بین الملل

یادداشت| نگاه تمدنی به «راهپیمایی اربعین حسینی» و فراهم‌سازی زمینه‌ حضور بیشتر مشتاقان غیرایرانی

وزرات کشور جمهوری اسلامی می‌تواند با اتخاذ تصمیماتی، زمینه مشارکت بیشتر مشتاقان غیرایرانی زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) را در راهپیمایی اربعین حسینی فراهم سازد.

دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم؛ راهپیمایی اربعین حسینی که چند سالی است با شکوه بیش از پیش برگزار می‌شود و علاوه بر مردم مخلص عراق، شاهد حضور پرشور شیعیانی از سراسر جهان است، رفته‌رفته به عنوان یک شاخص تمدنی جهانی معرفی می‌شود.

راهپیمایی اربعین در چند سال اخیر حتی در زمان فراگیری کرونا از رونق نیفتاده است و در این سال‌ها صرفاً یک عزاداری تاریخی، مذهبی نیست، بلکه باید به عنوان زمینه‌سازی برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی به آن نگریسته شود.

خوشبختانه نگاه تمدنی به این رویداد بزرگ جهان اسلام در میان مسئولان جمهوری اسلامی جای خود را پیدا کرده است و سعی دارند این فرمایش مقام معظم رهبری را که «اگر ظرفیت‌های کشورهای اسلامی بر روی هم مجتمع بشود، آن وقت امت اسلامی نشان خواهد داد که عزت الهی یعنی چه؛ تمدن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راه‌پیمایی اربعین می‌تواند یک وسیله‌ گویایی برای تحقق این هدف باشد»، با برنامه‌ریزی گسترده و دقیق، پیاده‌سازی و اجرا نمایند.

تشکیل ستاد اربعین با همیاری مراکز و نهادهای مختلف و همیاری تشکل‌های فرهنگی، مذهبی مردمی در سراسر کشور، نمونه‌ای از اقدام عملی است که در راستای حرکت به سوی هدف مذکور، مشاهده می‌شود.

حضور پرشور و خیره‌کننده مشتاقان حسینی نیز که مصداق «حرارت قلوب» آنان در سوگ مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) است، اربعین را به تجلی یک اتحاد مقدس و جوشنده حول محوریت امام حسین(علیه السلام) تبدیل کرده است.

امروز مخاطب اربعین حسینی همه جهانیان هستند و از سویی حقیقتاً این بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین راهپیمایی‌ فرهنگی و معنوی جهانی است که به بهانه راهپیمایی اربعین حسینی شکل می‌گیرد.

در ایران اسلامی، علاوه بر خیل مشتاقان ایرانی، چند میلیون عاشق حسینی از دیگر کشورها به ویژه افغانستان نیز نشان داده‌اند که اگر زمینه برای آنان فراهم باشد، علی‌رغم مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های دیگر، حاضرند با کمترین امکانات و توقع، «مسیر عاشقی نجف تا کربلا» را بپیمایند و به عدّه کاروان حسینی در این مسیر بیفزایند تا مانند دیگر رهپویان این مسیر، خاری در چشم دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه سردمداران پشت پرده جریانات تروریستی، تکفیری به ویژه آمریکا و اسرائیل باشند.

تلاش‌های وزارت کشور جمهوری اسلامی که از طریق اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی برای تسهیل حضور اتباع غیرایرانی در این سال‌ها عملی شده است، در جای خود قابل تقدیر و سپاسگزاری است.

وزارت کشور طی این سال‌ها با تعامل و گفتگوی با طرف عراقی توانسته است زمینه حضور مهاجرین به ویژه شیعیان افغانستانی و مشتاقان اهل بیت(علیهم السلام) را که سالیانی است در جمهوری اسلامی سکونت دارند، با صدور مدارک موقت که مورد قبول طرف عراقی است، فراهم سازد؛ هزینه‌ها را برای آنان از این طریق کاهش دهد و آنان را بیمه کند تا سفر کم‌دغدغه‌ای را داشته باشند.

با وجود این، مشکلاتی نیز در ارائه خدمات دیده شده است که تا حدودی پذیرفته شده است، چه اینکه برنامه‌ای در این سطح(کشوری) خالی از اشکال نیست؛ تأخیر در صدور دفترچه‌های شناسایی برای اتباع که بعضاً در آخرین روزها و بعضاً یک روز مانده به «اربعین» صادر شده‌اند، از این مشکلات بوده است، که امید می‌رود با توجه به تجربیات سال‌های قبل، دیگر شاهد آن نباشیم.

در سال جاری اما شواهدی از عزم جزم وزارت کشور برای زمینه‌سازی حضور گسترده‌تر مهاجرین افغانستانی عاشق زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) در راهپیمایی اربعین حسینی که تجلی حضور و شکوه امت اسلام در برابر دنیای جهالت و استکبار است، دیده می‌شود.

وزارت کشور طی یک فراخوان، از جوانان زیارت اولی عتبات دعوت کرده است میهمان اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی باشند و به طور رایگان «اولین زیارت حسینی» را در راهپیمایی اربعین تجربه نمایند.

اقدامی قابل تقدیر و شایسته تکریم و سپاسگزاری که از پیوند روزافزون قلوب مؤمنین و وجود مدیران آگاه، بصیر و انقلابی در نهادهای مسئول خبر می‌دهد.

در کنار این اقدام ستودنی، ثبت‌نام افرادی که دارای کارت آمایش هستند، مانند سال‌های قبل نیز جریان دارد و افراد دارای پاسپورت‌های خانوادگی نیز مشمول همین طرح هستند.

جدای از این چند گروه، شمار دیگری از اتباع افغانستانی نیز هستند که به لحاظ قانونی می‌توانند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند، اما حضور عادی آنان، نیازمند هزینه‌های مالی نسبتاً گزافی است که برای این قشر که متأثر از توّرم موجود در جامعه است، سنگین است.

این افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ مهاجرین افغانستانی که دارای پاسپورت الکترونیکی هستند و سال‌ها در ایران اقامت داشته‌اند و مهاجرینی که با تحولات اخیر افغانستان، وارد جمهوری اسلامی شده‌اند.

 وزارت کشور می‌تواند با هدف تسهیل زیارت این قشر از مهاجرین، به ویژه دسته اول، همان خدماتی را که برای دارندگان کارت آمایش ارائه می‌دهند برای این افراد نیز ارائه نمایند. بدین ترتیب این دسته از مهاجرین به جای پرداخت هزینه میلیونی، هزینه نهایتاً چندصد هزار تومانی پرداخت خواهند کرد و در مورد دسته دوم، یعنی مهاجرینی که تازه وارد ایران شده‌اند، هم با ملاحظه موارد امنیتی، همین خدمت را ارائه دهند.

چنانچه این پیشنهاد تحقق پیدا کند، شاهد حضور بیشتر مشتاقان حسینی در راهپیمایی اربعین امسال خواهیم بود که امید می‌رود به یکی از با شکوه‌ترین تجمعات دینی تبدیل شود.

فراموش نکنیم که به اذعان مراکز تحقیقاتی غربی، راهپیمایی اربعین، طرح خاورمیانه جدید آمریکا را کاملاً به هم زد و ملت‌های ایران، عراق، افغانستان، لبنان، سوریه و… را در یک ترکیب جدید قرار داد.

چند سالی است که وحدتی مؤمنانه در راهپیمایی اربعین، محاسبات مراکز استکباری و مزدوران تکفیری، صهیونیستی آنان را در ایجاد نفاق و چنددستگی و ناامنی بر هم زده و آنان را مستأصل نموده است؛ پس سزاوار است این اجتماع را به هر وسیله ممکن پرشکوه‌تر سازیم.

انتهای پیام/.

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا