دانش و فناوری

اولین پیاده‌روی فضایی چینی‌ها خارج از ماژول جدید انجام شد

فضانوردان ماموریت شنژو ۱۴(Shenzhou ۱۴) چین اولین پیاده‌روی فضایی را خارج از ماژول جدید این ایستگاه فضایی انجام دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، چن دونگ(Chen Dong) و لیو یانگ(Liu Yang) یک پیاده‌روی شش ساعته انجام دادند و بر روی ماژول جدید ون‌تیان (Wentian) این ایستگاه فضایی کار کردند.
چن دونگ، فرمانده ماموریت شنژو ۱۴، و لیو یانگ، دریچه ماژول جدید ون‌تیان را در ساعت ۶:۲۶ صبح روز پنجشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۴:۵۶ به وقت تهران) باز کردند و هر دو تا ساعت ۷:۰۹ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۵:۳۹ به وقت تهران) از ایستگاه فضایی تیانگونگ خارج شدند.
چن در حالی که دستش را در هوا تکان می‌داد گفت: این میزان نزدیک بودن زمین، شگفت‌انگیز است. سلام به همه. من از ماژول خارج شدم. حالم خوب است.
چن و لیو مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از جمله نصب پمپ توسعه یافته ماژول آزمایشگاهی ون‌تیان که در سیستم کنترل حرارتی این ایستگاه نقش دارد را انجام دادند و علاوه بر آن یک دوربین پانوراما متصل به خارج از ماژول ون‌تیان را برای ایجاد میدان دید وسیع بالاتر بردند.  
این دو نفر توسط فضانورد دیگری از داخل ایستگاه فضایی تیانگونگ هدایت شدند. بازوی رباتیک کنترل از راه دور ون‌تیان به طول ۱۷ فوت(۵ متر) نیز به عملیات کمک کرد.

فضانوردان تا ساعت ۱۲:۳۳ به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۱:۰۳ به وقت تهران) کار خود را به پایان رساندند.
لیو پس از انجام وظایف برنامه ریزی شده‌اش گفت: می‌خواهم از هم تیمی‌هایم به خاطر کمکشان، از تمام کادر فنی برای حمایتشان و از همه مردم چین به خاطر همراهی و توجهشان تشکر کنم. این گام رو به جلو نتیجه تلاش مشترک مردم چه در زمین و چه در فضا است.
چین ماژول ون‌تیان را در ماه ژوئیه راه اندازی کرد. این ماژول به ماژول مرکزی تیان‌هه متصل شد.
این پیاده‌روی فضایی اولین موردی بود که در آن از هوابند جدید و بزرگ ماژول ون‌تیان مورد استفاده قرار گرفت. پیش از این، پیاده‌روی‌های فضایی تیانگونگ که توسط فضانوردان ماموریت‌های شنژو۱۲ و شنژو ۱۳ انجام شده بود، هوابند تیان‌هه که ونتیان اکنون به آن متصل است انجام می‌شد.
از دیگر قابلیت‌های ون‌تیان می‌توان به تعدادی قفسه‌های علمی برای استفاده توسط فضانوردان برای انجام طیف وسیعی از آزمایش‌ها در ریزگرانش و ۲۲ درگاه محموله در قسمت بیرونی برای میزبانی از محوله‌های آزمایشی چینی و بین‌المللی اشاره کرد.
خدمه شنژو ۱۴ از تاریخ ۵ ژوئن(۱۵ خرداد) در فضا هستند.
چین در حال حاضر برای پرتاب ماژول منگتیان(Mengtian) که سومین و آخرین ماژول تیانگونگ است، آماده می‌شود. این ماژول ۵۸.۷ فوتی(۱۷.۹ متر)، تقریباً ۲۲ تن وزن دارد و قرار است در ماه اکتبر پرتاب شود.
این ماموریت سومین پرتاب ماژول چین در کمتر از ۱۸ ماه خواهد بود و ایستگاه فضایی T شکل تیانگونگ را تکمیل خواهد کرد.
اندازه ایستگاه فضایی تکمیل‌شده تیانگونگ، به همراه فضاپیماهایی که به آن متصل خواهند شد حدود ۲۰ درصد ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا