بین الملل

المالکی: حکم دستگاه قضا، به معنای منتفی شدن انتخابات زودهنگام است


رئیس ائتلاف دولة القانون گفت که حکم دستگاه قضا عراق مبنی بر عدم انحلال پارلمان، به این معناست که هیچ انتخابات زودهنگامی در کار نیست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولة القانون که یکی از اعضای کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) است، تأکید کرد که حکم دستگاه قضا عراق مبنی بر عدم انحلال ارلمان، به این معناست که هیچ انتخابات زودهنگامی در کار نیست.

المالکی با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت، اگر دولت جدید با اختیارات کامل تشکیل شود و جلسات پارلمان هم از سر گرفته شود، در این صورت، می‌توان درباره انتخابات زودهنگام سخن گفت.

 

وی با بیان اینکه گروههای سیاسی هم از تصمیم دستگاه قضا، حمایت کردند، گفت: این گروهها مخالفت خود را با انحلال پارلمان و انتخابات زودهنگام پیشنهادی اعلام کردند.

المالکی در پایان خاطر نشان کرد: از این به بعد، دیگر دلیلی ندارد که درباره این موضوع که تکلیف آن از نظر قانونی، قضایی و سیاسی مشخص شده است، سخنی گفته شود. باید این موضوع را کنار گذاشت و بر پیشنهاداتی متمرکز شد مانند نحوه فعالیت مجدد پارلمان و تسریع در تشکیل دولت ائتلافی برای فراهم کردن بهترین خدمات و ثبات امنیتی و سیاسی»

این در حالی است که محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق با خمیس الخنجر رئیس ائتلاف السیاده و مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان امروز با هم دیدار و بر تشکیل دولت در عراق تأکید کردند.

الحلبوسی، الخنجر و بارزانی در این دیدار، وضعیت سیاسی عراق و پیامدهای منفی ان بر این کشور بررسی شد و تأکید کردند که باید انتخابات زودهنگام برگزار شود و دولتی با اختیارات کامل تشکیل شود.

در این دیدار، برای نزدیک‌سازی دیدگاهها بین طرفهای مختلف عراقی اعلام آمادگی و تأکید شد، ائتلافهای السیاده و حزب دموکرات، بر تداوم تماس و هماهنگی مشترک تأکید دارند.

جریان صدر اما برای جلوگیری از تشکیل کابینه و انتخاب نخست وزیر، خواستار انحلال پارلمان شده بود. دادگاه عالی فدرال عراق، چهارشنبه (۱۶ شهریور)، این درخواست را رد و اعلام کرد که انحلال پارلمان جزء اختیارات این نهاد نیست.

پیشتر «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در پیامی از دستگاه قضایی برای مداخله و  انحلال پارلمان طی یک هفته درخواست کرده بود. افرادی که خواستار انحلال پارلمان عراق هستند، آن را به عدم انجام وظایفش و تکمیل وظایف قانون اساسی طی ده ماه اخیر متهم می‌کنند.

جریان صدر از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات در عراق وا داشت و این افراد تا پیش از سخنرانی اخیر رهبر جریان صدر با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداختند.

پس از تشدید اغتشاشات در بغداد، سید مقتدی الصدر در یک سخنرانی از مردم عراق عذرخواهی کرد و با تعیین‌ ضرب‌الاجلی یک‌ساعته خواستار خروج فوری حامیان این جریان از «منطقه سبز» بغداد شد. پس از سخنرانی رهبر جریان صدر، حامیان این جریان بلافاصله منطقه سبز را ترک کردند و اوضاع در عراق تقریبا به حالت عادی بازگشت.

   انتهای پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا