شهرستان ها

روایت بانوان در قاب هنر

اصفهان- جشنواره بی‌المللی فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی توراندخت با عنوان هنر به روایت زنان و تاکید بر نقش زنان در توسعه فرهنگی و اقتصادی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «روایت بانوان در قاب هنر» عنوانی است که نشست فرهنگی هنری توراندخت سعی دارد که تحت آن نقش زنان را در توسعه فرهنگ و هنر را برجسته کند تا بدین وسیله توجه و انعکاس نقش ممتاز زنان جامعه ایران با الهام از آرمان‌های دین مبین اسلام در توسعه و ترویج فرهنگ و هنر و تمدن اسلامی را به منصه ظهور رساند.

بنیاد ملی توراندخت شامگاه چهارشنبه در تالار شریعتی اصفهان از جشنواره بین‌المللی توراندخت تحت عنوان (هنر به روایت زنان) رونمایی کرد تا در راستای تکریم بانوان هنرمند کشور و ظرفیت‌سازی و کشف استعدادهای جامعه هنری بانوان نقش‌آفرینی کند.

تعابیر تاریخی زبان مادری و ام الوطن

علیرضا خواجه احمد عطاری، رئیس دانشگاه هنر اصفهان در این نشست با اشاره به سخنی از پیامبر که فرمودند «از دامن زن مرد به معراج می‌رود» اظهار کرد: همیشه از زبان به نام زبان مادری تعبیر و از وطن به نام ام الوطن یاد می‌شود.

وی ادامه داد: در اسطوره‌ها از زمین به نام مادر و از آسمان به نام پدر یاد می‌شود، بنابراین جایگاه زن در اعتقادات دینی و مذهبی و واژگان به خوبی هویدا است که همسر، یار مرد و به عنوان تارو پود مکمل یکدیگر هستند.

خواجه احمد عطاری با اشاره به زنان نام‌آور در تاریخ مذهبی و هنری گفت: فاطمه مادر حسنین در این ایام بسیار یاد می‌شود و در طول تاریخ مجسمه‌هایی با عنوان ونوس وجود دارد که دو عنصر تولید و باروری آنها مورد تاکید و ارزش بسیاری برای مادران قائل هستند.

وی با بیان اینکه هنر اساساً تجلی و بروز دادن است، گفت: زن با تولد فرزندان نقش کنز و خلق را در مسیر هنر بر عهده دارد و برای نام بردن بسیاری از زنان بزرگ و شاخص گذشته تا به امروز ساعت‌ها باید گوش جان سپرد تا به عظمت زنان این سرزمین پی برد.

تجلی نقش زنان در ادبیات و اشعار

اسماعیل آذر، نویسنده، استاد ادبیات و پژوهشگر تاریخ و ادبیات فارسی نیز در این برنامه با اشاره به زن در اشعار و ادبیات به تعدادی از زنان اشاره کرد و گفت: دختر میرزا حسن خان آصف به نام ارجمند بانو با عشق شهاب‌الدین بسیار ستودنی است، رشحه دختر هاتف اصفهانی با یک غزل خود را ثبت در تاریخ کرد و توصیه می‌کنم از اشعار ژاله اصفهانی غافل نشوید.

وی ادامه داد: زنان باید کارآفرینی کنند و و از زنان هیچکس به اندازه فردوسی یاد نکرده است که هرچه خوبی در جهان است در زنان نهادینه شده است؛ سعدی در آن روزگار زن را روشنایی خوانده و در مورد زنان می‌گوید زن خوب فرمانبر پارسا کند مرد درویش را پادشاه کند.

روایت بانوان در قاب هنر

شکوفایی اقتصادی و فرهنگی با حضور زنان

سیده محبوبه کاظمی دولابی یکی از فعالان گردشگری و هنری نیز در این برنامه با بیان اینکه «روایت بانوان در قاب هنر» کلید واژه‌های مؤثری دارد، گفت: توسعه هنرهای اسلامی در کشور ضرورت دارد و زنان به عنوان مهم‌ترین عامل توسعه فرهنگی و البته حلقه نامرئی محسوب می‌شوند.

وی افزود: شغل زنان اغلب در راستای مشاغل خانگی و سنتی تعریف می‌شود که برای رسیدن به سطوح بالاتر با مشکلات و موانع اقتصادی و فرهنگی روبرو هستند؛ نگاه تبعیضی در واقع یکی از این موانع در حوزه اشتغال است.

کاظمی با اشاره به اینکه زنان پشتیبان مردان و آموزگار فرزندان خود هستند، گفت: زنان به عنوان نیمی از جامعه هستند که اشتغال و تجاری‌سازی آثار هنری توسط زنان راهی برای توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: گردشگری هنری باید با تدابیری بهم متصل شود و راهکار شکوفایی اقتصادی همین امر است که بازهم زنان نقش مؤثری دارند؛ بنابراین باید فضاهایی برای نقش‌آفرینی و توانمندسازی زنان فراهم کرد و آگاهی زنان نسبت به حقوق خودشان اهمیت دارد که نقش مردان برای ایجاد این بستر پررنگ است.

این فعال گردشگری معتقد است که بسیاری از همایش‌ها و محل‌های تصمیم‌سازی بدون حضور زنان و کاملاً مردانه اجرا می‌شود و شناسایی و پژوهش مسائل کنونی و معاصر زنان باید در دستور کار قرار گیرد و انجمن‌ها و بخش خصوصی و حاکمیتی بر اساس استعدادیابی مسیر توسعه را برای زنان هموار کنند تا به تعالی برسند و این در راستای تعالی دینی، فرهنگی، اقتصادی قرار می‌گیرد.

روایت بانوان در قاب هنر

تعالی بخشی و هویت‌مندی جامعه هنری بانوان

در پایان بیانیه دبیرخانه جشنواره توراندخت قرائت شد که در ادامه اهداف این جشنواره اشاره شده است؛ این جشنواره با هدف تعالی بخشی و هویت‌مندی جامعه هنری بانوان کشور و جریان سازی مؤثر مفهومی و ساختاری در سه حوزه هنر سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی بر اساس مؤلفه‌های شخصیتی و روانی بانوان کشور و بر اساس شاخصه‌ها و ارزش‌های تمدن ایرانی اسلامی و تلاش برای مشارکت پررنگ انجمن‌ها و تشکل‌های هنری و حضور فراگیر رویکردهای مختلف فکری از جامعه هنری بانوان و با دعوت مستقیم از اساتید و بانوان محقق برجسته کشور در هر یک از رشته‌های تخصصی جشنواره جهت مشارکت در شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، دبیری و داوری جشنواره پای به عرصه رویدادهای فرهنگی کشور نهاده است.

اهداف و سیاست‌های کلان بخش هنرهای تجسمی جشنواره توراندخت شامل، کمک به نشر مفاهیم ارزشی در قالب آثار و دستاوردهای هنری، انعکاس دست‌آوردها هنری بانوان پس از انقلاب اسلامی به جامعه جهانی، تعامل با هنرمندان منطقه‌ای جهان اسلام برای تبادل دیدگاه‌های و ایده‌های هنری، معرفی و تشویق استعدادهای هنرمندان جوان در حوزه هنر بانوان، ایجاد ارتباط بین مراکز علمی و دانشگاهی با جامعه هنری بانوان و استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌های جهت اعتلای هر چه بیشتر این جامعه هنری، ایجاد بستری مناسب جهت ارتباط مؤثر بین تشکل‌ها و مؤسسات هنری و جامعه هنری بانوان و بهره‌مندی از پتانسیل‌های هنری این تشکل‌ها در حمایت از بانوان هنرمند، معرفی آثار فاخر بانوان هنرمند در حوزه دفاع مقدس و ترغیب جامعه هنری بانوان کشور در زمینه تولید این آثار، معرفی عناصر هویت‌ساز در حوزه هنری بانوان پس از انقلاب اسلامی، الگو سازی در حوزه‌های مختلف هنری با تکیه بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جامعه هنری بانوان کشور در چارچوب ارزش‌های دینی و ملی، ترغیب بخش خصوصی در حمایت از آثار بانوان هنرمند، ایجاد بستری مناسب جهت تعامل ارگان‌های متولی فرهنگ و هنر مانند فرهنگستان هنر و حوزه هنری با جامعه هنری بانوان در جشنواره است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا