سیاسی

اعتراض مردم به مدیر بدعهد را نمی‌توان به اصل نظام ربط داد


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتراض مردم به مدیری که نتوانسته به تعهدش عمل کند را نمی‌توان به دیانت و اصل نظام مربوط کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به جشن میلیونی غدیر در تهران و حضور قشرها و ظواهر مختلف، آن را پدیده‌ای عجیب خواندند و خاطرنشان کردند: در این جشن همه جور آدمی حضور داشتند و همه نیز با وجود تفاوت‌های ظاهری طرفدار دین هستند.

از طرفی عده ای همواره مطرح می کنند که گرایش مردم نسبت به دینداری کاهش یافته است و این مساله را به اشکال مختلف و در مناسبت های گوناگون فریاد می زنند.

در همین راستا با حجت‌الاسلام سید رضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

فارس: برخی ادعا می‌کنند که جامعه ایران دیگر دینی نیست، نظر شما در این مورد چیست؟

تقوی: دینی بودنِ جامعه ما برکسی پوشیده نیست چرا که در موارد مختلف نشان داده به دین و ارزش های دینی پایبند است. حکیم نکته سنج انقلاب با شناخت بسیار خوبی که از جامعه دارد بی جهت به طرفداری مردم از دین اشاره نکردند و می خواستند به برخی که گاهی شبهه‌ای مطرح می کنند پاسخ دهند که در همین راستا یکی، دو  نمونه عینی رو هم بیان کردند.

فارس: از کجا باید متوجه شد جامعه ای دینی هست یا خیر؟

تقوی: برای متوجه شدن این مسأله باید برخی شاخص‌ها را بررسی کرد؛ آیا کسی شک دارد که انقلاب ما برخواسته از دین است؟ رهبر این انقلاب مرجع برجسته دینی بود که شخصیتش از متن حوزه علمیه شکل گرفته بود، این مسأله که شخصیتی دینی به میدان آمد و مردم به او پاسخ گفتند نشانه‌ای مبنی بر دینی بودن جامعه است.

نمونه دیگر شعارهای مردم در جریان انقلاب بود با نگاهی به شعارها که ابزاری برای نشان دادن خواسته های طبیعی مردم بود متوجه رنگ و بوی مذهبی آنها می شویم.

فارس: هدف مردم از فریاد زدن چنین شعارهایی چه بود؟

تقوی: با گفتن چنین شعارهایی می خواستند اعلام کنند که با چه اعتقاداتی به میدان آمده‌اند و هرگاه هم که گروهی پیدا می‌شد که می‌خواست حرکت مردم را منحرف کند، به وسیله همین شعارها با آنها برخورد می‌کردند زمانی که ملت متوجه شدند عده‌ای به دنبال مطرح کردن شعارهای مارکسیستی هستند بلافاصله شعاری در مقابل آن می‌دادند و حرکتشان را خنثی می‌کردند. که همه این مسائل بیانگر اعتقادات مردم است یکی از آن شعارهایی که در آن زمان مطرح می‌شد این بود که«رهبر ما خمینیه نهضت ما حسینیه» که این شعارها نشان‌دهنده حرف دل مردم بود.

مردم می خواستند با این شعارها بگویند نهضتی را آغاز کردیم که محتوای آن عاشورایی و کربلایی است که نماینگر دینی بودن جامعه ماست و نشان داد مردم، انقلاب را بر مبنای ملاک های مذهبی به ثمر رساندند که همه اینها بیانگر دینی بودن جامعه ماست.

فارس: اصل نهضت امام هم از محرم شروع شد.

تقوی: بله، حرکت امام خمینی (ره) هم از محرم سال 1342 شروع شد و تا سال 1357 از طریق مساجد، منبرها و هیات‌ها ادامه پیدا کرد. شعارهایی که مردم می دادند حرف دلشان بود کسی با صدور بخشنامه مردم را ملزم به فریاد زدن چنین شعارهایی نکرده بود؛ مردم با دیدن فضای اجتماعی مواضعشان را از طریق شعارها بیان می‌کردند.

این انقلاب دینی است و همه این مسائل نشان دهنده دینی بودن آن است، مردم با همین اعتقادات انقلاب کردند و امروز هم بر سر همان مواضع دینی، استوار هستند؛ اقدامات مردم در مناسبت‌های دینی را ببینید، موجی که سرود مذهبی «سلام فرمانده» ایجاد کرد نشان دهنده چیست؟ جامعه ما دینی است، و حرکاتی در جامعه موثرتر هستند که از متن دین بجوشد و جامعه را متحول کند.

فارس: با این حال عده‌ای اصرار می‌کنند که مردم به مسائل دینی پایبندی ندارند

تقوی: کسانی که مطرح می کنند مردم از دین برگشته اند اشتباه می کنند، البته در هر جامعه‌ای عده‌ای مخالف دین وجود دارد، اما اینها دربرابر مردم جریان اندکی بودند که توسط ملت منزوی شدند. بنابراین جامعه ما دینی است چون هرجایی که از متن دین صحبت شود و نیاز باشد ارزش های دینی ترویج شود مردم کوتاهی نمی‌کنند.

فارس: مردم از جشن روز غدیر هم استقبال زیادی کردند 

تقوی: بله، مهمانی ده کیلومتری که روز عید غدیر برگزار شد شاهدی براین مدعاست، جمعیت به اندازه ای بود که به راحتی نمی شد حرکت کرد. مردم به صورت خودجوش در این جشن شرکت کردند کسی به آنها نگفت که حتما باید در این مراسم حضور داشته باشید. مردم و جوانان عهده دار پذیرایی و مسئولیت های این جشن بودند همه این اقدامات به خاطر عشق به حضرت امیرالمومنین علی (ع) بود اگر این اقدامات را دینی ندانیم پس چه اقدامی دینی است؟

فارس: ولی بعضی ها همچنان اصرار دارند که مردم از دین دور شده‌اند، نظر شما در این مورد چیست؟

تقوی: برخی‌ها، اعتراض علیه مسئولی که عرضه نداشته را می بینند و می‌گویند مردم از دین برگشته اند در حالی که اصلا چنین چیزی نیست، اعتراض به مدیری که نتوانسته به تعهدش عمل کند را نمی توان به دیانت و اصل نظام مربوط کرد. همین الان هم پر نفوذترین شخصیت در کشور و منطقه ما شخص رهبریِ معظم انقلاب است که مردم به عنوان چهره ای دینی و اسلام شناس به او دلبسته اند.

فارس: شرکت کنندگان در برنامه‌های مذهبی محدود به قشر خاصی هم نیستند… 

تقوی: شاهد هستیم مردم با هرگونه ظاهری در مراسم‌های دینی حضور دارند و کسانی که اگر بخواهیم براساس ظاهر قضاوت کنیم می گوئیم خیلی به مسائل دینی پایبند نیستند، همین افراد با دل پاکشان و خلوصی که دارند گاهی اوقات انسان را در مواجهه با خود تحت تاثیر قرار می‌دهند.

من با این جوان‌ها ارتباط دارم گاهی اوقات با شنیدن برخی مطالب دگرگون می شوند که این مساله به دلیل پاکی قلب و دلشان است.

فارس: ولی دشمنان ملت همچنان اصرار می‌کنند که مردم از دین جدا شده‌اند…

تقوی: 43 سال است دشمنان، ملت ایران را آزموده‌اند. بدنه جامعه در روز عید قربان تعداد قابل ملاحظه ای قربانی داشتند حتی کسانی که توان خرید یک گوسفند را هم نداشتند، جمع شدند و قربانی‌ را تهیه کردند که یک سنت الهی را انجام دهند و گوشت را بین مستمندان تقسیم کنند که همه این مسائل نشان‌دهنده دلبستگی مردم به دین است.

انتهای پیام /


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا