بین الملل

کاخ سفید: پوتین از انرژی به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند


سخنگوی کاخ سفید ضمن متهم کردن روسیه به استفاده ابزاری از انرژی، گفت واشنگتن با متحدانش برای یافتن منابع انرژی از جمله گاز برای اروپا تلاش می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علی‌رغم اینکه کشورهای غربی، خود با اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه مانع صادرات حامل‌های انرژی و سوخت این کشور به اتحادیه اروپا شده‌اند، اما واشنگتن برای سلب مسئولیت از خود، مسکو را مقصر این بحران معرفی می‌کند.

«کارین ژان-پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه مدعی شد: «پوتین از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند ولی ما انتظار این مسئله را داشتیم و برای آن نیز آماده شده‌ایم».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، ژان-پی‌یر طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «ما با متحدان خود به دنبال راه‌هایی برای افزایش منابع گازی در اروپا و تقویت سایر منابع انرژی می‌گردیم».

وی درباره جنگ اوکراین نیز اظهار داشت: «کرملین فرآیند غربالگری را، در جریان تلاش‌ها برای الحاق مناطق تحت کنترل خود در اوکراین، بسیار مهم می‌داند».

این مقام آمریکایی ادعا کرد: «اطلاعات ما نشان می‌دهد که روسیه از مراکز غربالگری در شرق اوکراین و غرب روسیه برای بازداشت هزاران اوکراینی استفاده می‌کند».

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین با بیان اینکه اروپایی‌ها مجبور به پرداخت بهای سیاست‌های غیرمعقول و پوچ رهبران خود در ارتباط با روسیه در حوزه انرژی هستند، گفت این در حالی است که سود آن عاید آمریکا می‌شود. (جزئیات بیشتر)

در پی جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا به صورت جمعی و کشورهای این بلوک به صورت فردی در ماه‌های اخیر اقداماتی را اتخاذ کرده‌اند تا وابستگی به نفت، گاز و زغال سنگ روسیه را کاهش دهند. این اقدامات باعث سر به فلک گذاشتن قیمت انرژی در غرب شده و این اتحادیه را با توجه به نزدیک بودن زمستان تهدید می‌کند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه سیاست اروپایی‌ها را «خودکشی» توصیف کرده است.

انتهای پیام/خ


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا