جامعه

رشد ۱۰۰ درصدی حدنگاری اراضی زراعی در سه ماهه اخیر

رئیس سازمان ثبت اسناد خبر داد؛

رئیس سازمان ثبت اسناد گفت: در سه ماهه اخیر با راهبری رؤسای کل دادگستری دادستان ها و حفظ حقوق بیت المال، شاهد رشد ۱۰۰ درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی در کشور بوده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه شورای تحول و تعالی سازمان ثبت، با اعلام این مطلب گفت: میزان حدنگاری اراضی زراعی از ابتدای شروع فعالیت تا اوایل خردادماه امسال، ۷۰۰ هزار هکتار بود و امروز به مرز یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار رسیده است.

در این جلسه که رؤسای دادگستری استان‌های ایلام، کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان و خراسان شمالی و مدیران کل استانی سازمان ثبت نیز به صورت وبیناری حضور داشتند، دکتر بابایی با اشاره به اهمیت حدنگاری اراضی کشاورزی گفت: لازم است رؤسای کل دادگستری استان‌ها به منظور سرعت دادن و صحت کارها، یک قاضی ویژه جهت حضور در کمیسیون رفع تداخلات زمین‌های کشاورزی تعیین کنند تا در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف پرونده‌های این حوزه اقدام شود.

معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در جلسات آینده نیز سایر رؤسای دادگستری استان‌ها در جلسات شورای تحول و تعالی این سازمان شرکت خواهند کرد چرا که اشتراک و انتقال تجربیات در اجرای حدنگاری یا کاداستر بخش مهمی از این فرآیند را تشکیل می‌دهد، از رؤسای دادگستری استان‌ها خواست تا کمیته‌های رفع تداخلات اراضی را در ادارات دادگستری شهرستانها نیز تشکیل دهند.

بابایی با اشاره به اینکه هیچ منعی برای صدور اسناد اراضی کشاورزی وجود ندارد، افزود: چیزی به نام افراز و تفکیک در ادبیات حقوقی در خصوص خرد شدن اراضی کشاورزی نداریم و این موضوع مربوط به بعد از صدور سند است، از این رو معتقدیم تمامی اراضی، حتی اراضی خرد شده، قبل از اینکه وضعیت بدتری پیدا کنند باید سند دار شوند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم که مانع اجرای سریع حدنگاری اراضی کشاورزی در این چند سال اخیر شده، تفاسیر متعدد از قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی است که لازم است در قوانین و آئین‌نامه‌ها بازنگری صورت گیرد و به همین منظور با برگزاری جلسات تخصصی، راهکارهای مؤثری در نظر گرفته شده است.

بابایی با اشاره به اینکه این تفاسیر مستمسکی برای برخی از مدیران دستگاه‌ها و موجبات عدم همکاری لازم در صدور اسناد اراضی کشاورزی شده است، از تعریف ساز و کار مناسبی در این زمینه در قوه قضائیه خبر داد و افزود: در آینده نزدیک این مسئله با دستور رئیس دستگاه قضا حل خواهد شد و شاهد حرکت شتابان و با قدرت و تدبیر و استفاده از تمام ظرفیت‌ها در کاداستر کشاورزی خواهیم بود.

وی تأکید کرد: باید به مالکین اراضی کشاورزی امنیت خاطر بدهیم و زمینه ترغیب آنها را برای اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی فراهم کنیم و حتی اگر لازم است مستقیماً به آنها مراجعه کنیم تا این قانون به خوبی اجرا شود.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: حدنگاری اراضی کشاورزی یک طرح ملی است و تمامی مسئولان استانی باید با نگاه برای اجرای سریع و دقیق آن تلاش کنند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های استانی در اداره کل کاداستر سازمان ثبت، ادامه داد: مسئولان این کارگروه‌ها وظیفه دارند تمامی فعالیت‌های استان‌ها را تجزیه و تحلیل و مشکلات و موانع را مرتفع و راهبردهای لازم را برای اجرای سریع‌تر این طرح ارائه کنند.

در ادامه، رؤسای کل دادگستری استان‌های ایلام، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی و مدیران کل ثبت اسناد و املاک استان‌های مذکور که به صورت وبیناری در این جلسه شرکت کرده بودند، ضمن اعلام آخرین گزارش از وضعیت حدنگاری اراضی کشاورزی، نقطه نظرات و پیشنهادات خود را برای اجرای هر چه بهتر این طرح ارائه کردند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا