دانش و فناوری

دانشگاه‌ها مغز متفکر دولت سیزدهم هستند

ایسنا/قزوین رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: خوشبخانه نگاه دولت سیزدهم به دانشگاه‌ها محوری است و این دولت دانشگاه‌ها را اتاق فکر و مغز متفکر خود می‌داند.

به گزارش ایسنا، هفته دولت فرصتی مغتنم برای بررسی رویکرد دولت سیزدهم نسبت به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. رویکرد نخبگانی دولت رئیسی نسبت به دوره‌های گذشته با نخبه‌گماری در اعضای کابینه‌ و زیرمجموعه‌های آنان برای همگان مشهود است.
این موضوع نشان می‌دهد که دولت سیزدهم برای رفع مسائل کشور از ظرفیت نخبگانی استفاده کرده است. در رویکرد دولت، باید استقلال دانشگاه از تلاطم‌های سیاسی حفظ شود.
در رویکرد نخبگانی دانشگاه‌ها در مرکز توجه قرار دارند و مسیر پیشرفت جامعه را ترسیم می‌کنند و برای رسیدن به هدف خود نیازمند دامنه‌ای از اختیارات هستند تا بتواند همه جانبه در رشد جامعه نقش داشته باشند، در این میان نقش زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری را نباید نادیده گرفت.
قزوین شهری دانشگاهی است و مؤسسات آموزش عالی متعددی همچون دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد، دانشکده فنی شهید بابایی، مرکز تربیت معلم شهید رجایی، دانشگاه غیرانتفاعی رجاء، مؤسسه آموزش عالی دهخدا و غزالی، مراکز علمی کاربردی و بسیاری دیگر در آن به تربیت دانشجویان می پردازند.
در این میان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه مادر محسوب می‌شود و اساتید و دانشجویان آن دستاوردهای بسیاری در سطح ملی و بین‌المللی برای قزوین به ارمغان آورده‌اند.
خبرگزاری ایسنا در این مجال به گفت‌وگو با ریاست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، نشسته است تا با حضور سیدعلی قاسم زاده زوایای مختلف مسائل دانشگاهی استان قزوین را بررسی کند.
جایگاه دانشگاهی استان قزوین در سطح کشور
سیدعلی قاسم زاده اظهار کرد: استان قزوین از نظر تعداد مراکز دانشگاهی و تعداد دانشجویان جزو ده استان برتر کشور است. نزدیکی به تهران و گذرگاه جمعیتی غرب کشور، موقعیت صنعتی استان و ظرفیت نیروی انسانی خلاق و مستعد، بهترین زیرساخت برای حضور مراکز آموزشی متعدد در این استان شده است.
وی گفت: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به‌عنوان دانشگاهی جامع با مأموریت بین‌المللی و رسالت فراملی به سبب بافت تاریخی و تمدنی شهر قزوین و مزایای ژئوپولتیک، میزبان دانشجویان غیرایرانی بسیاری بوده و هست.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: آزمایشگاه‌های مجهز و منحصربه‌فرد و دانشمندان و نخبگان متعدد در رشته‌های مختلف از امتیازهای این دانشگاه باعظمت است.
وی افزود: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برای تکمیل پروژه فاز دوم دانشکده فنی و مهندسی، تکمیل دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، تکمیل خوابگاه‌های دانشجویی مجردی و متأهلی و تکمیل سالن ورزشی و استخر نیاز به اعتبار و بودجه دارد. همچنین طراحی و تکمیل پردیس علم و فناوری، طراحی و تکمیل پروژه مرکز تحقیقات کشاورزی، شرکت‌های دانش بنیان، مطالعات آب دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در تاکستان و پروژه‌های عمرانی مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا به‌ویژه خوابگاه دانشجویی و کتابخانه مرکزی پروژه‌هایی است که بی‌گمان علاوه بر بودجه سفر ریاست جمهوری نیاز به ورود خیران جهت تکمیل و توسعه دانشگاه‌ دارد.
رئیس دانشگاه مادر استان قزوین با اشاره به مطالبات و کمبودهای اولویت‌دار دانشگاهی در استان قزوین گفت: مهمترین مشکل دانشگاه‌های استان کمبود محیط خوابگاهی و امکانات رفاهی و تجهیزات آزمایشگاهی‌است که‌ باید در اولویت رسیدگی قرار گیرد.
 دستاورد سفر رئیس جمهور برای دانشگاه‌های قزوین
قاسم‌زاده گفت: در سفر استانی رئیس جمهور معمولا برای هر وزارت‌خانه بودجه خاصی پیش بینی می‌شود. مبنای تخصیص بودجه طرح‌های عمرانی با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت است. حدود ۲۰۵ میلیارد تومان از مصوبات سفر ریاست جمهوری به حوزه آموزش عالی استان اختصاص یافت که از این میزان ۱۱۷ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) به تصویب رسید.
وی ادامه داد: البته با توجه به میزان اعتبارات اختصاص یافته به استان این مبالغ کفاف حل مشکلات عمرانی دانشگاه‌های استان را نمی­‌دهد و قطعاً نگاه ویژه رئیس جمهور و نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه را می­‌طلبد.
این مسئول در خصوص کمک‌های استان در خصوص مراکز آموزش عالی گفت: می‌دانیم که دولت سیزدهم با مشکلات عدیده‌ای در حوزه اقتصاد روبه‌رو بوده و هست. بدهی‌های باقی مانده دولت پیشین، تولید پول بی‌پشتوانه و تورم بسیار شدید که ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی دولت پیشین بود و بسیاری از موارد دیگر چون شدت تحریم‌ها، دست دولت را برای کمک بیشتر به دانشگاه‌ها بسته است.
وی افزود: با تمام این شرایط دولت سیزدهم نگاهی ویژه به دانشگاه دارد و کمک‌های خوبی در حوزه تغذیه دانشجویی و امور رفاهی دانشجویان از جمله وام تحصیلی و تعمیر و تجهیز خوابگاهی و بناهای ساختمانی و تجهیزات آزمایشگاهی صورت گرفته که دانشگاه‌های استان قزوین از آن محروم نمانده‌اند.
قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: البته همچنان دانشگاه‌ها برای پرداخت مطالبات و بدهی‌ها نیازمند کمک دولت و مجلس هستند؛ چنانکه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای پرداخت بدهی‌های خویش از محل هدفمندی یارانه‌ها یا سایر منابع از جمله تملک دارایی به حداقل ۳۰ میلیارد تومان نیازمند است تا تراز مالی و سنواتی آن با کسری بودجه مواجه نشود.
رویکرد دولت سیزدهم در خصوص مراکز آموزش عالی
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: خوشبختانه نگاه دولت سیزدهم به دانشگاه‌ها محوری است و به قول رئیس جمهور؛ دانشگاه اتاق فکر و مغز متفکر دولت است. بی‌گمان دانشگاه‌ها با همت دانشمندان، اساتید و دانشجویان نخبه طعم شیرین پیشرفت در حوزه‌های مختلف را با رفع مشکلات ساختاری کشور به‌کام مردم می‌چشانند.
قاسم‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: فضای دانشگاهی مرعوب برخی نگاه‌های تنگ‌نظرانه و مانع تراشی آنان و موانع بین‌المللی و دشمنی‌های کودکانه برخی عناصر بدخواه داخلی و خارجی نخواهد شد و به قله‌های تعالی علمی و فناوری دست خواهد یافت و با کمک دانشمندان جوان انقلابی، گفتمان انقلاب اسلامی گستره‌ی جهانی خواهد یافت.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا