سیاسی

اصلاح نظام بانکی از مطالبات جدی است

ایسنا/فارس معاون اقتصادی رئیس جمهوری تاکید کرد که اصلاح نظام بانکی یکی از مطالبات جدی است که باید اجرایی شود.

محسن رضایی شامگاه پنج‌شنبه سوم شهریور در جلسه با فعالان اقتصادی فارس، نقش این استان در معادلات کشور را مهم دانست و تاکید کرد که بدون انجام اصلاحات اقتصادی امکان بهبود شرایط فراهم نمی شد، زیرا ریل گذاری اقتصادی کشور اشتباه بوده است.
رضایی اقتصاد ایران را مبتنی بر کارخانه داری دانست و با یادآوری اینکه باید صنعت سازی مبنا قرار گیرد، گفت: تعداد صنایع ما از آلمان بیشتر است اما همه به شکل جزیره ای عمل می کنند، تا زمانیکه زنجیره فعالیت بنگاههای اقتصادی ایجاد نشود، نباید انتظار توسعه در ابعاد مختلف را داشت.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری نبود زنجیره صنعت را یک مشکل کشور دانست و ضمن طرح این مثال که اگر صنعت پتروشیمی سه ساتان فارس، بوشهر و خوزستان وجود داشت، ارزآوری این صنعت به سالانه ١٠٠ میلیارد دلار می رسید، گفت: کشاورزی مزیت نسبی فارس محسوب می شود اما با توجه به مشکلات این بخش، زنده ماندن کشاورزی فارس یک معجزه است.
او تحول اقتصادی را نیازمند اقدام جهادی دانست و با بیان اینکه تغییر در مسیر اصلاح و جهش اقتصادی هم باید در برنامه ها لحاظ شود، لحاظ کردن تغییر ریل و اصلاح جهش اقتصادی را از ضرورتها دانست و گفت: اصلاح اقتصادی در زمینه تجارت که از آبان سال قبل اجرایی شد، بهبود شرایط را به دنبال داشت.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری، حذف ارز ترجیحی را از اصلاحات اقتصادی اثرگذار دانست و با بیان اینکه حذف نشدن ارز ۴٢٠٠ تومانی زیانهای فراوانی برای اقتصاد کشور داشت، گفت: نظام بانکی کشور هم باید اصلاح شود و این خواسته یکی از اصلی ترین مطالباتی است که در کشور وجود دارد. بیش از ۵٠ درصد از منابع بانکی فارس از این استان خارج شده و به تهران می‌آید.
او ادامه داد: نظام بانکی و تخصیص منابع دو موضوع مهم بوده که در دولت نیز مطرح شده و باید بتوان این مشکل را در کشور برطرف کنیم.
رضایی یکی از موانع توسعه را ساختار بودجه کشور دانست و در بیان دلیل این موضوع گفت: دولت در ابتدا بودجه را تدوین می‌کند و مجلس مسیر بودجه را تغییر می‌دهد و در زمان اجرا نیز بودجه به گونه‌ای دیگر اجرایی می‌شود.
او ادامه داد: در شش ماه اول امسال درآمد کمتر بوده ولی در شش ماه دوم درآمدها افزایش یافته و باعث اختصاص منابع درآمدی عمرانی به استان‌ها خواهد شد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: اگر به دنبال اصلاحات عمیق اقتصادی هستیم، حضور مردم در اقتصاد باید مشهود باشد در این خصوص می‌توان گفت با حذف رانت و فساد، نقدینگی را به سمت تولید هدایت کردیم و دومین مرحله ایجاد جذابیت در حوزه تولید است.
رضایی همچنین گفت: در حال برنامه ریزی کشور بدون برجام هستیم این در حالی است که احتمال توافق برجام هم وجود دارد.
معاون رئیس جمهور بیان کرد: برنامه ریزی‌هایی که در کشور انجام شده به گونه‌ای است که برجام در آن دیده نشده ولی اگر برجام به نتیجه رسید برای آن نیز برنامه داریم.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا