیمایی کشوری نیز منعکس شد.
انتهای پیام 

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا