دانش و فناوری

ناسا به زودی مناطق احتمالی فرود بشر بر روی ماه را فاش می‌کند

ناسا امشب از مناطق احتمالی فرود فضانوردان طی ماموریت آرتمیس ۳ بر ماه رونمایی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا از مناطق احتمالی فرود بشر روی سطح ماه رونمایی خواهد کرد و شما می‌توانید این نشست را امروز(۱۹ اوت) مستقیماً از وب‌سایت این آژانس فضایی دنبال کنید.
ناسا در مورد بازگرداندن انسان‌ها به ماه در این دهه اصرار دارد و در حال حاضر بر روی راحت‌ترین مناطق قابل فرود توسط ماموریت آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ کار کرده است.
این آژانس فضایی امروز(۱۹ اوت) در ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۲:۳۰ به وقت تهران) کاندیداهای انتخاب شده برای فرود را در یک جلسه توجیهی اعلام خواهد کرد. ناسا و شرکای آن قصد دارند در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود بیایند، جایی که گمان می‌رود یخ در دهانه‌هایی که همیشه در سایه هستند، یافت شود. این منطقه همچنین فرصت‌های جالبی برای اکتشافات علمی از جمله مشاهدات نجومی از سطح ماه ارائه می‌دهد.
در بیانیه ناسا آمده است: هر یک از مناطق انتخاب شده که می‌توان از میان آن‌ها مکان‌های به خصوص برای فرود را انتخاب کرد، دارای جذابیت‌های علمی هستند و بر اساس ناحیه، ارتباطات و شرایط نوری و همچنین توانایی دستیابی به اهداف علمی، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. ناسا در ماه‌های آینده با جامعه علمی گسترده‌تری تعامل خواهد کرد تا در مورد شایستگی‌های هر منطقه بحث کند.
در صورت موفقیت آمیز بودن این فرود، بشر برای اولین بار از زمان مأموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ تاکنون پا بر روی قمر زمین خواهد گذاشت. هدف از برنامه بلندپروازانه آرتمیس نه تنها قرار دادن اولین زن و اولین فرد رنگین پوست بر سطح ماه، بلکه ایجاد شرایطی برای حضور دائمی انسان در ماه و مدار آن است.
اولین گام از برنامه آرتمیس قرار است اواخر این ماه با پرواز آزمایشی بدون خدمه موشک سیستم پرتاب فضایی(SLS) ناسا انجام شود، که یک کپسول خالی از خدمه موسوم به اوریون را طی یک سفر رفت و برگشت با خود به ماه خواهد برد اما روی سطح این سیاره فرود نخواهد آمد. در صورت موفقیت، این ماموریت که آرتمیس ۱ نام دارد، راه را برای اولین سفر رفت و برگشت انسان به ماه در سال ۲۰۲۴ و فرود بشر در سال ۲۰۲۵ هموار خواهد کرد.
ناسا شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس (SpaceX) را برای ساخت سیستم فرود فضانوردان بر سطح ماه به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس ۳ برگزیده است.
اواخر این دهه، ناسا و شرکای آن یعنی آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی ژاپن قصد دارند یک ایستگاه فضایی دائمی در مدار ماه به نام دروازه ماه و در نهایت پایگاهی روی سطح ماه ایجاد کنند.
در آینده، ممکن است مأموریت‌های سفر به مریخ به جای زمین، از ماه بلند شوند تا هزینه و پیچیدگی فنی این پرتاب‌ها کاهش یابد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا