دانش و فناوری

مأموریت ایجاد آزمایشگاه مرجع به جهاد دانشگاهی واگذار شود


رئیس جهاد دانشگاهی در نشست روسای جهاددانشگاهی و سازمان ملی استاندارد برای عضویت در جلسات شورای عالی استاندارد دعوت شد وواگذاری مأموریت ایجاد آزمایشگاه مرجع و راه‌اندازی مرکز آزمون تست تصادف از دیگر پیشنهادهای بیان شده در این نشست بود.

 به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس  به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، نشست مشترک دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی و مهدی اسلام پناه معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد امروز، ۵ شهریورماه در دفتر مرکزی این نهادبرگزارشد.  

*جهاد دانشگاهی ظرفیت مناسبی برای جذب نیروهای نخبه دانشگاهی است

دهقانی فیروزآبادی در ابتدای این نشست با اشاره به سخنان رهبر انقلاب پیرامون جهاددانشگاهی گفت: این نهاد در منظومه فکری رهبر انقلاب جزو ستون‌های انقلاب محسوب می‌شود و رهبری در این زمینه فرمودند همیشه در اعماق جانم محبت این مجموعه را داشته‌ام.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که در کشور دو بستر “دولتی” و “خصوصی” برای کار کردن وجود دارد، افزود: فعالیت جهاد دانشگاهی  بین این دو بستر است و برای کسانی که هم خواستار مزایای دولتی بوده و هم علاقه‌مند آزادی عمل هستند، فضای مناسبی به شمار می‌رود.

 دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: جهاددانشگاهی ظرفیت خالی‌ای برای انقلاب است که می‌تواند بسیاری از نیروهای نخبه دانشگاه‌ها را جذب کار کند.

وی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی با استاندارد سر و کار دارد و متوجه اهمیت آن در کشور است، گفت: اما موضوع مهم این است که امروز با تیم و مجموعه‌هایی مواجه هستیم که استاندارد ایران ملاک آن‌ها برای تحلیل و ارزیابی نیست و خودمان باید استاندارد را تدوین کنیم تا کار انجام شود. در نتیجه می‌توان گفت استاندارد برای کشور از یک‌سو ظرفیت پیشرفت و از سویی دیگر یک مانع است.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: با توجه به همکاری و نزدیکی جنس جهاد دانشگاهی با استاندارد می‌توانیم یک همکاری جدی، واقعی و صحیحی را تعریف کنیم تا خط مشترکی حاصل شود و الگویی برای دیگر مجموعه‌ها باشد.

دهقانی فیروزآبادی در پایان صحبت‌های خود پیشنهاد ایجاد کارگروهی برای همکاری‌های دو طرفه را داد و گفت: امیداورم با ایجاد این کارگروه خط مشترکی برای فعالیت در حوزه دانش‌بنیان‌ها ایجاد شود.

*دعوت از رییس جهاددانشگاهی برای عضویت در جلسات شورای عالی استاندارد

در ادامه اسلام پناه با تاکید بر این‌که خود را از خانواده جهاددانشگاهی می‌دانم و نیروهای این نهاد هرکدام به تنهایی نماد ایثار، انقلابی گری و جهاد هستند گفت: این نهاد دارای سرمایه انسانی بی‌نظیری است و نگاه ما نیز به این مجموعه متفاوت است.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه رویان و شبیه‌سازی‌های انجام شده در این نهاد، اظهار کرد: این مجموعه در نوع خود پُر کشش بوده و این کشش خود ناظر بر علم و دانش است. امروز که در هزاره سوم هستیم و رقابت از نوع رقابت علمی است جهاددانشگاهی خوش درخشیده است.

رییس سازمان ملی استاندارد، جهاد دانشگاهی را دارای مراکز، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری بسیار خوبی در کشور دانست و گفت: بخشی از توسعه اقتصادی و علمی ما وابسته به استاندارد است. اگر می‌خواهیم در اقتصاد صنعتی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید استانداردسازی و انطباق‌پذیری، تایید صلاحیت و اندازه‌شناسی آن را مشخص کنیم. اگر از این چهار عنصر تبعیت نکنیم آن صنعت، صنعت نمی‌شود و قابلیت توسعه زیست‌بوم، صادرات و واردات و زنجیره ارزش را ندارد.

وی با بیان این‌که در گذشته سیاست این بوده که در تدوین و استانداردسازی از دانشگاهیان استفاده شود که این موضوع نیاز به بررسی و احصاء ابعاد مختلف دارد، افزود: سازمان استاندارد، سازمانی به موازات کل دولت است که همگی از آن کار می‌خواهند و کارشان هم بسیار متنوع است.

اسلام پناه ادامه داد: یکی از کارهای مهم سازمان کمک گرفتن از جهاد دانشگاهی در حوزه‌های استانداردسازی، تدوین و کمیته‌های متناظر و عضویت‌های بین‌المللی شناخته شده است.

وی با تاکید بر این‌که اعتقاد جدی داریم که کمیته‌های ما از نهادهای انقلابی مثل جهاددانشگاهی باید آبشخور گیرند، اظهار کرد: از رییس جهاددانشگاهی دعوت می‌کنم که عضو جلسات تخصصی و مختلف حقیقی شورای عالی استاندارد شوند.

معاون رییس جمهور با اشاره به مرجعیت آزمایشگاه‌های کشور در سازمان ملی استاندارد گفت: بالغ‌بر ۱۰ میلیارد دلار تجهیزات آزمایشگاهی داریم که نیاز به ارزیابی دارند. مرجعیت حلال نیز به این سازمان واگذارشده است که نیاز به توجه زیادی دارد و ما آمادگی کامل برای همکاری با این نهاد در حوزه حلال، خدمات و … را داریم.

اسلام پناه با بیان این‌که امیدواریم با همکاری جهاددانشگاهی کارهای ماندگاری برای شرکت‌های خوبی که شکل گرفته‌اند و منتظر استاندارد هستند، انجام دهیم تاکید کرد: این نهاد می‌تواند مرکز آزمون تست تصادف را شکل دهد.

*آمادگی جهاددانشگاهی برای تدوین بخشی از استانداردهای پژوهش محور

در ادامه محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی اظهار کرد: در حال حاضر این معاونت جهاددانشگاهی ۳ پژوهشگاه، ۲۵ پژوهشکده، ۱۴۷ گروه پژوهشی، ۱۲۷ مرکز خدمات تخصصی و ۷۰۰ عضو هیات علمی و بیش از ۱۶۰۰ کارشناس و کارشناسی ارشد فعال در زمینه‌های فنی_ مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، پزشکی و علوم انسانی دارد که این ظرفیت می‌تواند به سازمان استاندارد در زمینه تدوین استانداردهای جدید و انجام کارهای پژوهشی در حوزه استاندارد کمک کند.

 

وی با اشاره به نبود آزمایشگاه مرجع در کشور، گفت: به‌عنوان‌مثال در جهاددانشگاهی مته حفاری تولیدشده است، اما برای انجام اولین تست در داخل چاه با عدم تمایل از سوی پیمانکار مواجه می‌شود و از سویی دیگر هم ارسال مته برای انجام تست و آزمایش به خارج صرف‌نظر از حجم و هزینه ارسال آن، موضوع انتقال دانش است که با ارسال مته ناخواسته انجام می‌شود و این خوب نیست.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بیان کرد: در برخی از زمینه‌هایی که جهاددانشگاهی دارای تخصصی است ایجاد آزمایشگاه مرجع می‌تواند یا به‌صورت مأموریت به جهاددانشگاهی واگذار شود یا با مشارکت سازمان استاندارد این آزمایشگاه ایجاد شود.

وی با بیان این‌که در زمینه گرفتن استاندارد برای محصولاتی که عام نیستند نیز بسیار مشکل داریم، ادامه داد: در تولید یک محصول برای اولین بار نیاز داریم برخی از مواد اولیه از خارج تهیه شود که با توجه به این‌که کشور تحریم است به ناچار برای دور زدن تحریم‌ها یکسری از مواد که خریداری می‌کنیم به دلیل نداشتن برچسب (لیبل) در گمرک به مشکل برخورد می‌کند که نیاز به یک راه حل در این زمینه داریم.

 پورعابدی در این نشست پیشنهاد عضویت نماینده جهاددانشگاهی در شورای عالی استاندارد را داد که می‌تواند کمک کند این دو مجموعه به صورت ارگانیک با هم همکاری کنند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در پایان اظهار کرد: با توان این نهاد در حوزه پژوهش و فناوری می‌توانیم تدوین بخشی از استانداردهای پژوهش محور را بر عهده بگیریم.

*استاندارد ابزاری سیاستی برای توسعه بازار

در ادامه  اصغری رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیر با ارایه توضیحاتی در رابطه با جایگاه استاندارد در کشورهای در حال توسعه گفت: به نظر می‌آید دولت یکسری ابزارهای سیاستی برای توسعه بازار (مارکت) دارد که مشوق‌های مالیاتی می‌تواند ابزار سیاستی طرف عرضه آن باشد. یکی از مهم‌ترین ابزارهای سیاستی طرف تقاضا هم استاندارد است که اگر بتواند به‌خوبی جاری و ساری شود می‌تواند تعاملات مارکت را توسعه دهد.

وی حوزه‌های همکاری جهاددانشگاهی با سازمان استاندارد را تشریح کرد و گفت: بررسی استانداردهای آینده و آینده استانداردها بر اساس کلان روندهای فناوری، توسعه تعامل با دانشگاه‌ها، توسعه فعالیت‌ها در گستره ملی و بهره‌گیری از تمام امکانات کشور و امکان همکاری در توسعه صنایع پیشرو می‌تواند از حوزه‌های همکاری دو طرف باشد.

اصغری در رابطه با تعاملات فراون‌هوفر و موسسه استاندارد آلمان توضیحاتی را ارایه کرد و در ادامه در مورد تعدادی از موضوعات همکاری با سازمان استاندارد در زمینه‌های علمی، فنی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی گفت: اندازه‌گیری تشعشات رادیویی، استانداردهای کمک ناوبری بصری و استانداردهای سامانه‌های کنترل تردد برخی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در این حوزه است.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا