بین الملل

دیپلماسی بهترین راه برای بازگشت به توافق هسته ای است

سخنگوی کاخ سفید:

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه اگر بایدن توافق هسته ای با ایران را در راستای منافع ملی آمریکا تشخیص دهد، با بازگشت به آن موافقت می کند، گفت که دیپلماسی بهترین راه برای بازگشت به برجام است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «کارن ژان پی یر» سخنگوی کاخ سفید پنج شنبه شب به وقت آمریکا در نشستی خبری در واشنگتن در سخنانی درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها علیه ایران گفت: رئیس جمهور بایدن اگر تشخیص دهد که توافق هسته‌ای با ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است، با آن موافقت خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: زمینه برای بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای فراهم بشود یا نشود، ما با متحدان خود برای همه سناریوها آماده هستیم.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: دیپلماسی بهترین راه برای بازگشت به توافق هسته‌ای است و ما به مذاکرات در این خصوص ادامه خواهیم داد.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین مدعی شد: اگر ایران آماده پایبندی به تعهداتش در قالب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باشد، ما نیز به آن پایبند خواهیم بود.

سخنگوی کاخ سفید درباره تحولات اوکراین هم گفت: رئیس جمهور بایدن در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود دوباره بر حمایت واشنگتن از کی یف برای مقابله با تجاوز روسیه تأکید کرد.

وی تأکید کرد: روسیه باید با ایجاد منطقه عاری از سلاح در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در شرق اوکراین موافقت کند.

این سخنان سخنگوی کاخ سفید در حالی است که «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنچ‌شنبه اعلام کرد توافق هسته‌ای رو به پیشرفت بوده و پاسخ آمریکا به نظرات ایران در گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها «معقول» است. بورل پیشتر نظرات و پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را هم معقول و منطقی دانسته بود.

گفتنی است ایران ۲۴ مرداد نظرات، پیشنهادها و ملاحظات خود را درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به عنوان متن نهایی توافق بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران برای طرف‌های برجام ارسال کرد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا