سیاسی

چالش های ایفای نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی برای یک بازیگر

رامین راستاد، بازیگر نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در سریال «راز ناتمام» می گوید: در تمام این سال ها به خاطر ارادتی که به شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتم دوست داشتم کاری کنم که خداراشکر توانستم و امیدوارم کار برای مردم قابل قبول باشد.

راستاد تغییر نکردن صدایش را یکی از چالش های نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی می داند و می گوید: از همان اول به کارگردان سریال «راز ناتمام» گفتم اگر بخواهید صدایم را دوبله کنید من بازی نمی کنم.
سریال «راز ناتمام» به کارگردانی و تهیه کنندگی امین امانی و نویسندگی سید جلال الدین دری کاری از معاونت امور استانهای سازمان صداوسیماست که هرشب از شبکه یک سیما ساعت ۲۲ به روی آنتن می رود.
در این مجموعه فرهاد جم نقش شهید باهنر، رامین راستاد در نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید جواد هاشمی در نقش شهید رجایی، علیرضا مهران در نقش آیت الله خامنه ای و مسعود رحیم پور در نقش شهید بهشتی بازی دارند.
از آیت الله هاشمی یک انگشتری هدیه گرفته بودم
رامین راستاد در گفت و گویی با ایسنا ابتدا درباره تجربه ایفای نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی و اینکه چقدر این شخصیت را از قبل می‌شناخت، گفت: ارادت بنده به آقای هاشمی رفسنجانی به دوره جوانی ام برمی گردد. زمانی که ایشان رئیس جمهور بودند و من در این مملکت یک جوان بودم. به یاد دارم آن زمان به عنوان یک جوان هشت سال جنگیدیم، بدون اینکه بدانیم تورم و اختلاس چیست. به نظرم ایشان یکی از شخصیت های تاثیرگذار و درجه یک جمهوری اسلامی ایران بودند.
وی ادامه داد: یک بار آقای هاشمی را از نزدیک زیارت کردم و از ایشان یک انگشتری هدیه گرفتم و زمانی هم که نقش ایشان را بازی می کردم، انشگشترشان را دستم می کردم که کمی انرژی بگیرم. آرزوی قلبی ام بود که به واسطه ارادتی که به ایشان داشتم بتوانم کاری کنم. من ۱۰ سال پیش خیلی دوست داشتم نقش ایشان را بازی کنم و خدا را شکر الان این اتفاق افتاد و توانستم. امیدوارم سریال راز ناتمام خروجی قابل قبولی داشته باشد.

رامین راستاد و فرهاد جم در راز ناتمام

شباهتم به آیت الله رفسنجانی را خیلی وقت پیش فهمیدم
راستاد سپس درباره شباهتش بعد از گریم به آیت الله هاشمی رفسنجانی و اینکه آیا قبل از گریم به شباهت خود به این شخصیت سیاسی پی برده بود؟ تاکید کرد: بله، کاملاً پی برده بودم. یک بار سال ها پیش سر کار دیگر بودیم که مجری گریم مشغول گریم بنده بود و آقای عبدالله اسکندری هم حضور داشتند و از آینه مرا نگاه می کرد. همان موقع به من گفت من با ۱۰ الی ۲۰ دقیقه کار می توانم تو را مثل آقای هاشمی رفسنجانی گریم کنم؛ بنابراین به نظرم می آمد که حتما شباهت هایی وجود داشت که ایشان هم به من گفته بودند. از گریم کار واقعا راضی هستم چون خیلی خوب انجام شد.‌ زمانی هم که عکس هایم وایرال شد و از تست های گریم رونمایی کردند، ۹۹ درصد ایمان داشتم که گریم ها فوق العاده است و به نظرم شبیه سازی ها خوب انجام شده است.
ایفای نقش آقای هاشمی‌ رفسنجانی واقعاً برایم سخت بود
او همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه ایفای نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی چقدر برایش چالش برانگیز بود؟ خاطرنشان کرد: اصولاً بازی در کارهای تاریخی را دوست ندارم و اصلاً توانایی اش را هم ندارم چون به هر حال یک بازیگر باید یکسری شرایط را برای ایفای نقش های تاریخی داشته باشد که من ندارم و هیچ وقت هم تجربه نکردم. چندین بار هم در این حوزه پیشنهادهایی داشتم و تلاش کردم قبول نکنم. با این همه یک بار سابقه بازی در یک مجموعه تاریخی (سریال معمای شاه) آن هم تاریخ معاصر را داشتم و به نظرم تاریخ معاصر به مراتب سخت‌تر است. چون مردم شخصیت‌های تاریخ معاصر را به چشم دیده اند و فیلم و عکس و سند وجود دارد، بنابراین ایفای اینگونه نقش ها خیلی پر چالش تر است. نقش آقای هاشمی‌ رفسنجانی هم واقعاً برایم سخت بود چون همه ایشان را دیده بودند و می شناختند.

صدای آیت الله هاشمی رفسنجانی برایم چالش بود
بازیگر سریال های زیر تیغ، دارا و ندار، جراحت، زیرخاکی و نجلا تاکید کرد: روزی که با آقای امانی، کارگردان سریال صحبت کردم به‌ ایشان گفتم اگر قرار باشد دوبلوری بیاورید که جای من حرف بزند من عملا هیچ کاری نکردم و دوست ندارم این نقش را بازی کنم؛ چراکه اساساً چالش نقش برایم صدای خود آقای هاشمی رفسنجانی بود. اگر به عنوان یک بازیگر فقط گریم شوم‌ و بازی کنم و یک نفر دیگر جای من حرف بزند واقعاً کاری نکرده ام و حداقل خودم از خودم راضی نیستم؛ بنابراین تلاش کردم خودم را به صدا و لحن آقای هاشمی برسانم و چالش همین جا بود که من قرار نبود ۶۰ و ۷۰ سالگی آقای هاشمی را بازی کنم چون ایشان خیلی راحت بود و صدایشان کمی پیر شده بود و راحت می شد تقلید کرد. من قرار بود ۳۰ و ۴۰ سالگی ایشان را بازی کنم و این خیلی قضیه را برایم سخت تر می کرد؛ بنابراین در دیالوگ هایم به ته لهجه رفسنجان بسنده کردم. امیدوارم حداقل خانواده آقای هاشمی که ایشان را یادشان هست، کار برایشان قابل قبول بوده باشد.

رامین راستاد در پایان درباره حضورش در سریال «آزادی مشروط» به کارگردانی مسعود ده نمکی هم گفت: به تازگی بازی ام در این مجموعه به پایان رسید. به نظرم «آزادی مشروط» هم مثل بقیه کارهای آقای ده نمکی یک کار پر بازیگر، پرکاراکتر و رضایت بخش است. در کل کار خوبی بود و من راضی بودم. امیدوارم حال دل مردم ایران خوش باشد و همگی سلامت باشند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا