بین الملل

اردوغان به دنبال گفت‌وگو با پوتین درباره وضعیت زاپوریژیا

رئیس جمهوری ترکیه امروز (جمعه) گفت که قصد دارد تا درباره اوضاع در نیروگاه اتمی زاپوریژیا با پوتین گفت‌وگو کند و از وی بخواهد تا اقداماتی قاطع در این باره انجام دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به خبرنگاران در مسیر بازگشت از لویو، اوکراین گفت: مساله نیروگاه اتمی زاپوریژیا یک مساله تصادفی نیست. نخست اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید رصد کاملی بر این مساله داشته باشد و یکسری کارهای لازم را انجام دهد.
وی ادامه داد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به ویژه از ما خواسته که روسیه تمامی مین‌ها و تجهیزات مرتبط را از این منطقه خارج کند تا اوضاع دیگر به این منوال نباشد. ما قرار است در این باره با ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو کنیم و از او در این باره درخواست داشته باشیم.
رئیس جمهوری ترکیه افزود، در جریان گفت‌وگوها در لویو به زلنسکی پیشنهاد کرده تا با پوتین در ترکیه دیدار کند.
وی همچنین گفت: این نخستین سفر من به اوکراین پس از آغاز جنگ در این کشور بود. در این دیدار با رئیس جمهوری اوکراین، من درباره تمامی جوانب روابط دو جانبه بین کی‌یف و آنکارا از جمله جنگ در جریان در این کشور گفت‌وگو کردم.
اردوغان همچنین به این نکته اشاره کرد که آنکارا به همبستگی و حمایت از یکپارچگی قلمرو و حاکمیت ارضی اوکراین ادامه خواهد داد و افزود: ما به مشارکت در حل جنگ اوکراین از طریق دیپلماسی و مذاکرات ادامه می‌دهیم.
رئیس جمهوری ترکیه به خبرنگاران گفت: همانطور که به پوتین در جریان سفرم به سوچی گفتم، به زلنسکی هم یادآور شدم که می‌توانیم نشست‌هایی را با حضور آن دو داشته باشیم.
در جریان دیدار سه جانبه بین زلنسکی، اردوغان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل آنها درباره اقدامات ممکن بعدی برای فعال کردن مکانیسم ایجاد شده برای صادرات غلات اوکراین هم صحبت کردند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا